۱۶ شهریور ۱۳۸۲، ۱۴:۴۳

با تاكيد بر اهميت موسيقي نواحي ايران

هوشنگ جاويد: آواز سياه چمانه ، رو به فراموشي است

هوشنگ جاويد: آواز سياه چمانه ، رو به فراموشي است

موسيقي نواحي ايران، بخش مهم و قابل توجهي از فرهنگ شفاهي مردم ايران است .

به گزارش خبرنگار هنري  " مهر" ، " هوشنگ جاويد"  دبيراولين  جشنواره زنان نواحي، كه در راديو فرهنگ سخن مي گفت با بيان اين مطلب افزود : موسيقي خراسان ميانه، محل عبور كوچ هاي مختلف و اقوامي مانند لرها، ترك ها، تاجيك ها و ديگران بوده است وحضور اقوام عرب و بلوچ باعث رشد ترانه هاي مختلفي در كاشمر شده است.


وي گفت: كاشمر از ديرباز مهد تمدن بوده  و دانشمنداني چون " قطب الدين حيدر" ، " سلام مغربي "  و" شيخ عطار" را در خود پرورده است.
" عاشيق ايمران حيدري" ، از هنرمندان آذربايجان، در مورد ساز عاشيق ها صحبت كرد و تاريخچه اي از اين ساز را بيان كرد.
" بهمن حاج اميني" ، كارشناس ارشد پژوهش هنر، در مورد انواع موسيقي سخناني بيان كرد و گفت: بخشي از موسيقي كردستان، موسيقي مقامي است. اين موسيقي كه اغلب با سازهايي نظير" دوزله " و"  شمشال " اجرا مي شود، شامل مقامهاي " الله ويسي" ، " صمد لچكي"  و امثال آن است.
" حاج اميني" ، در ادامه گفت: بخشي از موسيقي كردستان، موسيقي رقص است و در آن مقام هاي"  سه جار" ، "چوبي" و انواع ديگر اجرا مي شود.
وي در پايان افزود: در اين موسيقي، مي توان به آوازهايي اشاره كرد كه از قدمت زيادي برخوردارند و آوازهاي باستاني به شمار مي روند. اين آوازها شامل: " بيت "، " لاوك " ، " حيران " و  " سياه چمانه"  است كه متأسفانه امروز رو به فراموشي است.
کد خبر 22338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha