۱۱ آذر ۱۳۹۲، ۹:۴۲

قائمی:

ساخت و ساز در جنگلهای هیرکانی باعث نابودی این اکوسیستم مهم جهانی می شود

ساخت و ساز در جنگلهای هیرکانی باعث نابودی این اکوسیستم مهم جهانی می شود

گرگان - خبرگزاری مهر: پیشکسوت و فعال محیط زیست گفت: یکی از مکان های با ارزش پارک ملی گلستان جنگل های هیرکانی لوه است که اگر تبدیل به ساخت و ساز شود در واقع یک اکوسیستم مهم جهانی از بین رفته است .

به گزارش خبرنگار مهر، «رمضانعلی قائمی» شامگاه یکشنبه در گرگان گفت: استان گلستان با وجود داشتن پارک ملی گلستان که قدمت تاریخی دارد و پناهگاه حیاط وحش و گونه های گیاهی و جانوری زیادی است در کشور اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه این پارک در حال حاضر با خطرات زیادی روبرو است، بیان کرد: بیشتر مناطق اطراف این پارک به زمین های کشاورزی تبدیل شده اند و جزیره ای شدن این پارک همراه با فنا شدن پارک ملی گلستان است.

قائمی با اشاره به وضعیت نگران کننده جاده پارک ملی گلستان، تصریح کرد: علی رغم این که مشاهده شد بهره برداری شن و ماسه نقش مهمی در بروز سیل های سال های 80 تا 81 در این جاده شد، همچنان در این مسیر  بهره‎برداری شن و ماسه انجام می شود  و این جاده همچنان از دو طرف در حال تعریض است که باید سعی شود مدیریت درستی در این زمینه صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: همچنین این پارک با دارا بودن پدیده‎های زمین‎شناسی و صخره‎ای می‎تواند به عنوان ژئوپارک در کشور و جهان ثبت شود و همچنین با توجه به ایستگاه های شکاری که در این مناطق وجود دارد وضعیت نگران کننده ای برای گونه های جانوری همچون قوچ و میش به وجود آمده است.

این فعال محیط زیست گفت: احیای گونه های جانوری در این پارک همچون یوز پلنگ، گوزن زرد ، گور خر و بسیاری از گونه های جانوری که در حال انقراض است از وظایف ما مسئولین است که نگذاریم تا این ها نابود شوند.

وی افزود: باید سعی شود بررسی ها و کارهای مطالعاتی بر روی این مناطق انجام شود و با دانش درست در این کار به جلو برویم.

قائمی با بیان اینکه طبیعت گلستان ازاستانداردهای قابل قبولی برخوردار نیست ،تاکید کرد: راه‎اندازی شبکه‎ای با عنوان مناطق حفاظت شده و تالاب‎های بین‎المللی یکی از اساسی ترین برنامه هایی است که در این استان باید انجام شود  که هم اکنون این استان از چنین شبکه‎ای برخوردار نیست.

وی تاکید کرد: استان گلستان یکی از استان هایی است که در آن همه موهبت های  طبیعی و جانوری وجود دارد و با توجه به آب و هوایی که این استان دارا است  هر گونه جانوری در آن یافت می شود.

رمضانعلی قائمی ابراز داشت: این استان با وجود رشته کوه البزر و مناطق طبیعی فراوان همچون پارک ملی گلستان و جهان نما و همچنین تالاب ها و مناطق کوهستانی که دارد می تواند از نظر زیست محیطی و طبیعی برای کشور دارای اهمیت فراوانی است.

وی با بیان اینکه  88 درصد مناطق کشور فاقد شرایط زیستی برای موجودات است ،افزود:  اما به دلیل موقعیت های اقلیمی و مناطق خاص جغرافیایی ایران نسبت به کشورهای دیگر خاورمیانه از نظر گوننه های گیاهی و جانوری برتر است.

این فعال و پیشکسوت در ارتباط با تالاب های گمیشان گفت: به علت پایین آمدن سطح آب دریای خزر این تالاب ها روز به روز خشک تر شده و ااز بین خواهد رفت.

رمضانعلی قائمی ابراز داشت: باید بای ایجاد کانال هایی از دریای خزر به این تالاب ها سعی کنیم تا این موهبت های طبیعی از بین نرود.

در ادامه نماینده تشکل های محیط زیستی استان گلستان گفت: تشکل های مردم نهاد به عنوان اهرم هایی محسوب می شوند که در کنار دولتمردان می توانند در حوزه توانمندی ها و حفاظت محیط زیست فعالیت داشته باشند.

«امید کابلی» با اشاره به بحث آموزش در این نهاد ها ابراز داشت: آموزش همگانی  با توجه به اینکه زیر بنای توسعه به شمار می آید می تواند در حوزه حفظ و حراست محیط زیست در بین مردم نقش بسزایی را ایفا کند.

وی افزود: انجام فعالیت های مقطعی اثر گذاری زیادی ندارد و ما باید سعی کنیم تا فعالیت ها را بخصوص در حوزه آموزش هدفمند سازیم و به خاطر حفظ محیط زیست آن را به عنوان فرهنگ تلقی کرده و آموزش را از مدارس و دبیرستان ها آغاز کنیم.
 

کد خبر 2186901

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha