۱۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

باور منطقی به نام تعاون گره ازکار فارغ التحصیلان می گشاید/ خروج از بحران بیکاری با توانمند سازی دانش آموختگان

باور منطقی به نام تعاون گره ازکار فارغ التحصیلان می گشاید/ خروج از بحران بیکاری با توانمند سازی دانش آموختگان

مشهد - خبرگزاری مهر: گره خوردن رشته کار فارغ التحصیلان دانشگاهی با بیکاری که این روزها عرصه را برای ورود این قشر به بازار تنگ و شانس ورود آنها را به فضای کسب و کار کاهش داده تعدادی از پژوهشگران مشهدی را بر آن داشت تا با انجام تحقیقاتی میدانی درباره شیوه تعاونی و نحوه توانمندسازی دانش آموختگان راهکاری مبتنی بر نوآوری و خلاقیت را پیشنهاد کرده و برای گره گشایی از این معضل پا در میدان عمل بگذارند.

به گزارش خبرنگار مهر، توجه به پدیده ای به نام بیکاری که این روزها سایه سنگین خود را بر سر فارغ التحصیلان دانشگاهی انداخته نشان می دهد در مسیر اشتغال به کار این افراد متخصص گره ای کور افتاده است که گشایش آن در گرو تشکیل تعاونی های دانش بنیان و توانمند سازی این افراد قرار دارد.

این گروه تحقیقاتی که امروز به راهکاری برای حل این معضل دست بافته اند معتقد هستند که تا زمانی که در بازار کار بهایی به شیوه تعاون داده نشود و از توانمند سازی فارغ التحصیلان مبتنی بر نوآوری برای ورود به بازار کار غفلت شود این مسئله  گریبانگیر قشر دانشگاهی خواهد بود.

مدیرعامل تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی اظهارکرد: بیکاری معضلی است که گریبان جامعه فارغ التحصیلان را گرفته و ما شاهد هستیم که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هر روز افزایش می یابد و دانشجویان دانش آموخته بدون بازار کار در جامعه رها هستند.

فارغ التحصیلان دانشگاهی در سراشیبی بیکاری

علی ایزی در حاشیه نشست توانمند سازی دانش‌آموختگان مراکز آموزش عالی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سیاستگذاری های بسیاری در راستای حل این معضل پیشنهاد و یا اجرایی شده ولی به نظر می رسد این برنامه ها ناکارآمد بوده اند و قشر تحصیل کرده را در سراشیبی بیکاری رها کرده اند.

وی ادامه داد: شیوه تعاون که امروز از ورطه فراموشی بیرون آمده و به عنوان یک مدل اقتصادی موفق مورد توجه قرار گرفته در زمینه ایجاد اشتغال قشر تحصیل کرده مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی با تاکید بر اینکه باید به تشکیل تعاونی های کارآفرین و دانش بنیان بها داده شود افزود: کار به سبک تعاونی و گروهی در کشورهای پیشرفته در فضای کسب و کار به عنوان یک شیوه موفق به کار گرفته می شود ولی متاسفانه این روش در کشور ما به درستی شناخته نشده و تنها در برهه ای به عنوان تعاونی های مصرف مورد توجه قرار گفته بود هنوز هم بیشتر مردم با شنیدن واژه تعاونی به یاد تعاونی های مصرف می افتند در صورتی که تعاونی 167 گرایش برای فعالیت دارد.

ایزی با تاکید براینکه طبق قانون اساسی اقتصاد ایران بر سه پایه دولتی، تعاونی و خصوصی بنا شده است بیان کرد: سهم اقتصاد ایران تا پایان سال 94 باید به 25 درصد برسد و برون سپاری فعالیت ها در حقیقت  در راستای پر رنگ شدن فعالیت های تعاونی ها بود که زیاد مورد توجه واقع نشد.

وی مهم ترین هدف شرکت های تعاونی را اشتغال زایی عنوان کرد و افزود: شرکت های تعاونی با حذف واسطه ها در کسب و تجارت کالا و خدمات را به قیمت تمام شده ارائه می کنند و همزمان منافع تولید کننده و مصرف کننده را تامین می کنند  تبیین این مهم باعث رشد ثبت تعاونی ها در سالهای اخیر شده است.

رهایی از بحران بیکاری در گرو توانمند سازی دانش آموختگان

وی با اشاره به اینکه تعاونی ها راه حل های کارگشا و منطقی و عملی در جهت اشتغال را در همه بخش ها بویژه دانش آموختگان ارائه می دهند افزود: باور به منطق تعاونی برای رهایی از بحران بیکاری ضمن توانمند سازی قشر تحصیلکرده می تواند پاسخگوی نیاز جامعه در بخش اشتغال و کار آفرینی باشد زیرا این روش سالهاست که تجربه شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح توانمند سازی ویژه دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاهی اظهارکرد: حل چالش بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان یک هدف فوری در دستور کار این تعاونی قرار دارد چرا که در حال حاضر نيروي دانش آموخته دانشگاهی ما بعد از فراغت از تحصیل با مشکل اشتغال در مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه پيامدهاي ناشي از عدم اشتغال اقشار تحصيلكرده به عنوان منابع انسانی متخصص گریبان جامعه را می گیرد افزود: متاسفانه امروز توان علمي فارغ‌التحصيل دانشگاهی با روي‌‌آوردن وی به مشاغل غيرتخصصي و غیر مرتبط با رشته تحصیلی اش هرز می رود و تفکر برای  یافتن راه حل و پیشگیری از این امر باعث شد یک کار تحقیقاتی چهار ساله توسط این تعاونی انجام شود که منجر به ارائه یک مدل اجرایی و عملی برای ايجاد اشتغال مولد و پايدار شد.

ایزی افزود: تحقیقات برای پیدا کردن راه حل معضل بیکاری و پر کردن فاصله بین دانش و عمل  از سال 84 تا 88 انجام شد و  ما حصل این پژوهش ها تا سال 92 به صورت پایلوت بر روی گروهی از دانسجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها انجام شد که منجر اشتغال پایدار 460 نفر شد.

اجرای طرح  توانمند سازی فارغ التحصیلان دانشگاهی در خراسان رضوی

ایزی با بیان اینکه در حال حاضر تعاونی فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی به صورت آزمایشی قصد اجرای طرح توانمندسازی دانش اموختگان و دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی  را در این استان دارد، همکاری دستگاه های متولی آموزشی و دانشگاهی و بخش صنعت و معدن را برای اجرایی شدن این طرح حائز اهمیت دانست.

مدیرعامل تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی افزود: طرح توانمندسازی در یک دوره زمانی 12 ماهه و در هفت مرحله انجام می شود.

ایزی با بیان اینکه تمامی دانش آموختگان و دانشجویان ترم آخردانشگاه ها می توانند در این دوره ها که مبتنی بر نوآوری و خلاقیت شرکت کنند ادامه داد: در گام اول این طرح نسبت به شناسایی متقاضیان فارغ التحصیل دانشگاه ها اقدام و بانک اطلاعاتی از این افراد ایجاد می کند و سپس این افراد بر اساس تخصص های متفاوت در بازار کار طبقه بندی شده و سطح علمی آنها نیز ارزیابی می شود.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم  بانک اطلاعات فرصت های سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان های استان نیز همزمان با شناسایی متقاضیان کار ایجاد می شود افزود: در حال حاضر بانک اطلاعات شرکت تعاونی ها و اتحادیه های استان با هدف معرفی صاحبان مشاغل و فعالان در بخش تعاون تحت عنوان کتاب اول تعاون خراسان رضوی توسط این تعاونی و با همکاری اتاق تعاون تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه در این کتاب مشاغل و بازار کار در بخش تعاون شناسایی و معرفی شده افزود: این امر در راستای اجرای طرح توانمند سازی فارغ التحصیلان دانشگاهی در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی در قالب تعاونی انجام شده است.

