۱۷ مرداد ۱۳۸۴، ۸:۳۱

اعتكاف بستر مناسب انديشه ، تفكر و خردورزي است // اعتكاف محو خودخواهي در امواج بلند خداگرايي است

اعتكاف بستر مناسب انديشه ، تفكر و خردورزي است // اعتكاف محو خودخواهي در امواج بلند خداگرايي است

خبرگزاري "مهر" - گروه دين و انديشه : 13 رجب ، آغاز ايام البيض (اعتكاف) است ، يكى از سنتهاى حسنه و مستحبات اسلامى كه پس از پيروزى انقلاب اسلامى احياء شد، اين سنت مبارك است . اعتكاف، بستر مناسب انديشه ، تفكر و خردورزى و تلاشى است ‏براى اينكه انسانهاى فرو رفته در غرقاب روزمر‏گى‏ها از فضاى پر التهاب روزانه به سوى‏"خويش‏" و "خداى خويش‏" بازگردند ، در واقع اعتكاف محو خودخواهي در امواج بلند خداگرايي است .

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" اين عبادت كه قبل از پيروزى انقلاب اسلامى حالت فراگير و عمومى نداشت، طي چند سال اخير در ميان جمع كثيرى از صالحان و نيكان ، از اقشار مختلف اجتماعى ، بويژه دانشجويان و طلاب ، متداول شده است و مساجد بسيارى از شهرهاى ايران و جهان اسلام ، پذيراى ميهمانان خدا در ايام البيض ماه پر بركت رجب است.

اشتغال انسان به كار و زندگى و مسئوليتهاي اجتماعى، گاهى موجب غفلت مى‏شود و توجه به كار، گاه انسان را از توجه به هدف باز مى ‏دارد و سبب مى ‏شود وظيفه بزرگ ياد خدا و توجه به خود سازى و مبداء و منتهاى هستى فراموش شود ، در اين ميان اعتكاف، آب حيات بخش در كوير غفلتهاست.

غفلت از"خود"و "خداى خود"، بستر مرگ ارزشهاى انسانى و نقطه سقوط از پايگاه بلند خردورزى و عشق عرفانى و عامل پيوستن به زندگى پست و حيوانى است.

اعتكاف، بستر مناسب انديشه ، تفكر و خردورزى است. اعتكاف، تلاشى است ‏براى اينكه انسانهاى فرو رفته در غرقاب روزمر‏گى‏ها از فضاى پر التهاب روزانه به سوى‏"خويش‏"و"خداى خويش‏" باز گردند.

اعتكاف زمينه توبه و بازگشت است. بازگشت‏ به قرآن و معنويت، بازگشت ‏به دعا و استمداد از عالم غيب، بازگشت از"خودمدارى‏" به‏ "خداگرايى‏" ، شك نيست آنها كه مسئوليتهاى حساس ‏تر و بزرگترى دارند، بيش از ديگران به اعتكاف و خودسازى نياز دارند.

بى‏جهت نيست كه شخص رسول الله (ص) پس از هجرت، همه ساله دهه اول يا دوم و گاه هر دو دهه و در سالهاى آخر زندگى به طور منظم دهه سوم ماه مبارك رمضان را به‏" اعتكاف" مى‏ پردازد و به همه دست ‏اندركاران و كارگزاران و رجال سياسى و اجتماعى درس معنويت گرايى و ذكر و نياش و روزه و تلاوت قرآن مى ‏دهد.

شرايط اعتكاف :

اعتكاف، توقفى ناآگاهانه در مسجد نيست. صرف درنگ و مكث و"حبس خويشتن" در مسجد، بدون عشق به عبادت و قصد قربت نيست.

اعتكاف، لميدن خوابيدن و چرت زدن و احيانا وقت گذرانى بيكاران و گردهمايى تفريحى- سياحتى در مساجد بزرگ شهر نيست.

