۱۳ شهریور ۱۳۸۴، ۱۶:۵۷

آسيب شناسي سينماي كودك و نوجوان - 6

اكبر عالمي: انيميشن دنيا به نوعي دچار انحطاط سليقه بصري شده است / فيلم كودك بايد اول مخاطب هدف خود را مشخص كند

اكبر عالمي: انيميشن دنيا به نوعي دچار انحطاط سليقه بصري شده است / فيلم كودك بايد اول مخاطب هدف خود را مشخص كند

سينماي انيميش دنيا تا دهه هفتاد ميلادي مخاطب اصلي اش كودكان و نوجوانان بوده است.


اكبر عالمي

"اكبر عالمي "، مدرس و كارشناس سينما، ضمن بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار سيمنايي "مهر"،  در مورد سينماي كودك ونوجوان گفت : وقتي كه نام سينماي كودك به ميان مي آيد، دو گونه سينما را بايد مد نظر داشت ، اول گونه فيلم هاي براي كودك و گونه فيلم هاي در باره كودكان. گروه اول مخاطب مستقيم و روي سخن، كودك ونوجوان است و گروه دوم، طبيعي است روي سخن پدران ومادران و آموزگاران و معلمان هستند .

 وي تصريح كرد : وقتي كه طرح ساخت يك فيلم را طراحي مي كنيم ،مهم ترين مطلبي كه وجود دارد، موضوع مخاطب شناسي است و باصطاح  خارجيها "مخاطب هدف" است، مخاطب شناسي نكته بسيار مهمي است و موقع مخاطب يك فيلم عام هستند و موقع ديگر خاص است و بايد هميشه در باره فيلم هاي كودك دو فرضيه بزرگ را مد نظر قرار دهيم ،فرضيه ما اين است كه فكربكنيم اگر فيلمي را مي سازيم اختصاصا براي كودكان ،بزرگان از تماشا كردن آن  نيز لذت مي برند ، زيرا همه ما در هرسني كه باشيم حتي در سنين كهولت از نظر خاطرات گره خورده ايم به دوران كودكي ،بنابراين اكثر بزرگسالها از ديدن فيلم هاي كودك لذت مي برند،كما اينكه همه آدم هاي بزرگ علاقه به بازي كردن دارند .

 اين كارشناس خاطر نشان كرد : اصولا فيلم هاي كه براي كودك ساخته مي شود و فيلم هاي كه در باره كودك ساخته مي شود ، دو گروه متفاوت هستند و در قاموس فيلم سازي دو ژانر متفاوت هستند و يكي از آثاري كه براي كودك ساخته شده است واز جمله كارهاي ماندگار است. فيلم "قضيه شكل اول ، شكل دوم" حقيقتا از نظر نظام آموزشي مسايل خيلي مهمي را مطرح مي كند و يك خانه تكاني ذهني در همه كسانيكه با مسئله آموزش و پرورش در گير هستند ايجاد مي كند و يك جور تذكر مودبانه ارائه مي كند و متاسفانه نمي دانم چرا اين فيلم به فراموشي سپرده شده است و "قصه هاي مجيد " كيومرث پوراحمد كه فيلمنامه آن را نويسنده بزرگ هوشنگ مرادي كرماني نوشته است ، اين فيلم وقتي از تلويزيون پخش مي شد، حتما ان را تماشا مي كردم .علت اين امر وجود سه خصيصه بزرگ در اين فيلم است. يكي كند وكاو روح دانش آموزان و ساختار قصه و كارگرداني حيرت آور و استادانه پور احمد بود و دليل اين امر استفاده خلاقانه پور احمد از لهجه هاي بومي ايراني است كه از تيپ سازي در مورد آنها خود داري مي كند .

اين مدرس افزود : سينماي كودك ما در حال حاضر از جايگاه خوبي بهره مي برد و جرو چهل كشور اول جهان است و به نوعي جشنواره ها هميشه محل رقابت هستند و نقطه بازنگري هستند و باعث انديشيدن فيلم سازان به كارنامه خود مي شوند و كارگردانها كارهاي خود را در جشنواره مورد ارزشيابي و نقد قرار ميدهند  و به نظرم جشنواره اصفهان داراي اين ويژگي هااست و در كنار آن باعث عدم تمركز زاديي برگزاري جشنواره ها درتهران مي شود . 

 

عالمي تاكيد كرد : سينماي انيميش تا دهه هفتاد ميلادي مخاطبش  كودكان ونوجوانان بودند و در دهه هاي بعدي يك سينماي جديدي درحيطه انييميشن شكل گرفت كه نام آن سينماي انيميش براي تفكر بود و همپاي فلسفه گام برمي داشت كه فهميدن آن براي كودك ونوجوان بسيار مشكل است . حتي براي افراد انديشمند. اين فيلم ها آنچنان عميق است كه بايد ساعتها پيرامون معاني آن تفكر كنند .

 وي خاطر نشان كرد: به هر حال، انيميشن امروزه دنيا، به نوعي دچار انحطاط سليقه بصري شده است و كمتر فيلم خوبي  ساخته مي شود و شبيه تريكو بافي ها دارند سري كاري انجام مي دهند و دليل عمده آن امكانات ديجيتالي است كه امكان فيلمسازي را براي همه فراهم كرده است و اميدوارم هر كسي كه در اين حيطه فعاليت مي كند، با سليقه بصري كار كند.  بايد در نظر داشته باشيم كه روح كودكان بسيار لطيف است و تاكيد مي كنم شاخك هاي حساسيت ذهن كودكان به مراتب از بزرگسالان قدرت بيشتري دارد .

 

کد خبر 224884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha