"ايرج گل افشان"، تدوينگر سينمايي ايران و عضو داوري جشن خانه سينما، ضمن بيان اين مطلب درگفت وگو با خبرنگار سينمايي "مهر" در مورد معيارهاي داوري جشن سينما گفت : داوري، يك نوع مقاسيه آثار با يكديگر است و هيچ وقت سينما يك معيار مشخصي ندارد كه بر طبق آن معيار، انتخاب صورت پذيرد و درمقايسه آثار، به يك فاكتورهاي مشخص برسد .
وي تاكيد كرد : شخصا فيلمي را مورد توجه قرار مي دهم كه با مخاطب ارتباط برقرار كند و اين نوع فيلم ها به نظرم ارجعيت دارد به فيلم هايي كه اصلا مخاطب ندارد ، اگر برخي از آثار هنري داراي ويزگي هاي لازم باشند قطعا مورد توجه قرار مي گيرد، البته ساده پسندي به هر حال هميشه در دنيا بين تماشاگران سينما وجود دارد و هميشه آثار جذاب و ديدني مخاطب زيادي دارند و بايد اين دو نوع گونه سينمايي دركنار هم حركت كنند و گاهي هم با يكديگر مخلوط بشوند تا به سينماي متعالي تر دست پيدا كنيم .
وي درمورد انتقاداتي كه از كانديداها در رسانه ها به عمل آمده بود، گفت: به هرحال، برخي از اظهار نظرها شخصي است و يا اينكه برخي از احساسات شخصي بيننده فيلم ، در اين نظرات به چشم مي خورد و اين امري طبيعي است و در تمام جشنواره هاي دنيا اتفاق مي افتد، شايد چشم و ديدگاه بي نظر، خيلي به ندرت پيدا بشود و ممكن است كه برخي از اين انتخابهاي داوران، حساسيتهايي را به وجود آورد .
گل افشان تاكيد كرد : چون در جشن خانه سينما دست اندركاران سينما حضور دارند و با يك نگاه صنفي و حرفه اي داوري و قضاوت در مورد فيلم ها را انجام مي دهند، شايد اين مسئله باعث تاثير گذاشتن موقعيت هاي كاري بشود و مسايلي كه در مورد جشنواره فيلم فجر، بنا به موقعيت خاص آن جشنواره، وجود دارد، تاثيراتي روي سمت و سوي سينما بگذارد. البته سليقه تماشاچي و جو اجتماعي هم گاهي در سمت و سوي سينما بي تاثير نيست. به هر حال، به نوعي رسالت اين دو جشنواره با هم تفاوت دارد. جشن خانه سينما واقعا جشن تولد سينما است و هرسال به اين طريق گرامي داشته مي شود .
نظر شما