در اعتكاف كسانى كه كار دارند و زياد هم كار دارندو غرق دنياى اقتصاد ، سياست ، هنر ، مطبوعات و غيره هستند، بايد از توليد ، توزيع ، طرح و برنامه‏هاى اقتصادى ، سياسى ، فرهنگى ، نظامى و كار و زندگى فاصله بگيرند و به هماهنگى كار و تلاش و فعاليتها، با رضاى خدا و وظيفه مكتبى بيانديشند و تنظيم فكر و انديشه و عمل، با معيارهاى الهى را تمرين كنند.

كار براى امت و تامين حوائج نيازمندان، تشييع پيكر شهيدان و مؤمنان،عيادت بيماران و هر كارى كه در آن، خود مطرح نيست و انگيزه الهى دارد، با اعتكاف سازگار است و حتى در برخى احاديث قضاى حوائج مؤمنان از اعتكاف برتر شناخته شده است.

اعتكاف، دوره كوتاه مدت خود سازى است، كه حداقل سه روز طول مى‏كشد و انسان را از حاكميت غريزه‏ها،عادتها و اشتغالات معمول زندگى آزاد مي كند.

اعتكاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرايى و خدمت‏ به امت اسلامى است.

اعتكاف، بيرون رفتن از خانه خويش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جويانه و داوطلبانه است كه روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى‏گيرد.

اعتكاف، گريز از لذت گرايى و هر گونه التذاذ جنسى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله دنياگرايان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى، محاسبه نفس، توبه و نيايش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از ديگر بركات‏ اعتكاف است.

اسلام، فكر جدايى از زندگى دنيا و گوشه نشينى و كناره گيرى از مردم و به تعبير ديگر رهبانيت را باطل و ناپسند اعلام كرد، اما اعتكاف را بعنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خويش و خداى خويش قرار داد، تا كسانى كه از هياهو و جنجالهاى زندگى مادى خسته مى‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت كنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند .

اعتكاف شرايطي را فراهم مي كند تا انسانها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ايمان و اميدى بيشتر، به زندگى خود ادامه داده ، خود را براى صحنه‏هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند ، هميشه با ياد خدا تلاش كنند ، خود را در محضر پروردگار ببينند ، از نافرمانى او بپرهيزند و به سوى سعادت دنيا و آخرت گام بردارند.

تعريف اعتكاف :

اعتكاف، در لغت ‏به معناى توقف در جايى است و در اصطلاح احكام ،عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند، با شرايطى خاص .

اقسام اعتكاف :

اعتكاف بر دو قسم است، مستحب و واجب، كه در اصل، يك عمل مستحبى است، ولى ممكن است‏ بدليل نذر ، عهد و يا قسم واجب شود.

زمان اعتكاف :

در طول سال ، هر زمانى كه انسان بتواند، حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگيرد صحيح است ، ولى بهترين زمان براى اعتكاف ماه مبارك رمضان است.

شرايط معتكف :

عقل(از ديوانه صحيح نيست) ، ايمان ( از غير مؤمن صحيح نيست) ، قصد قربت.(هر گونه ريا و خود نمايى، اعتكاف را باطل مى‏كند) ، روزه دارى در ايام اعتكاف ، اجازه گرفتن از كسى كه اجازه او لازم است.

شرايط اعتكاف :

از سه روز كمتر نباشد ، در مسجد جامع باشد ، ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن.

نيت اعتكاف :

اعتكاف، مانند ساير عبادات، بايد با نيت و قصد قربت‏ باشد و هر گونه ريا و خود نمايى و قصد غير الهى آنرا باطل مى‏كند.

مدت اعتكاف :

مدت اعتكاف حداقل سه روز است و در كمتر از آن صحيح نيست ولى در زياده حدى ندارد.ولى اگر پنج روز معتكف شود،روز ششم را نيز واجب است ‏بماند، بلكه بنابر احتياط واجب، هرگاه دو روز اضافه كرد، روز سومش هم بايد بماند،پس اگر هشت روز معتكف شد،روز نهم هم واجب است.

مكان اعتكاف :

اعتكاف تنها در مسجد صحيح است، بنابر اين اگر كسى در خانه خود يا در تكيه، حسينيه يا در حرم معتكف شود صحيح نيست و از مساجد نيز تنها در مساجد جامع اعتكاف صحيح است.

کد خبر 215604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha