به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت بیستمین سال تأسیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا عصر روز گذشته 8 آبان ماه با حضور اساتید فلسفه و علاقه مندان در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.
دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران در این مراسم به ارئه سخن پرداخت و طی سخنانی گفت: مشکل اهل فلسفه با مسئله همه دانشمندان متفاوت است، یعنی فقیه و فیزیکدان و پزشک ندارد، برای این قشر روشن است که علم آنها چکاره است و چه آثار و نتایج و برکاتی دارد اما در فلسفه اینگونه نیست. از ما میپرسند فلسفه چیست؟، برای چه هست؟ و باید برای چه باشد؟
وی افزود: اگر گمان کنیم فلسفه و آرایی که در آن بیان شده مانند علوم دیگر که در زندگی به کار میآید آن هم باید در زندگی به کار آید باید دانست که اینطور نیست. مشکل ما این نیست که فلسفه کارآمد است یا خیر!، مسئله این جاست که درباره فلسفه تلقی موهن داشته و راه پیشنهاد کنیم؛ فلسفه جسم دارد و یا جان و در واقع جان جامعه و زندگی است، این طور نیست که با خواندن چند کتاب فلسفی بخواهیم آن را در زندگی جاری کنیم. فلسفه یعنی دوستی و دوستی جان زندگی است، اگر دوستی نباشد تشتت و تفرقه به وجود آمده و بر جامعه حاکم میشود.
این چهره ماندگار فلسفه با بیان اینکه اگر بخواهیم ملاصدرا را مصرف کنیم باید بدانیم این فیلسوف مصرفشدنی نیست، اظهار داشت: اگر بخواهیم تمام نظریات ملاصدرا را بپذیریم ایرادی به این کار وارد نیست اما میتوان نظریه دیگری هم نسبت به آرای او داشت. فیلسوفان فقط مدرسان مباحث فلسفی نبودهاند، آنها به ما درس تفکر دادهاند. ما کتاب فلسفه میخوانیم و به آن میپردازیم تا چگونه تفکر کردن و طرح مسایل را یاد بگیریم.
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه علمی که امروز داریم علمی سودمند است و ملاک صحت آن منشأییت اثر آن است، تصریح کرد: ارسطو میگفت الهیات اشرف علوم است چرا که بی سودمندترین علوم است یعنی این علم چندان شرف دارد که قصد انتفاع از آن را ندارم. فلسفه را نمیتوان مصرف کرد زیرا آموزگار و معلم ماست، دو نوع معلم داریم، یکی معلمی که معلومات را میآموزد که قدر وی محترم است و دسته دیگر معلمانی هستند که راه را نشان میدهند. این افراد کسانی هستند که تعلیم را میسازند و اگر آنها نبودند تعلیم بعدی موجودیت نداشت.
داوری اردکانی در ادامه سخنانش بیان کرد: فیلسوفان راهنمایان هر قومی هستند که هر یک در هر دورهای زبان و حرف و تعلیمشان متفاوت است، امروز اخلاق ارسطویی اخلاقی است که میتواند راهنمای ما باشد. فلسفه را میآموزیم تا مشکلات را شناسایی کنیم و بدانیم چرا و چگونه به وجود آمدند و چگونه از این مشکلات میتوان راه برون رفت پیدا کرد، چرا که کار علوم حل مسایل است.
وی با اشاره به اینکه در همه علوم مسایل را طرح کرده و حل میکنند و حل مسایل در واقع کارگشای زندگی هستند، تأکید کرد: اما در فلسفه مسایل دایم در حال ازدیاد هستند و البته در کنار آن راهحل را نیز میجوئیم، بنابراین مسایل در فلسفه هیچگاه حل نمیشود و فلسفه همواره فلسفه خواهد بود و مسایل آن کنار گذاشته نمیشود. فلسفه توجه به افق آینده و دیدن آن از ورای ابرهای غبارآلود است، با کشف این افق همه چشمها و دستها همسو و یکجهت شده و اتحاد به وجود میآید.
نظر شما