به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته شنبه 12 بهمن برنامه «ققنوس» با موضوع نسبت سینما و حاکمیت با حضور حسن بنیانیان رییس سابق حوزه هنری و محمدعلی باشه آهنگر فیلمساز با اجرای سیدامیر جاوید و تهیهکنندگی فرشاد منجزی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.
دفاع مقدس هم میتواند دردناک باشد هم لذت بخش
بنیانیان در این برنامه به ارائه سخنانی درباره تفاوتهای سرگرمی و لذت جویی پرداخت و انسان و حیوان را نیز در این خصوص با یکدیگر مقایسه کرد و افزود: برخی صحنههای دفاع مقدس دردناک است اما زمانی که با دید فطری به آن مینگریم، زیباییهای زیادی در آن میبینیم که لذت بخش است. حالا با این دیدگاه، یک هنرمند به نمایش لذتهای حیوانی انسان میپردازد و دیگری فطرتهای انسانی را به تصویر میکشد. بنابراین این موضوع ناشی از نگاه هنرمند به سینما است.
وی با اشاره به مشکلات جدی سینما و حمایتهای بی منطق از این هنر، تصریح کرد: این حمایتها مانع از پیشرفت سینما میشود. گرچه حمایت از سینما ضروری است اما شکل این کار هم اهمیت دارد. اکنون حمایتهای تخریبکنندهای از سینما میشود.
حمایتهای آسیب زننده به سینما
رییس سابق حوزه هنری دادن هزینه تولید فیلم پیش از ساخت به تهیه کننده را یکی از این حمایتها خواند و گفت: این موضوع باعث میشود فیلمساز دیگر به فکر مخاطب نباشد، چون پول خود را گرفته است. جای این کار بهتر است تعداد سینماها را افزایش دهیم تا فرصت بیشتری برای عرضه آثار هنرمندان به آنها داده شود.
بنیانیان تصریح کرد: البته تنها فکر برخی از فیلمسازان مسائل مادی و حضور در جشنوارههای خارجی است و مخاطب ایرانی اصلا برای آنها اهمیتی ندارد.
در ادامه این برنامه کارگردان فیلم «ملکه» نیز با تأیید این مطلب که بسیاری سینما را سرگرمی میدانند و به فکر لذت بردن مخاطب هستند، یادآور شد: این موضوع درست است اما تمام خواسته ما از سینما نیست. آن هم در این روزگار که رسانهها تاثیرگذاری فراوانی بر مخاطبان خود دارند، صرفا تمرکز بر عنصر سرگرمکنندگی باعث غفلت ما از انتقال اندیشههایی است که میتوان با تصویر و سینما به مخاطب داد.
فیلمهایی که به سفارش پنتاگون و سیا ماندگار شدند
وی آسیب سینما در سالهای اخیر را از همین نقطه ارزیابی کرد و گفت: در برخی فیلمها، شأن مخاطب رعایت نمیشود؛ چرا که اندیشه هنرمند به مسائل مادی و سیاست گذاریهایی که از طرف مسئولان به جامعه هنری اعمال شده، معطوف میشود. از طرفی با سفارشی شدن آثار سینمایی، اشکالاتی به چرخه اصلی هنر وارد میشود که به فاصله گرفتن مخاطب از سینما منتج میشود.
باشه آهنگر با اشاره به آثاری که در هالیوود به سفارش سازمانهای نظامی مثل پنتاگون و سیا ساخته شدهاند، گفت: البته همه آثار سفارشی چنین سرنوشتی ندارند و برخی از آثاری که اشاره کردم جز فیلمهای ماندگار سینما شدند، چرا که محتوا را غیرمستقیم به مخاطب القا میکنند.
تلاش برای ساخت اثری واقعگرا و ماندگار
کارگردان فیلم «ملکه» این اثر را نیز سفارشی از طرف وزارت نفت به مناسبت 100 سالگی صنعت نفت در ایران معرفی کرد و ادامه داد: ما تلاش کردیم بحث مقاومت در دوران دفاع مقدس را به پالایشگاه آبادان برسانیم. یک سال تحقیقات این کار طول کشید و ما با بیش از 150 نفر مرتبط گفتگو کردیم. چرا که میخواستیم اثری واقع گرا بسازیم که به پاسداشت زحمات کسانی بپردازد که در زمان جنگ در پالایشگاه نفت آبادان کار میکردند. همچنین برایمان مهم بود اثری ماندگار خلق شود که بن مایههای فلسفی و جوانمردی ایرانی را داشته باشد.
حسن بنیانیان پژوهشگر مسائل فرهنگی در پاسخ به این سوال که بزرگترین حق مخاطب بر سینما را چه میدانید گفت: مخاطب در درجه اول برای سرگرمی و تفریح است که به سینما میآید و وظیفه هنرمند است که از این فرصت استفاده کند و بتواند پیام خودش را منتقل و بستر رشد مخاطبان را فراهم کند. نگاه متعهدانه این گونه است که باید از این موقعیت به وجود آمده نهایت استفاده را کرد و موجب ارتقای سطح اخلاق و فهم مخاطب شد. زمانی که از یکی فیلمی استقبال می شود مسئولیت آن فیلمساز هم بیشتر میشود.
نظر شما