۶ شهریور ۱۳۸۴، ۸:۰۹

امروز در تاريخ

خبرگزاري مهر : امروز يكشنبه ششم شهريور سال 1384 هجري شمسي ، مصادف است با بيست و دوم رجب المرجب سال 1426هجري قمري و برابراست با بيست و هشتم اوت سال 2005 ميلادي .

تولد گوته :


يوهان ولفگانگ فون گوته شاعر دراماتيست و نويسنده آلماني در شهر فرانكفورت چشم به گيتي گشود . پدر او از جمله اشراف
و علماي بزرگ  مشهور آلماني بود . گوته ايام جواني را در شهر هاي لايپ زيك و استراسبورگ به تحصيل حقوق و علم پزشكي گذارنيد و چون به رتبه پزشكي رسيد دل بر ادبيات بست و در شهر وايمار اقامت گزيد . نخستين اثر ادبي او درام" گوتس فون بلرليخن گن" است كه در سال 1773 به رشته تحرير در آمد . گوته در تمام رشته هاي ادبي از نثر و نظم و تئاتر نويس داستان سرايي گرفته تا فن انتقاد استاد بود .وي  از علوم طبيعي و گياه شناسي نيز اطلاع كافي داشت و كتبي نيز درباره رنگ ها و نباتات نگاشت . وي در سال 1786 براي نخستين بار به ايتاليا مسافرت كرد . در سال 1808 ناپلئون اول به ديدار گوته رفت و ساعتي چند در مصاحبت او به سر برد و به او نشان لژيون دونور اعطا كرد . اين شاعر بزرگ پس از هشتاد و سه سال زندگي در سال 1832 ميلادي در شهر وايمار در گذشت . "رنجهاي ورتر" ،" ايفي ژني "،" اگمونت "،" هرمان دوروتا" ،" ويلهلم مايستر" و "وصلت انتخابي" از مهمترين آثار اويند . گوته در سال 1808 ميلادي نخستين بخش از فاوست را منتشر ساخت . ديوان شرقي ، .يادداشتهاي من ، نغمه ها ، سكون دريا ، رقص اموات ، شعر و حقيقت و...از مهمترين آثار شعري اويند .
گوته سخت دلبسته و تحت تاثير حافظ شيرازي بود وديوان شرقي وي براساس همين تعلق خاطر نوشته شده است .




در چنين روزي در سال 1827 ميلادي لئو تولستوي اديب ونويسنده بر جسته روس به دنيا آمد .

لو يا لئو تولستوي نويسنده بر جسته جهان در  خانواده اي اشرافي  در ياسنايا پوليانا به دنيا آمد. وي در دو سالگي مادر و در هشت سالگي پدرش را از دست داد. تولستوي در اين سال ها زير نظر عمه و مادربزرگش و نيز در محيط  مذهبي روستاي خود،  پرورش يافت . تولستوي  پس از طي تحصيلات مقدماتي و همچنين طي تحصيلات تكميلي  در دانشگاه قازان  به نوشتن
بخش هاي ناتمام  زندگينامه خود نوشت اش در كودكي (1853)، نوجواني (1854) و جواني (1857) پرداخت. تولستوي در پايان جنگ كريمه از ارتش كناره گرفت و با حضور در مجامع ادبي مسكو و ارايه آثار ادبي خود ، شهرتي به هم زد. وي به كمك تورگنيف نويسنده بر جسته روس در 1857 راهي اروپا گرديد. حضور در مراسم اعدامي با گيوتين كه در پاريس شاهد آن بود ،  به نفرت او از معيارهاي اروپايي دامن زد . وي در بازگشت به روسيه، كتاب هاي  پگاه ارباب، سه مرگ، آلبرت و خوشبختي خانوادگي را انتشار داد. تولستوي كه از آغاز عمر به بيداد گري ها و شقاوت هاي طبقه خود پي برده بود از سال 1849 در املاك خود مستقر شد و كوشيد تا به حال رعاياي كشور خود مفيد واقع شود . به همين منظور  مدرسه اي براي روستاييان در ياسنايا پوليانا تأسيس كرد و نشريه اي آموزشي انتشار داد. وي در سالهاي  پايان عمر دچار ياس فلسفي مضاعفي گشت و دست به نگارش كتاب اعتراف زد . در اين كتاب تولستوي بر گشت خود را از مذهب ارتودوكس اعلام داشت . قزاق ها ، جنگ وصلح ، جنگ هاي ناپلئون ، آنا كارنينا ، سنت پطرز بورگ ، مرگ ايوان ايليچ ، حاجي مراد ، قدرت در تاريكي ، نعش جاندار و رستاخيز از مهمترين آثار اويند . 
  

تولد سرادوراد  بورن جونز :

اين نقاش انگليسي در چنين روزي در سال 1833 ميلادي به دنيا آمد . وي طراح و نقاش سبك قبل از رافائل است .

تولد جرج  هويت ويپل :
ويپل  ستاره  شناس آمريكايي در چنين روزي در سال 1878 ميلادي قدم به عرصه گيتي نهاد  . او در سال 1934 به دليل تلاش هاي فراوان خود در فيزيك ستاره شناسي جايزه نوبل  را از آن خود كرد .

تولد پل هنري لانگ :
لانگ ، منتقد ادبي و موسيقي شناس مجارستاني در چنين روزي در سال 1901 ميلادي ديده به جهان گشود . 

تولد برونوبتلهيم :
بتلهيم نويسنده بر جسته آمريكايي در چنين روزي در سال 1903 ميلادي به دنيا آمد ." استفاده هاي افسون"  از مهمترين آثار اوست .

سرجان بتجمان :
بتجمان ، ملك الشعراي انگلستان در چنين روزي در سال 1906 ميلادي ديده به جهان گشود . در آثار او نوعي غم غربت نسبت به گذشته نزديك ديده مي شود   .

تولد روژه تروي پيترسون :
پيترسون نويسنده بر جسته آمريكايي در چنين روزي در سال 1908 ميلادي به دنيا آمد . "چگونه پرندگان را بشناسيم؟ " عنوان مهمترين اثر علمي اوست .

تولد سي رايت ميلز :
رايت ميلز جامعه شناس و نويسنده آمريكايي در چنين روزي در سال 1916 ميلادي ديده به جهان گشود . "قدرت نخبگان "عنوان مهمترين اثر علمي اوست .

کد خبر 222133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha