۱۳ شهریور ۱۳۸۴، ۱۳:۲۵

چهارمين جلسه از جلسات "اسلام و مدرنيته" در كرج برگزار شد

چهارمين جلسه از سلسله جلسات "اسلام ، مدرنيته و تجدد" با سخنراني مهدي نصيري در كرج برگزار شد.

مهدي نصيري استاد حوزه و دانشگاه در حاشيه اين جلسه در گفتگو با خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" در كرج اظهار داشت : كليت غرب را به هر حال نمي توان نفي كرد ؛ زيرا بدون شك در غرب ، انديشمداني بوده و هستند كه ديدگاههاي معقول و قابل قبولي داشته اند و اصلاً قبل از همه ، خود غربيها به انتقاد از مدرنيته و تجدد پرداخته اند و نهضتهاي ضد مدرن ، اكنون در غرب قويتر و گسترده تر از شرق هستند.

نصيري در ادامه گفت: حرف ما در باب تجدد و مدرنيته اين است كه اين موضوع ابتدا به عنوان يك نظام معرفتي و فلسفي از سوي انديشمنداني چون دكارت و بيكن و... پي ريزي شد و در ادامه به علوم و فنون جديد انجاميد و كليت اين تمدن كه همان مدرنيته يا مدرنيسم و تجدد است ، از لحاظ مباني ديني و اسلامي زير سئوال است و اين گونه نيست كه مشكل ما با مدرنيته تنها درحد فرهنگ و اخلاق  باشد بلكه علوم و تكنو لوژي مدرن غربي نيز مورد سئوال هستند.

وي تصريح كرد: ما غرق در تجدد هستيم و با كمي اغراق بايد بگوييم ما در عالم غربي زندگي مي كنيم ، لباس ما ،زبان ما ، نظام و تعليم و تربيت ما ، رسانه هاي ما ، معماري ما ، اقتصاد ما و سياست ما همه و همه منبعث يا متأثر از مدرنيته و تجدد هستند.

نصيري با اشاره به مبحث اضطرار در اسلام افزود : بحث اين نيست كه ما امروز بايد همه مظاهر تجدد را كنار بگذاريم بلكه برعكس ما امروز در اخذ بسياري از مظا هرمدرن مضطر و ناچاريم و بلكه در موارد بسياري  ملزم و مكلف هستيم .

نصيري يادآور شد:  به نظر من  بسياري از ريزشها در ميان نيروهاي خودي با سوابق تدين و انقلابي گري و متمايل شدن آنان به سمت ليبراليسم و تجدد ، ناشي از نگاه اشتباهي است كه ما در باب تمدن جديد غرب داريم.

وي يادآور شد : چرا ما فكر مي كنيم كه همه  پيامبران و ائمه معصومين (ع) و همه تمدنهاي پيشين عقب مانده بوده اند و بشر جديد طي اين يكي دو قرن به كمال و پيشرفت رسيده است؟ چرا مثلاً اسب سواري عقب ماندگي است و ماشين سواري پيشرفت؟ چون فضولات اسب يار زمين و طبيت است وفضولات ماشين ويرانگر طبيت و....؟

 

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: شايد جوابي در ذهن شما بيايد كه مگر انبياء براي اين كار آمده بودند ، انبياء نيامده بودند ابزارسازي كنند بلكه اين امور بر عهده خود بشر بوده است و بشر به مرور ايام پيشرفت كرده است و به اين تمدن رسيده است ، اما بنده همين جا مي گويم و همه كساني را  كه ديدگاه مخالف دارند به بحث و گفتگو دعوت مي كنم كه يكي از مشهورات غلط حاكم بر ذهن ما اين است كه شأن انبيا ء تمدن سازي نبوده و ابزارها و شيوه هاي زندگي از حيطه رسالت انبياء خارج بوده است و نيز يكي از مشهورات غلط ديگر اين است كه تاريخ بشر سير خط پيشرفت و تكامل از جهالت و توحش و عقب ماندگي به علم و دانش و فن آوري و  ... بوده است .مصيبت بزگ فكري و فرهنگي امروز كه ما را در برابر غرب و غربزدگان منفصل كرده، اين است كه ما في الجمله مدرنيته غربي را مظهر كمال و پيشرفت مي دانيم و حداقل در كمال علوم و تكنو لوژي غربي خد شه اي نداريم .

 نصيري گفت  : بي شك مدرنيته بر رنجها و محنت بشر افزوده است و ممكن است  "آساني "را عرضه داشته اما "آسايش "را به بشر نداده است. انسان تا در بستر تمدن مدرن زندگي مي كند و مناسبات و ساختارهاي مدرن او را احاطه كرده است ،نمي تواند تمدن مطلوب و مدينه فاضله ديني را بيابد ، چون احكام و آرمانهاي ديني نمي توانند در اين مناسبات و ساختارهاي غلط و غير ديني اجرا شوند.

 

وي در پايان با برشمردن وظايف منتظران حضرت در زمان غيبت يادآور شد : وظيفه ما در دوران غيبت اول اقدام و عمل به تكاليف در حد وسع و توانايي هايمان است كه اين البته نيازمند يك زمان شناسي درست است تا مرتكب اشتباهات كمتري شويم و ديگري آماده بودن و آماده كردن جامعه براي تحقق حادثه عظيم ظهور است و البته اين نكته را هم بگويم كه ظهور به قيمت نابودي بشر نيست ، بلكه در زمان ظهور آنچه ازبين مي رود ساختارهاي مدرن و تكنولوژي ويرانگر و مخرب غرب است و حكومت واحد جهاني مهدي (عج) براي احياء بشريت و استقرار قسط و عدل مستقر مي شود.

 

گفتني است : كلاسهاي "اسلام ، مدرنيته و تجدد" آخرين چهارشنبه هر ماه در محل مؤسسه نور و معرفت كرج واقع در مصلي نماز جمعه شهرستان كرج برگزار مي شود. در اين جلسات تلقيهاي مختلف نسبت به نسبت اسلام و مدرنيته فرصت بسط مي يابند كه ديدگاه مهدي نصيري تنها يكي از ديدگاههاي گوناگون در اين زمينه است.

 

کد خبر 225669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha