به گزارش خبرنگار مهر، دویست و سی و هشتمین شماره از مجله سینمایی فرهنگ و سینما با بررسی پرونده "ترانه و سینما" منتشر شد.
در این شماره از این مجله سینمایی علاوه بر بررسی پرونده "ترانه و سینما"، گپ و گفتی با وحید نیکخواه آزاد، محمد هادی کریمی، افشین یداللهی، عبدالجبار کاکایی، اهورا ایمان و مجید اخشابی به عنوان چهرههایی از سینما و موسیقی انجام شده است.
نگاهی به مطبوعات مستقل و مولف از جمله بخش هایی است که در این مجله سینمایی از شش شماره گذشته تا کنون منتشر میشود. نگارنده این یادداشت به تصمیم تازه مدیران درباره یارانه مطبوعات اشاره کرده و چنین آورده است: نهادهای رسمی باید برای تقویت و استقرار این گروه از نشریات، سیاست هایی را به کار بندند که با آن بتوانند به بقای خود ادامه دهند و اگر نه تمام، دستکم بخشی از حقوق خود را به دست آورند. واقعیت این است که دولت باید در سطح کلان مسائل را حل کرده و وارد بخش هایی که به راحتی توسط کانون ها، تعاونی ها و اتحادیه ها قابل اجراست، نشود.
"در رهگذر سینما" بخش دیگری از این مجله سینمایی است که نگارنده در این بخش خاطرات خود از سینما و بازتاب آنها در نشریات سینمایی را مطرح میکند. در تازهترین شماره مجله "فرهنگ و سینما" پرویز صمدیمقدم مدیرمسئول این نشریه درباره حسن هدایت و جمال امید نوشته است و از این دو سینماگر به عنوان تلاشگران بی ادعای سینمای ایران یاد کرده است. نگارنده در بخشی از این یادداشت درباره حسن هدایت چنین آورده است: حسن هدایت هرگز عشق خود به سینما، فرهنگ، تاریخ و ادبیات را فدای خودنمایی کیسه دوزی (نام و نان) نکرد.
این نویسنده سینمایی همچنین درباره جمال امید نیز چنین گفته است: با نام جمال امید از پیش از انقلاب آشنا شدم، زمانی که به عنوان نویسنده و منتقد سینمایی مطرح بود و نام او را در کنار اسامی افرادی چون بهرام ری پور، پرویز دوایی و منتقدانی که در نشریات آن روزگار کار نقد سینما می کردند، به خاطر دارم. امید با همه از وزیر گرفته تا همکار پایین دست رفتاری یکسان دارد و در عین حالی که بسیار مردمدار و شوخ طبع و بذله گوست، وقتش را بی دلیل با کسی که کاری با او ندارد تلف نمیکند.
در بخش سینمای جهان فیلم های "دو سوی واقعیت و خیال" به کارگردانی آلفونزو کوآرون، "پانزده سال و یک روز" به کارگردانی گراسیا کوئره جتا، "دوازده سال بردگی" به کارگردانی استیو مک کویین، "گابریل" به کارگردانی لوییز آرشامبولت، "مترو مانیلا" به کارگردانی شون الیس مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نظر شما