ایزی عنوان کرد: در مرحله سوم توانمندسازی متقاضیان این افراد با توجه به ارزیابی انجام شده تعیین سطح "توانمندی های عمومی، پایه و تخصصی" صورت می گیرد و در مرحله چهارم متقاضیان به دو گروه دانش آموختگان و دانشجویان نوآور و کارآفرین و دانش آموختگان و دانشجویان توانمند و نیروهای انسانی ماهر و مجرب تقسیم بندی می شوند.

مدیرعامل تعاونی فارغ ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی افزود: در مرحله پنجم دانش آموختگان و دانشجویان نوآور و کارآفرین در قالب گروه های کارآفرینی متناسب با گروه آموزشی و رشته تخصصی خودشان ساماندهی می شوند.

ایزی گفت: گروه دوم متقاضیان نیز به عنوان نیروهای ماهر به کارفرمایان درخواست کننده نیروی انسانی توانمند معرفی می شوند و در مراحل و گام بعدی نیز با شناسایی عوامل اجرایی طرح ها، ایجاد پیوند بین آنها صورت می گیرد و در آخرین مرحله سازماندهی و پیگیری تا اطمینان از قطعی شدن انجام سرمایه گذاری یا ایجاد اشتغال انجام می شود.

لزوم رشد فرهنگ به كارگيري نيروهاي متخصص در واحدهاي تولیدی

مدیرعامل تعاونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی اظهارکرد: دانش آموختگان و دانشجویان طي اين دوره ضمن دستیابی به سطح مطلوبی از توانمندی های حرفه ای در رسته تحصیلی خود متناسب با بازار کار لازم براي حضور در محيط كار و فعاليت آماده می شوند.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح توانمند سازی ايجاد زمينه هاي مناسب براي رشد فرهنگ به كارگيري نيروهاي متخصص در واحدهاي تولیدی در بخش های خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر، صنعت و  سایر حوزه ها مدنظر قرار دارد افزود: این دسته از افراد به  نیروهای ماهر تربیت شده جذب محیط های صنعتي، تولیدی و خدماتی می شوند و پروسه فعالیت این تعاونی در این مرحله به پایان می رسد.

وی افزود: آن دسته از متقاضیان که کارآفرین و نوآور هستند پس از طی کردن دوره های فوق و تهیه طرحی برای کسب و کار با  تامین منابع مالی برای راه اندازی فعالیت شغلی خود مواجه می شوند که تعاونی فارغ التحصیلان با عقد قرارداد با موسسات مالی این منابع را تامین و مسئله مالی را در فرایند راه اندازی کار از پیش پای این افراد برداشته است.

به گفته وی حمایت از کسب و کارهای راه اندازی در طی مسیر اشتغال این افراد تا رسیدن به ثبات و رشد لازم توسط این تعاونی انجام می شود تا در نهایت پروسه کار آفرینی در این شیوه تعاونی منجر به کاهش نرخ بیکاری و توسعه و رونق فضای کسب و کار در بین قشر تحصیلکرده دانشگاهی شود.

به نظر می رسد راه اندازی تعاونی های دانش بنیان که با رويكرد توسعه کارآفرینی وایجاد اشتغال پایدار ایجاد می شوند شیوه ای سازنده و سرشار از پتانسیل های خلاقانه را پیش روی این دسته از جمعیت بیکار کشور قرار می دهد و نسل امروز ناچار است به جرگه فعالان اقتصادی در این زمنیه بپیوندد تا بتواند شانس رقابت در بازار کسب و کار را داشته باشد. البته در این زنجیره ارزش آفرینی که نیروی کار ماهر، خلاق و کار آفرین را وارد میدان تولید، تجارت و بازار می کند همراهی مراکز آموزشی و دستگاه های ذی صلاح برای کاستن از موج بیکاری نسل جوان و تحصیلکرده ضروری به نظر می رسد.

....................................

گزارش: زهرا طوسی

کد خبر 2153250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha