۲۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۳

شریف مخمل زاده خبر داد:

پرتال جامع سلامت مواد غذایی راه اندازی می شود/ لبنیات و فراورده‌های گوشتی صدرنشین محصولات پرخطر

پرتال جامع سلامت مواد غذایی راه اندازی می شود/ لبنیات و فراورده‌های گوشتی صدرنشین محصولات پرخطر

اهواز – خبرگزاری مهر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: پرتال جامع سلامت محصولات و فرآورده های غذایی برای اولین بار در کشور تا سال آینده راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد شریف مخمل زاده پیش از ظهر امروز شنبه در نشست خبری روز جهانی غذا که در ساختمان معاونت غذا و دارو برگزار شد، اظهار کرد: این پرتال طراحی شده و در صورت موافقت اصولی وزارت بهداشت با مصوبه آن به دستگاه های مسئول ابلاغ و تکلیف می شود.

وی با بیان این که امسال سلامت غذایی در بحث غذا مطرح شده است و همین مساله محور حرکت معاونت غذا و دارو از سال های گذشته قرار گرفته است، افزود: واقعیت آن است که هر کاری که کردیم به نفع ارتقا سیستم سلامتی بوده است اما در گستره به این بزرگی عوامل دخیل و مخاطرات فراوانی وجود دارند وقتی به سیستم سالم غذایی می رسیم که مخاطرات را ارزیابی کنیم و برنامه تشکیل دهیم.

شریف مخمل زاده با اشاره به اینکه 16 اکتبر از طرف فائو به عنوان روز جهانی غذا معرفی شده و یک شعار به عنوان محور فعالیت ها اعلام می شود، ادامه داد: کشورها سیاست هایشان را بر اساس آن تعریف می کنند که بیانگر سلامت غذا و مصرف کنندگان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: از صنایع غذایی برتر و فعالان نمونه این صنعت روز سه شنبه در دانشگاه علوم پزشکی تجلیل می شود که این برنامه در بهبهان، دزفول، و آبادان به صورت متمرکز برگزار می شود.

وی بیان کرد: در طول سال منتهی به مهرماه فعالیتهای صنایع غذایی در قالب فرمهای خاصی ارزشیابی و مخشص می شود. وقتی از سیستم نام برده می شود پیچیدگی های خاصی وجود دارد و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند.

این مقام مسئول سلامت استان خوزستان گفت: کارگروه ارزیابی مخاطرات غذایی تشکیل شده که بر اساس سبد غذایی و محصولات پر مصرف مخاطرات مورد بررسی قرار گرفت و مصوباتی هم داشتیم که در حال پیگیری آنها هستیم.

شریف مخمل زاده از تشکیل سامانه صنایع غذایی خبر داد و اضافه کرد: در این سامانه سرنوشت محصولات غذایی از لحظه تولید تا عرضه در بازار رصد و پیگیری می شود و کنار آن در حوزه آزمایشگاهی با به کارگیری استاندارد ایزو 17025 اصول اطمینان از نتایج آزمایشگاهی اخذ می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: سلامت مواد غذایی در گرو نتایج آزمایشها است و به همین خاطر معاونت عذا و دارو هزینه های زیادی را بابت آزمایش سلامت محصولات و فرآورده های غذایی متحمل می شود تا از سلامت آنها اطمینان حاصل کند.

وی با بیان اینکه پایش شبکه عرضه در چارچوب وظایف و مسئولیت های سازمانی معاونت غذا و دارو نیست، گفت: این کار صرفا به این خاطر انجام می شود تا محصولات غذایی ناسالم به مردم معرفی شود.

شریف مخمل زاده عنوان کرد: عمده حرکت ما براساس سبد غذایی است و بیشترین مشکل در لبنیات، نان و فراورده های گوشتی است در حالی که عمده صنایع برتر در حوزه ظروف بسته بندی، آرد و نیشکر قرار دارد و خوزستان قطب تولید ظروف بسته بندی مواد غذایی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه در خوزستان صنایع قدرتمندی وجود دارند که محصولات با کیفیتی تولید می کنند، افزود: روند مصرف جوش شیرین در دو سال گذشته به خاطر انجام اقدامات مراقبتی کاهشی بوده است و این روند همواره با جدیت و دقت مورد پیگیری و نظارت معاونت غذا و دارو است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: اما باید این روند را از ریشه پیگیری کرد به علت این که نانوایی ها مسئول فنی دارند و از محصولات نمونه برداری می شود هرگونه تخلف  پیگیری می شود و در صورت اثبات آن با نانوایی متخلف برخورد قانونی شدید صورت می گیرد و در مواردی کار به پلمپ نانوایی می رسد.

وی تاکید کرد: ترویج نان بسته بندی صنعتی یکی از راهکارهای افزایش امنیت عذایی است و اگر به سمت فرهنگ سازی حرکت کنیم نظارت ها عالی می شود که این یکی از راهکارهای مورد استفاده در کشورهای اروپایی بوده است. باید برای نانوایی ها مسئول فنی در نظر گرفته شود تا سلامت آرد و خمیر را به عهده بگیرد و از آنها نمونه برداری کند تا از عدم مصرف جوش شیرین اطمینان پبدا کنیم.

شریف مخمل زاده گفت: قصد داریم مجتمع های نانوایی ایجاد کنیم و یکی از راهکارهایی که به طور جدی پیگیر آن هستیم و مصوبات زیادی هم داشته، بحث نان است. غنی سازی نان در برخی استانها به دلیل اختصاص نیافتن وجوهات معلق ماند. نانهای سبوس دار در استان کم هستند در حالی که نان لواش در استانهای دیگر سهم کمتری دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: در جلسات مخاطرات غذایی در جلسات کارگروه مخاطرات غذایی به دنبال گسترش نان های صنعتی هستیم. جمع کردن اطلاعات غذایی در پرتال واحد استانی مشکل است و تا سال آینده پرتال جامع سلامت مواد غذایی برای اولین بار در کشور در سال آینده راه اندازی می شود.
 

کد خبر 2154100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha