۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۳۳

ترجمه گزیده‌داستان‌های دانیل خارمس منتشر شد

ترجمه گزیده‌داستان‌های دانیل خارمس منتشر شد

کتاب «امروز چیزی ننوشتم» شامل گزیده‌داستان‌ها و نوشته‌های دانیل خارمس با ترجمه رضا مرتضوی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دانیل خارمس نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس روس، به عنوان پدیده‌ای غیرعادی در تاریخ ادبیات جهان به شمار می‌رود. داستان‌های عجیب او گاهی پیش از آن‌که آغاز شوند، پایان می‌یابند. مخاطب داستان‌های خارمس در دالان بی‌انتهای حیرت حاصل از آن‌ها، حتی لحظه‌ای از یورش شوخ‌طبعی بی‌رحمانه او در امان نخواهد بود. استاد بی‌رقیب قالبی که امروز به عنوان مایکروفیکشن شناخته می‌شود، عناصر سوررئال و ابزورد را در هم آمیخته و گونه خاصی از ادبیات آوانگارد را پدیده آورده است. خارمس در خاطراتش نوشته است: «من فقط به چیزهای بی‌معنی علاقه‌مندم، چیزهایی که معنای کاربردی ندارند. زندگی تنها در عبث‌ترین تجلیاتش توجه مرا به خود جلب می‌کند.»

خارمس وقتی نمی‌توانست بنویسد، پریشان‌خاطر بود. دعاهای این نویسنده برای الهام‌گرفتن، برگه‌هایی از دفتر خاطراتش که درباره اندوه و افسردگی ناشی از ننوشتن است، به دوره افزایش قحطی و کمبود مواد اولیه در اواخر دهه 1930 مربوط می‌شوند. به نظر می‌رسد بیش‌تر داستان‌های او بلافاصله بعد از بیرون آمدن از حصار نویسنده نوشته‌ شده‌اند.

رضا مرتضوی مترجم این اثر در ابتدای آن اشاره کرده است که پس از ترجمه کتاب، متن فارسی را با یک ترجمه روسی به انگلیسی، مقابله کرده است و نسخه نهایی را نیز مجتبی مرتضوی کارشناس ارشد رشته زبان روسی با متن اصلی روسی مقابله کرده است.

کتاب «امروز چیزی ننوشتم»، پیش‌درآمد مفصلی با عنوان «خارمس واقعی» دارد که 56 صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده است. «رویدادها»، «پیرزن»، «دفتر آبی»، «نوشته‌های دیگر» و «یادداشت‌ها» بخش‌های دیگر کتاب هستند.

این کتاب که اولین ترجمه از آثار دانیل خارمس است، به عنوان صد و بیست و نهمین عنوان «ادبیات جهان» و هجدهمین کتاب «داستان کوتاه» توسط انتشارات ققنوس چاپ می‌شود. نسخه اصلی کتاب، در سال 2007 و با عنوان «Today I Wrote Nothing» چاپ شده است.

در قسمتی از این کتاب با عنوان «خطای دید» می‌‌خوانیم:

سیمون سیمیو نوویچ، در حالی که عینک زده، به درخت کاجی نگاه می‌کند و این آن چیزی است که می‌بیند: روی درخت کاج مردی نشسته که مشتش را به او نشان می‌دهد.

سیمون سیمیو نوویچ عینکش را برمی‌دارد، به درخت کاج نگاه می‌کند و می‌بیند کسی آن‌جا نیست.

سیمیون سیمیو نوویچ عینکش را می‌زند، به درخت کاج نگاه می‌کند و دوباره مردی را می‌بیند که آن‌جا نشسته و مشتش را به او نشان می‌دهد.

سیمیون سیمیو نوویچ عینکش را برمی‌دارد، دوباره می‌بیند کسی روی درخت کاج نیست.

سیمیون سیمیو نوویچ دوباره عینک می‌زند، به درخت کاج نگاه می‌کند، و مثل قبل مردی را می‌بیند که روی درخت کاج نشسته و مشتش را به او نشان می‌دهد.

سیمیون سیمیو نوویچ دوست ندارد این پدیده را باور کند و آن را یک جور خطای فرض می‌کند.

این کتاب با 232 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 9 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2258840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha