به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصحت نظام د اولین اجلاس ملی «اصحاب عشق» که از سوی قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصاء(ع) برگزار شد، اظهار داشت: تجمع شما مصداق کوثری است که حتما به مذاق طعنهزنان خوش نمیآید. باید خدا را شاکر باشیم البته بیآنکه بخواهیم به مسئولیتهای بزرگی که در پیش رو داریم، مغرور شویم و نسبت به آن غافل شده و برداشتهای فعلی خود دلخوش باشیم.
وی ادامه داد: نقش برجسته فردی مانند آقای یکتا در به وجود آمدن چنین شاکلهای حتما غیرقابل انکار است اگر حضرت آقا در دیداری که عزیزانمان در سال گذشته با ایشان داشتند کمی تامل کنیم میبینیم که جای بالیدن و غره شدن هم دارد به طوری که حضرت آقا میفرمایند من مدتهاست که منتظر شما هستم که این جمله تاثیر عجیبی دارد. امیدارم که این خلاء همانطور که تا الان پر شده در آینده نیز بیش از اینها جبران مافات کند.
صفارهرندی تصریح کرد: باید بدانیم که مدیریت جهادی در مقابل چه مدیریتی مطرح میشود. مدیریتی جهادی یعنی در فضایی عمل کردن که یک طرف آن اراده دشمن برای تقابل، حضور دارد البته تعاریف مختلفی در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه در سالهای دهه 60 به دلیل مسائلی نظیر جنگ و دوران دفاع مقدس که پیش آمد، ناگزیر به ورود در مدیریت جهادی بودیم، گفت: وقتی جنگ تمام شد، عدهای معتقد بودند که جهاد به پایان رسیده است اما جلوههای تازهای از جهاد پیش روی ما بود و با اعلام پایان جهاد، مجموعهای از اقدامات فرهنگی را آغاز کردند.
کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در همین زمینه ادامه داد: اما یک تفکر معتقد بود که حالا که جنگ تمام شده باید دفتر جهاد را تعطیل کنیم و دور جدیدی را آغاز کنیم که حتی به این دوره جدید وجهه تئوریک هم میدادند. یکی از مقالاتی که در آن زمان منتشر شد مدیریت فقهی مدیریت علمی نام گرفت.
صفارهرندی در ادامه تاکید کرد: آنها قصد داشتند طوری مدیریت کنند که مدیریت جهادی به بیمنطقی محکوم است. افرادی تعابیری نظیر فرارسیدن اصل خدا را مطرح کردند و اقداماتی در حوزههای فرهنگ، اقتصاد و سیاست بر مبنای تجدیدپذیری در آنها صورت گرفت.
وی ادامه داد: کسانی که نظریهپرداز نگاه عدالتپیشه در انقلاب بودند، تئوریپرداز جریان رفاهزده شدند که در خطبههای نماز جمعه نیز آن را مطرح کردند و مردم را به دنیاطلب و دنیاخواه تشبیه میکردند و از این طریق فرهنگ رفاهزدگی و مصرفگرایی را ترویج میدادند. البته دست دراز کردن به صندوق بینالمللی پول در همان دوران، یکی از اقداماتی بود که برای گسترش فرهنگ و رفاهزدگی انجام شد. البته این اقدامات با اهداف اولیه انقلاب در تعارض است اما آنها به بهانه برخواستن در حوزه اقتصاد، وارونگی فرهنگی ایجاد کردند که باید آن را تحمل میکردیم.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام تصریح کرد: آنها میگفتند باید به مردمی که از جنگ خسته هستند، تنفس داد و کمی تفنن و تفریح لازم است و باید فضا را از عصبانیت جنگ خارج کنیم که این مسئله در آثار فرهنگی ما در فیلمهای همان دوران دیده میشد.
صفارهرندی در ادامه اظهار داشت: در سیاست نیز با این تئوری که باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم، کوتاه آمدند و آمادگی معامله کردن ارزشهای انقلاب با اغیار را پیدا کردند.
وی ادامه داد: ما از یک دورهای که ناگزیر به مدیریت جهادی بودیم در دهه 60، به دورهای وارد شدیم که با ارائه و تصمیم نسبت به گذشتههای خودمان تصمیم گرفتیم و این کار توسط دستاندرکاران ایجاد شد.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام در ادامه افزود: در این شرایط رهبری از یک طرف میخواهند کشور و نظام مستقر را حمایت کنند و از طرفی نیز باید در برابر این ناهنجاریها موضع میگرفتند که درباره این مقابله و ایستادگی هشدار دادند و از مردم میخواستند که نگذارند که وارونگی فرهنگی اتفاق بیفتد.
صفارهرندی در ادامه ایمان به خداوند و اعتماد به او را یکی از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: گاهی اوقات ما به ظاهر به خداوند ایمان داریم اما اعتماد نداریم. بنابراین در مواقعی که میگوییم توکل به خدا از طرفی به دنبال کانال باز کردن از طریق یک آدم سرشناس میگردیم که راه را باز کنیم.
وی در ادامه افزود: امیدواری و پرهیز از یاس و ناامیدی یکی از شاخصهای مدیریت جهادی است. رهبر انقلاب مکرر در طول سالهای تصدی مسئولیت خطیرشان همواره بر ایجاد امیدواری بین همه اقشار مردم و به خصوص جوانان تاکید کردند لذا نباید هیچگاه بگذاریم که امیدها کشته شوند چرا که اگر امید از بین برود، آمادگی برای ذلت آغاز میشود.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام تصریح کرد: همه کسانی که در جبهه مقدم مبارزه حضور داشتند، پس از اینکه امیدهایشان متزلزل شد مغلوب شدند. یکی از اهداف دشمن تزلزل کردن امیدهاست که باید به آن توجه کرد.
صفار هرندی در بخش دیگری از سخنانش خودباوری را یکی دیگر ازشاخصهای مدیریت جهادی دانست و افزود: البته خودباوری در درون خودش آسیب خودشیفتگی را نیز دارد. انسان در خودباوری نباید دچار خودشیفتگی شود اما باید قبول کنیم که ظرفیتها و توانمندیهای بسیاری داریم. باید خودمان را باور کنیم و بدانیم که خیلی بیشتر از اینها هستیم.
وی تاکید کرد: تردید به دل راه ندادن و مستقیم ماندن یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی است. در این مسیر انگیزههایی ممکن است انسان را دچار تردید کند. گاهی اوقات انسان در مسائل معنوی و منطقی دچار تردید و تزلزل میشود. گاهی اوقات معنویات انسان خوب است اما شک او، کارش را خراب میکند.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام افزود: باید خودمان را تجهیز کنیم و در برابر تهدیدها که با ظاهری منطقی میآیند مقاوم باشیم و در ایمان دچار تزلزل نشویم.
صفارهرندی ادامه داد: برخی از فعالان فرهنگی اسیر عملیات فرهنگی هستند اما به درستی بهرهای از معارف نبردند. آنها باید بدانند که قطعا در بخش ها و مقاطعی کم میآورند.
وی در ادامه اخلاص را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: اگر همه مواردی که برای مدیریت جهادی عنوان کردیم موجود باشد ولی اخلاص نباشد هر روز ممکن است که به گوشهای از کار لطمه وارد شود. اگر اخلاص در کار نباشد از مسیر حق و الهی منحرف میشویم.
وی در ادامه اظهارداشت: اعتقاد به آموزههای الهی و سیره پیامبر اسلام در اخلاص مهم است.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام در ادامه به داشتن غیرت دینی، اعتقادی و انقلابی را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: داشتن غیرت دینی، اعتقاد و انقلابی در برابر دشمنان خدا به هیچ وجه منافاتی با روحیه رافت و رحمت در برابر مومنین و دوستان خدا ندارد. ما گاهی اوقات در این موارد کم میآوریم.
صفارهرندی ادامه داد: افرادی مانند بازرگان به آیاتی از قرآن استناد میکردند در حالی که احساس میکردند باید با کافرین نیز رافت داشته باشند.
وی تاکید کرد: استفاده کردن از روشهای علمی و با تدبیر و برنامهای عمل کردن منافاتی با پایبندی به ارزش های اسلامی، دینی و اعتقادی ندارد. ما در تئوری به اندازه سر سوزنی از آرمانهایمان کوتاه نمیآییم اما ممکن است در بعضی از جاها به نظر آید که کوتاه آمدهایم که رهبر انقلاب نیز از آن به نرمش قهرمانان تعبیر میکنند اما این بدان معنا نیست که ما از آرمانهایمان کوتاه آمدهایم.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام در همین زمینه گفت: امام خمینی(ره) پس از پذیرش قطعنامه فرمودند که ما قطعنامه را پذیرفتیم و واقعا این کار را انجام دادهایم اما سرسوزنی نباید از کینه مردم انقلابیمان نسبت به آمریکا کاهش یابد.
