۲۴ مرداد ۱۳۸۴، ۱۵:۰۱

نشست مطبوعاتي "دوشيزه ومرگ" برگزار شد

محمد حيدري : مسايل حاشيه اي در تئاتر اصل شده است

محمد حيدري : مسايل حاشيه اي در تئاتر اصل شده است

كارگردان " دوشيزه و مرگ" در جمع خبرنگاران گفت: حواشي در تئاتر ما اصل شده است ، هنگام اجرا ي يك تئاتر متوجه مي شوي مسايلي در اجراي شما تأثير دارد كه ربطي به تئاتر ندارد، اين حاشيه ها حتي بر طراحي صحنه، نور شما تأثير مي گذارد.

به گزارش خبرنگار تئاتر "مهر"،"محمد حيدري" صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشكلات مختلفي كه هنگام اجراي يك تئاتر وجود دارد ، افزود: در مدتي كه در بخش اجرايي مديريت تئاتر حضور داشتم، از بيرون كه به مشكلات اجرايي يك تئاتر نگاه مي كردم، فكر مي كردم تئاتر كاركردن ساده است اما در مقام يك كارگردان تازه با مشكلات اجرايي يك تئاتر مواجه مي شوي .
حيدري كه اكنون مسوول شوراي  ارزشيابي  بيست وچهارمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر است و در سال گذشته به عنوان معاون مهندس پور در بخش نظارت و ارزشيابي مركز هنر هاي نمايشي فعاليت مي كرد ، در باره علت بازگشت خود  به صحنه تئاتر پس از سالها توضيح داد: اصالت هر چيز به خود همان چيز بر مي گردد ، من نيزدر اين چند ساله كه درگير مديريت  اجرايي تئاتر بودم همواره دلتنگ صحنه و كاركردن تئاتر بودم و مي خو استم تا  به صحنه بازگردم.
وي افزود: بهر حال كار كردن  پس از مدتي ، استرسهاي خاص خود را دارد و امروز فكر مي كنم تئاتر كاركردن كار سختي است و نسبت به سالهاي گذشته سخت تر هم شده است.
كارگردان نمايش " دوشيزه و مرگ" در ادامه گفت: متن اين نمايشنامه  از ابتدا بر اساس سالن اجرا كه تالار نو بود و شرايط و امكانات موجود انتخاب شد، متن توسط حميد رضا نعيمي بازخواني شد و تغيير پيدا كرد مدت اجراي اين اثر بر اساس نمايشنامه آوريل دورفمان يك ساعت و نيم بود كه در اجراي ما با حذف بخشهايي از نمايشنامه به 50 دقيقه تقيليل يافت.  در نمايش ما خيلي از چيزها جابجا شده و شخصيتها به نوعي تغيير كرده اند.
وي همچنين خاطر نشان كرد: اين متن بر اساس شرايط و فرهنگ كشور ما بازخواني شده است. ودر اجراي آثار خارجي  توسط هر كارگرداني ، تفكر و انديشه مليت و جامعه اين كارگردان تأثير مي گذارد.
محمد حيدري علت انتخاب متن  دورفمان را  محتواي سياسي و اجتماعي و به روز بودن  اين نمايش دانست و  درباره شكل قرارداد نمايش خود تصريح كرد: نمايش ما يك كار كمك هزينه اي هست و قراردادي ندارد بنابراين من از بازيگران حرفه اي نمايش متشكرم كه بدون داشتن هيچ امنيت مالي حاضر به  بازي در اين  نمايش شده اند.
وي در پاسخ به يكي خبرنگاران در مورد بازي بازيگران حرفه اي سينما و تلويزيون در صحنه تئاتر براي جذب گيشه گفت: من اصلا موافق آمدن بازيگران سينما به تئاتر  براي فروش و جذب گيشه نيستم  و معتقدم  معيارها در تئاتر ترازو ميزان مي شود و تماشاگر باهوش ما دقيقا مي فهمد كه براي گيشه است كه اين بازيگران به تئاترآمده اند و به اين شكل تئاتر از ميزان و خط خارج مي شود و حق بازيگراني كه براي تئاتر شبانه روزي وقت مي گذارند ضايع مي شود.
كارگردان" دوشيزه ومرگ"  همچنين درپاسخ به ييكي از خبرنگاران در باره تجارب كارگرداني خود تاكنون توضيح داد: بيشترين فعاليت حرفه اي من در تئاتر در زمينه بازيگري بوده است  ، من درنمايشهاي خواستگاري ، چندين حكايت از حكايتهاي رحمان، جزيره و ... بازي كرده ام ، در زمينه كارگرداني نيز بيشتر در دوران دانشجوييم فعاليت كرده ام و مي توانم بگويم در عرصه حرفه اي اولين تجربه ام است.
وي همچنين كم شدن تعداد اجراي نمايش را يك لطمه بزرگ به تئاتر دانست و اظهار داشت: يك گروه بايد دو ماه تمرين كند و وقت بگذارد تا نمايشش 15 تا 18 اجرا  برود ، به نظر من اين به تئاتر لطمه مي زند از طرف ديگر وقتي مي بيني تعداد زيادي از همكارانت در پشت در سالن به انتظار اجرا هستند ، مي پذيري ، بهر حال ما بايد باهم همكاري داشته باشيم و به هم كمك كنيم.
حيدري افزود: تازماني كه تنها معيار براي  ارزيابي حرفه اي ما تئاتر شهر است وضعيت همين خواهد بود.
در ادامه جلسه  بازيگران نمايش ، سعيد داخ، بهناز نازي و مهران امام بخش به ارائه توضيحاتي در باره تجربه بازي در  نمايش " دوشيزه و مرگ " پرداختند.

سعيد داخ گفت: اين پيشنهاد را به خاطر  خاص بودن نقشم و متن خوبش پذيرفتم  . من در اين متن بر روي يك صندلي بسته شده ام و يك جنس بازي خاصي را ارائه مي دهم از بدنم هيچ گونه استفاده اي نمي كنم  واين كمي بازيم را سخت مي كند.
وي درادامه افزود : اصلا به اختصاص پيدا كردن به گروه خاص اعتقاد ندارم و معتقدم وقت ي با يك جمعي كار مي كني متعلق به ان گروه هستي . اسم گروه اصلا مهم نيست . من براي آدمهايي كه كار مي كنم ، عضو آن گروهم و براي كساني كه نتوانم كار كنم عضو آن گروه نيستم و من هيچ وابستگي به گروه و اسم خاصي ندارم.
" مهران امام بخش " بازيگر ديگر نمايش نيز گفت : نقش من در اين نمايش از جمله نقشهاي وسوسه انگيز بود  به ويژه اگر از نظر فني شرايطي فراهم شود كه بخواهي با كمترين امكانات  كار كني .
وي افزود: من اين متن را در سالهاي اول ترجمه اش خواندم و به ان علاقمند شدم ، خيلي دوست داشتم در اين اثر بازي كنم ، پيشنهاد  اجراي آن را به آقاي حيدري دادم و ايشان نيز پذيرفتند .
" بهناز نازي"  بازيگر زن اين نمايش نيز ضمن ويژه خواندن متن  تصريح كرد: خاص بودن متن و كيفيت ان باعث شد تا من بازي در اين تئاتر را بپذيرم.
وي درباره سابقه حرفه اي خود نيزافزود:  از سال 73 بازيگري تئاتر مي كنم و در كنار ان تجربه بازي در سينما و تلويزيون را نيز داشته ام.
کد خبر 218549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha