به گزارش خبرنگار مهر، نشست فیلم سینمایی «رد کارپت» با حضور رضا عطاران نویسنده و کارگردان، احمدی احمدی تهیه کننده و فیلمبردار، محمد توکلی تدوینگر، امیر نوری و سوسن پرور بازیگران، حمیدرضا صدری آهنگساز و احمدی صدابردار فیلم برگزار شد.
در ابتدای این نشست رضا عطاران گفت: امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید. ایده اولیه این فیلم از دو سال پیش از طرف احمدی تهیه کننده کار مطرح شد که بیشتر یک ایده فیلم کوتاه بود به اسم «رد کارپت» و داستان آن در مورد آدمی بود که دوست داشت روی فرش قرمز برود.
وی افزود: همان طور که احمدی طرح را برای من تعریف می کرد کم کم از آن خوشم آمد و به این نتیجه رسیدم که تبدیل به یک فیلم بلند شود.
احمد احمدی نیز در این ارتباط توضیح داد: سال 2010 در جشنواره کن که حضور داشتم متوجه شدم در کنار برگزاری یک جشنواره فیلم، این رویداد فضای پرزرق و برقی دارد که دنیای مدل ها نیز به شمار می رود و متوجه شدم که این فستیوال بیشتر یک شو است. در همان زمان فکر کردم و به این داستان رسیدم که اگر شخصیتی باشد که خودش در سینما کار می کند و تمام فکرش رسیدن به جشنواره کن است می تواند سوژه جالبی باشد. البته تاکید می کنم که این فیلم بدون حضور عطاران در کارگردانی و یا بازیگری هیچ معنایی نداشت.
عطاران در پاسخ به این سوال که چرا خود نیز در نقش اصلی فیلم حضور داشته است؟ افزود: چون آقای امیر نوری درگیر کار بودند من این نقش را بازی کردم. به نوعی با این شخصیت خیلی ارتباط گرفتم. من خودم در مقطعی از زندگی ام دنبال امضا از مرحوم شکیبایی بودم و چنین موقعیت هایی را دنبال می کردم به همین دلیل احساس کردم به این شخصیت نزدیک هستم.
وی درباره حضور بین المللی «رد کارپت» گفت: چون این فیلم در حاشیه جشنواره کن ساخته شده است آن را برای حضور در این جشنواره ارایه کردم ولی هنوز نمی دانیم چه اتفاقی می افتد.
عطاران همچنین در ارتباط با این موضوع که با این فیلم به نوعی ایرانی ها را به تمسخر گرفته است، توضیح داد: در فیلم به خوبی می بینید که حتی خود افراد خارجی که در این جشنواره حضور پیدا می کنند هم رفتاری همچون ما دارند. به نظر من هیچ مسخره کردنی در کار نیست.
حمیدرضا صدری آهنگسازی این فیلم درباره ساخت موسیقی گفت: با نظر عطاران برای بخش فیلمبرداری در ایران موسیقی ساختیم و با نظر وی هم برای بخش خارج از کشور از موسیقی های خارجی استفاده کردیم اما من برای تمام فیلم موسیقی ساخته بودم.
عطاران در این باره عنوان کرد: من فکر می کنم برای نمایش این فیلم در داخل ایران چنین موسیقی های انتخابی خارجی پاسخگو است ولی برای نمایش در خارج از کشور از موسیقی های ساخته شده برای فیلم استفاده می کنیم.
احمد احمدی در مورد شرایط فیلمبرداری گفت: من با سفرهایی که به کن داشتم کاملاً با جغرافیا و موقعیت های مختلف در این جشنواره آشنا بودم و تحقیق کردم بخشی از صحنه های این فیلم با هماهنگی انجام شد و بخش های دیگر مستند گرفته شدند.
کارگردان فیلم درباره رویارویی شخصیت اصلی با چهره های مطرح در جشنواره کن افزود: من پرهیز داشتم که فیلم را مجموعه ای از حضور آدم های مطرح کنم. ما شرایط دیدن همه این آدم ها را داشتیم و اگر قرار بود به این سمت برویم قصه تغییر می کرد. شما در این فیلم با 200 بازیگر روبرو هستید که فقط 6 نفر از آنها می دانند که بازی می کنند.
امیر نوری بازیگر «رد کارپت» درباره نحوه حضورش در این فیلم گفت: آقای عطاران با من تماس گرفتند و من را برای بازی در این فیلم دعوت کردند که خیلی نقش سختی بود!
عطاران هم در این باره افزود: من و امیر نوری سال ها است دوست هستیم از طرفی او در تیم هنرمندان قرار داشت و من می خواستم از این موقعیت استفاده کنم.
محمد توکلی درباره تدوین فیلم گفت: من در این فیلم فقط سعی کردم قصه را روایت کنم.
سوسن پرور دیگر بازیگر فیلم هم گفت: من هم به دعوت آقای عطاران به فیلم اضافه شدم و با اینکه در اراک بودم ولی سریع خودم را به کار رساندم.
عطاران درباره فیلمنامه «رد کارپت» توضیح داد: قصه کلی ما از ابتدا مشخص بود اما عمدتاً شب ها بر اساس تصاویری که به دست می آوردیم من بخش هایی را می نوشتم اما زنجیر شدن کل ماجرا کار سختی بود. در تمام مدت تلاش کردیم در نوع فیلمبرداری، دکوپاژ و میزانسن ها همه چیز یک دست باشد.
وی ادامه داد: این فیلم خیلی فیلمنامه نمی خواست چون حالا هم احساس می کنم خیلی منسجم است چون زندگی واقعی این گونه نیست که ما می بینیم.
این بازیگر همچنین درباره احتمال ممیزی این فیلم افزود: ما خودمان ممیزی شده ایم. فکر نمی کنم ممیزی برایش اتفاق بیافتد مگر اینکه خبرنگاران سوسه بیایند یا افراد دیگری.
عطاران در ادامه درباره جریان فیلم در سکانس پایانی توضیح داد: دوست ندارم درباره پایان صحبت کنم . همان طور که در فیلم دیدید او یک پرچم ساز است و این پرچم به شغل او بر می گردد، شما تعبیر خودتان را داشته باشید.
وی همچنین درباره صحنه ای که مربوط به کارت خانه سینما بود گفت: این صحنه بسیار مستند است و این همان جادوی سینما است چرا که من در این صحنه کارت خود جشنواره را نشان دادم اما روی آن صدا گذاشتیم که کارت خانه سینما است.
احمدی که در کنار تهیه کنندگی و فیلمبرداری این فیلم را بر عهده داشت در مورد کار خود گفت: در این فیلم فقط چند سکانس با دو دوربین گرفته شده است . کلیات فیلم ایجاب می کرد که ما با این سیستم فیلمبرداری کنیم و تلاش کردیم بیشتر شبیه مستند باشد به همین دلیل تماماً دوربین روی دست است.
وی همچنین در مورد بودجه این فیلم گفت: ما 15 روز در فرانسه بودیم و 8 روز در تهران. هزینه این فیلم خیلی پایین تر از مبلغ غذاهایی است که در فیلم های فاخر سرو می شود.
عطاران درباره استفاده عناوینی همچون سلحشور و ملک سلیمان عنوان کرد: من اسم خیلی ها را در این فیلم بردم اگر شما می گویید سلحشور و ملک سلیمان در کنار آن از کیارستمی و فرهادی هم یاد کردیم. من دوست دارم مردم این فیلم را ببینند و امیدواریم این اتفاق به خوبی بیافتد.
وی همچنین درباره صحنه ای از فیلم که شخصیت اصلی از چراغ قرمز می گذرد، گفت: این صحنه تعجبی ندارد و ممکن است در کشور ما خیلی رخ دهد. من خودم از چراغ قرمز رد می شوم.
عطاران درباره استفاده از صحنه هایی از فیلم های اسپیلبرگ و اسکورسیزی توضیح داد: این صحنه ها مرتبط با فیلم است به همین دلیل به این انتخاب ها رسیده ام. خوشحال می شوم فیلم جایزه ای بگیرد حالا انشاء الله هم این اتفاق بیافتد.
نظر شما