صفارهرندی در ادامه اعتقاد به عمل جبههای را یکی دیگر از شاخصهای تحقق مدیریت جهادی دانست و گفت: حضرت آقا در همه حوزهها به خصوص حوزه فرهنگ بر کار جهادی تاکید دارند.
وی ادامه داد: عمل جبههای در حوزه فرهنگ به مراتب ضروریتر از عمل جبههای در حوزه نظامی است و ما به آن باید واقف باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام در ادامه ضمن ابراز تاسف از برخی فعالیتهای فرهنگی به صورت جزیرهای گفت: برخی جزیرههای پراکنده در بعضی اوقات اصرار دارند که خودشان کار جدایی انجام دهند که این خطرناک است و یکی از خطرات آن هم این است که اینها طعمه گرگهای عقیدتی و تشکیلاتی میشوند.
صفارهرندی ادامه داد: کسانی ادعای خط امامی بودن میکردند اما از دایره منویات امام خارج شدند. کسانی مدعی ورود در سلک یاران امام عصر(عج) را کردند اما از دایره منتظران واقعی خارج شدند و یا حتی روبروی آن حضرت نیز قرار گرفتند. هر کس از دایره عمل جبههای خارج شود، به دنبال فرقه است.
وی، پرکاری و خستگیناپذیری را یکی دیگر از شاخص مدیریت جهادی دانست و گفت: ساعت 8 صبح به سر کار آمدن و 2 عصر از کار برگشتن، عمل جهادی نیست. ما باید روحیهای خستگیناپذیر و پرکار داشته باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام در ادامه افزود: آمادگی اخذ تصمیم یکی دیگر از شاخصهای اقتصاد مقاومتی است؛ بعضی از ماها، دهها جلسه میگذاریم و مشورت میکنیم اما به تصمیم نمیرسیم از این رو جلسه باید به تصمیم و عزم منجر شود.
صفارهرندی افزود: در مواقعی فهم افرادی از روحیه جهادی این بود که باید قوانین و قواعد را لگدکوب کنیم بلکه اینطور نیست نباید به اسم انقلابی بودن قانونشکنی کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصحت نظام، داشتن روحیه مردمی، سعه صدر و تواضع را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی دانست و گفت: آمادگی برای قبول انتقاد یکی دیگر از شاخصهای مدیریت جهادی است. مردمداری نباید به مردمخدایی منجر شود. بعضیها برای اینکه دل مردم را به دست آورند، همه آرمان هایشان را فدای مردم میکنند .
صفارهرندی در ادامه ولایتمداری و اعتقاد به ولایت را یکی از شاخص های مدیریت جهادی دانست و افزود: افراد باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشند، ما ولایتیهایی پیش از انقلاب داشتیم که ولایتی که آنها از آن دم میزدند، حتی امام راحل درمورد ولایتشان فرمودند که آنها دیانت هم ندارند. کسی که وارد ولایت الهی میشود باید به سلسله مراتب این ولایت توجه کند. نمیشود مرید امام زمان باشی و نایب امام زمان را کنار بگذاری و حتی در مقابلش بایستی.
وی ادامه داد: کسانی را در سالهای اخیر داشتیم که دم از ولایت میزدند اما بعد معلوم شد که منظورشان این است که ولایتی که آنها به آن وصل هستند این امکان را به آنها داده که مقابل ولی امر شاخ و شانه بکشند و مقابلش بایستند. ما چنین ولایتی را قبول نداریم باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشیم.
صفار هرندی در ادامه اظهارداشت: باید مراقب باشیم که اگر پول بیتالمال به دستمان رسید در شناخت مصالح نظام و دست بردن به بیتالمال و پول ریختن به پای این و آن و این طرف و آن طرف دقت کنیم.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد: نباید خودمان را طلبکار بدانیم بلکه دائم باید احساس دین کنیم. یکی از عوامل سقوط از مدیریت جهادی پس از جنگ و دوران دفاع مقدس این بود که بعضیها طلبکار شدند و به دنبال طلبهایشان بودند که بعضی از همین معراجبرگشتگان به مطالبهگری افتادند. کسی که مسلح به نگاه جهادی نیست، هیچگاه احساس مدیون بودن را از دست نمیدهد.
نظر شما