۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۲

رونمایی «ادبستان» ـ1؛

مرادی کرمانی: فکر می‌کنند هرکس برای بچه‌ها بنویسد، عقل‌رس نشده است!

مرادی کرمانی: فکر می‌کنند هرکس برای بچه‌ها بنویسد، عقل‌رس نشده است!

هوشنگ مرادی کرمانی در مراسم رونمایی از کتاب «ادبستان» گفت: متاسفانه در کشورمان، در ذهن و ناخودآگاه مردم چنین تفکری وجود دارد که هر که برای بچه‌ها می‌نویسد، گویی چیزی کم دارد و هنوز عقل‌رس نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «ادبستان» شامل فرهنگ ادبیات کودک و نوجوان تالیف صوفیا محمودی، شنبه شب 16 آذر با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، نوش‌‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک، مصطفی رحماندوست و نویسنده اثر در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.

هوشنگ مرادی کرمانی در این مراسم گفت:‌ من در خیلی از برنامه‌ها قرار است درباره کتاب و کتاب مورد نظر آن برنامه صحبت کنم، ولی درباره خودم حرف می‌زنم. صادقانه بگویم که سخت است انسان از خودش حرف نزند، اما درباره کتاب خانم محمودی این نکته را بگویم که جذابیتش در حدی بود که وقتی ساعت 10 صبح آن را برداشته و شروع به خواندن کردم، همسرم ساعت 14 گفت که ناهار آماده است و من گفتم الان می‌آیم. اما این الان من شد ساعت 16، یعنی وقتی که کتاب را تمام کرده بودم و ناهار هم سرد شده بود.

وی افزود: خانم صوفیا محمودی، در انجام این کار چنان دقتی داشته که صوفیا لورن هم نداشته است. کتاب‌هایی مانند «ادبستان» نشانه‌های خیلی خوبی هستند و نشان می‌دهند که ادبیات کودک و نوجوان ما آن‌قدر مواد و منابع دارد که توانسته با نسل‌های مختلف ارتباط برقرار کند و تبدیل به چیزی شده که امروز می‌بینیم. بسیار مهم است که در دورانی زندگی می‌کنیم که چند نمونه از این تالیفات و مجموعه‌ها در حال تولید هستند که این نکته، نشان از بلوغ رشته ادبیات کودکان و نوجوانان ماست.

نویسنده کتاب «مربای شیرین» ادامه داد: کتاب «ادبستان» در عین این‌که برای مخاطب عمومی است، بیشتر به درد ما نویسنده‌ها و نسل‌های بعدی‌مان می‌‌خورد؛ تا نویسندگان جوان بدانند نسل‌های قبلی‌شان چه سختی و مرارتی را برای نویسنده شدن کشیده‌اند. نسل امروز باید این کتاب را نه یک بار که بارها و بارها بخواند تا متوجه شود پیشینه‌اش چه بوده است. ما گذشته از این که برای بچه‌ها حرف می‌زنیم، گذشته آن‌ها را می‌سازیم و کاری که نویسندگان و شاعران کودک و نوجوانان انجام می‌دهند، چیزی است که در نسل‌ها باقی می‌ماند. مثلا شعر «صد دانه یاقوت»‌ آقای رحماندوست، برای همه نسل‌هاست.

مرادی کرمانی در بخشی از سخنانش گفت: متاسفانه در کشورمان، در ذهن و ناخودآگاه مردم چنین تفکری وجود دارد که هر که برای بچه‌ها می‌نویسد، گویی چیزی کم دارد و هنوز عقل‌رس نشده است. مانند حکایت همان فردی که با یک دکتر حرف می‌‌زد و از دکتر پرسید تو چند سال درس خوانده‌ای؟ دکتر گفت: من 6 سال درس خوانده‌ام. و آن فرد پرسید با این 6 سال تحصیل، الان چه کار می‌کنی؟ دکتر هم گفت: کودکان را درمان می‌کنم. آن فرد هم گفت: اگر 2 سال دیگر درس می‌خواندی، می‌توانستی مرا هم درمان کنی!

نویسنده مجموعه «قصه‌های مجید» گفت: کتاب «ادبستان» هم طبیعی است که مانند هر کتاب دیگری کم و کاست داشته باشد و اگر صوفیا لورن هم آن را می‌نوشت، حتما در کارش غلط می‌داشت. این کتاب غلط چاپی ندارد، جز تاریخ تولد من.

کد خبر 2190886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha