۵ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۱۸

با حضور وزیر نیرو/

سد مخزنی ماشکید علیا در جنوب سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید

سد مخزنی ماشکید علیا در جنوب سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید

زاهدان - خبرگزاری مهر: سد مخزنی ماشکید علیا از جمله پروژه های مهر ماندگار در جنوب سیستان و بلوچستان با حضور وزیر نیرو، استاندار و سایر مقامات استانی و محلی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ظهر پنجشنبه در حاشیه افتتاح سد مخزنی ماشکید علیا گفت: این سد با ظرفیت ۶۷ میلیون متر مکعب با هدف جلوگیری از سیلاب های مخرب و به منظور تامین 4 میلیون متر مکعب آب  شرب مصرفی و کشاورزی بر روی رودخانه ماشکید سراوان احداث شده است.

احمد عاقبت بخیر اظهار داشت: عملیات اجرایی این پروژه از سال 85 آغاز و در طی مدت 5 سال با هزینه 400 میلیارد ریال به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این سد علاوه بر تامین آب شرب شهرهای زابلی، سیب سوران، هیدوچ و روستاهای پائین دست از خروج آب‌های سطحی به خارج از مرزها جلوگیری می شود.

وی طول خط انتقال آب از سد ماشکید علیا به شهر سوران را  58 کیلومتر و طول خط انتقال به شهرستان مهرستان را 4  کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: طول خط انتقال آب از سد ماشکید علیا به شهرستان نیز هیدوچ 5/26 کیلومتر است.

وی میزان ظرفیت انتقال آب از این سد به شهر سوران را معادل  45/74 لیتر بر ثانیه، ظرفیت انتقال به شهرستان زابلی 82 لیتر بر ثانیه و ظرفیت انتقال آب به هیدوچ سراوان را معادل 53/25 لیتر بر ثانیه عنوان کرد.

عاقبت بخیر در تشریح مشخصات فنی این سد گفت: سد ماشکید از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج این سد را دو هزار و 147 متر، عرض تاج را هشت متر و ارتفاع سد از بستر رودخانه را 24 متر تشکیل می دهد.

وی طول دریاچه این سد را هفت کیلومتر و دارای سرریز آزاد عنوان کرد و افزود: سطح دریاچه این سد بالغ بر یک هزار و 180 هکتار است.

به گزارش خبرنگار مهر، سد ماشکید علیا در 55 کیلومتری جنوب غرب سراوان و بر روی رودخانه ماشکید در جنوب سیستان و بلوچستان احداث شده است.

کد خبر 2202971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha