به گزارش خبرنگار مهر، تاریخ کهن ایران نشان می دهد این ملت از پشگام مهندسی و طراحی ساختمان ها و ابنیه ها بوده به گونه ای که ایران براساس مستندات تاریخی سبک های معماری خاصی داشته است.
بعد از اسلام نیز سبک معماری ایرانی تحت تاثیر فرهنگ غنی اسلامی شکوفا تر و بالنده تر شده به گونه ای که سبک معماری ایرانی – اسلامی به تابلوی بی نظیر یا کم نظیر از فرهنگ و هنر جهان بدل شده در حالیکه امروزه این سبک غنی با بی مهری های گسترده ای رو برو است.
بدین ترتیب با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم رفته تا نظر آنان را در این خصوص جویا شود.
یک شهروند گیلانی در این زمینه می گوید: ایران به دلیل برخورداری از تاریخ، فرهنگ و هنر غنی و تلفیق این مهم با معماری اسلامی در بناهای شهری خود می تواند حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد.
توجه به معماری ایرانی - اسلامی در بناهای شهری دغدغه مهم مردم گیلان
محمد رسول فلاحی توجه به معماری اسلامی در بناهای شهری را دغدغه همه مردم و مسئولان دانست و افزود: به یقین مهمترین امر در این بخش برخورداری شهرهای کشور با زمینه اصلی معماری اسلامی است.
وی اظهارداشت: توجه به معماری اسلامی در بناهای شهری استان گیلان یکی از ضروریات مهم به شمار می رود.
این شهروند گیلانی گفت: آثار و ابنیه تاریخی از مهمترین نمادهای هویت هر ملت و شهر است بنابراین نباید به دست فراموشی سپرده شوند.
وی افزود: پیشرفت و توسعه ضرورت هر جامعه است اما نباید هویت و فرهنگ یک ملت فدای این پیشرفت شود.
فلاحی اظهارداشت: استفاده از نمادهای نامناسب و تقلیدهای کورکورانه در ساختار شهری علاوه بر ایجاد آلودگی بصری برای بینندگان باعث از بین رفتن هویت جامعه می شود.
وی اذعان داشت: حفظ و حراست از داشته های ارزشمند معماری هر ملت می تواند نمایانگر و معرف حافظه تاریخی ملت ها باشد بنابراین حراست از معماری ایرانی – اسلامی از ضروریات است.
دیگر شهروند گیلانی به مهر می گوید: ضوابط و مقررات مربوط به نما در استان رعايت نمي شود در حالي که در تمام دنیا سازندگان موظف هستند که اين ضوابط و مقررات را رعايت کنند.
کاظم ساکت افزود: توجه به سبک معماري اروپايي و ظاهر غربي، نوع به کارگيري مصالح، شکل زندگي آپارتماني، روي آوردن به رشد عمراني شهرها و الگوسازي مسکن از کشورهاي اروپايي از جمله علل غفلت از موضوع معماري اسلامي و سنتي است.
وی اظهارداشت: در همه ساخت و سازهاي فعلي اعم از مسکوني و تجاري اثري از ساختارهاي اسلامي و ايراني ديده نمي شود و دلیل این امر افزايش جمعيت به ويژه در شهرها است که مشکلات زيادي را در زمينه شهرسازي، فضاهاي عمومي شهري، ترافيک و ساماندهي به ساخت و سازها به وجود آورده است.
تقلید های کورکورانه در ساختار شهری باعث از بین رفتن هویت جامعه می شود
این شهروند که خود مهندس ساختمان است، گفت: ارزش هاي اسلامي و تمدن و معماري ايراني - اسلامي بايد به عنوان دو اصل مهم در هويت شهري ملاک عمل قرار گيرد.
وی تاکید کرد: حرکت به سمت نهادينه شدن الگوهاي معماري ايراني - اسلامي در ساخت و سازها همواره باید مدنظر باشد چرا که رعايت این الگو يک ضرورت است.
ساکت اظهارداشت: رعايت حريم خصوصي خانواده ها و آرامش و آسايش بيشتر آنان از مزيت هاي رعايت الگوي معماري ايراني - اسلامي است.
وی ادامه داد: شيوه هاي رايج در شهرسازي و ساختمان سازي ايران برداشتي از شيوه هاي غربي است که با فرهنگ و جامعه ايراني - اسلامي تطابق ندارد.
یک شهروند از گیلان به مهر می گوید: معماری نباید برگرفته از معیارهای غربی که سنخیتی با فرهنگی دینی و ملی ندارد باشد و هر کس مطابق با سلیقه های شخصی خود معماری اصیل ایرانی - اسلامی را به دست فراموشی بسپارد.
محمود کاظمی افزود: فرهنگ غنی اسلامی و شاخصه های ایرانی باید در معماری جان تازه ای بگیرد و چهارچوب های ارزشمند دینی و ملی رعایت شود تا بتوان در جامعه اسلامی معماری اصیل خود را احیا کرد.
وی تاکید کرد: حمایت ها از معمار ایرانی اسلامی باید از حالت شعاری خارج شود و باید مسیر اجرایی درستی برای این مهم طراحی شود.
این دانش آموخته رشته معماری ادامه می دهد: متاسفانه امروزه بیشتر به جنبه اقتصادی معماری توجه می شود و معماری ایرانی اسلامی کمتر در کانون توجه قرار دارد.
وی اظهار داشت: شیوه معماری در اختیار مهندسان است وآنان می توانند معماری شهرها را با تکیه بر معماری های بومی و ایرانی اسلامی اصلاح کنند ولی جامعه نیز باید این درخواست را داشته باشد.
لزوم توجه به اشاعه فرهنگ معماری ایرانی - اسلامی در جامعه
کاظمی ادامه داد : جامعه به دلیل وجود سلایق مختلف اغلب به سمت معماری مدرن میل پیدا کرده و کمتر بحث معماری ایرانی اسلامی گسترش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه نهاد های همچون شهرداری می توانند با برنامه ریزی هدفمند معیارهای معماری اسلامی را ترویج دهند، اذعان داشت: برخی از شهرها در کشور توانسته اند در راستای ترویج این فرهنگ خوب عمل کنند.
بدون شک همواره هنر محل تجلي عقايد مردم يك سرزمين بوده است و هنرمند با الهام از باورهای مزبور و ريختن این مهم در قالب موسيقي، خوشنويسي، نقاشي و معماري آن را عينيت مي بخشد، در اين ميان معماري به عنوان فلسفي ترين هنرها جايگاه ويژه اي دارد.
به جرات مي توان معماري را از جمله عيني ترين جلوه گاه انديشه دانست چرا كه بيش از ديگر انواع هنرها با انسان در مي آميزد. چه بسا باشند افرادي كه بنا به دلايلي كمتر در معرض هنر هايي چون خوشنويسي، نقاشي و غیره قرار گيرند اما معماري مقوله اي است كه در بافت زندگي انسان حضور مقتدرانه مي يابد و انسان به هيچ شيوه نمي تواند خود را از محيطي كه در آن حضور دارد، جدا كند.
رئیس نظام مهندسی ساختمان گیلان در این باره می گوید: معماری غنی اسلامی متاسفانه به دلیل تقلیدهای کورکورانه برخی از مهندسان و سازندگان از معماری مدرن جدید، رو به فراموشی است.
هادی الماسی افزود: بنابراین جامعه باید به معماری سنتی غنی خود بازگردد و برای تحقق این مهم می توان با برگزاری همایش ها و فراخوان مهندسان، طراحان معماران و غیره در این عرصه همت گماشت.
وی اظهارداشت: بدون شک برای افزایش توجهات به سبک معماری ایرانی – اسلامی باید این مهم را بروز و متناسب با نیازهای روز جامعه کرد.
رئیس نظام مهندسی ساختمان گیلان گفت: خانواده ها در خانه های قدیمی با معماری سنتی احساس آرامش، شادمانی، نشاط و تنوع بیشتری نسبت به معماری جدید داشته و دارند.
وی افزود: بستر اشاعه فرهنگ معماری سنتی در کشور به ویژه گیلان در حال انجام بوده و گام های مثبتی در این زمینه از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور برداشته شده است.
گیلان بخشی ارزشمند از پازل سبک معماری ایرانی – اسلامی است
گیلان بخشی ارزشمند از پازل سبک معماری ایرانی – اسلامی است اما متاسفانه امروزه در ساخت و سازها به داشته های فرهنگی این استان بی توجهی می شود.
به هرحال آنچه به عنوان مباني و ارزش هاي ديني، ملي و بومي مردم ایران قلمداد مي شود بايد در همه مراحل زندگي خود را نشان دهد.
ساخت و سازهايي که در بخش هاي مختلف اعم از مسکوني، تجاري، شهري و روستايي انجام مي شود بايد نشاني از اعتقادات و فرهنگ کشور را داشته باشد که سبک معماري مي تواند آئينه تمام نماي تمدن و باورهاي مردمان این سرزمين را شکل دهد.
معماري ايراني - اسلامي به دليل قدمت زياد و ويژگي هاي منحصر به فرد مي تواند جايگاه ويژه اي در ساخت و سازها و شهرسازي داشته باشد.
استاندار گیلان در این خصوص می گوید: معماری باید همه مولفه های دینی، ملی و اقلیمی را متناسب با فرهنگ و شرایط آب و هوایی در بر داشته باشد.
محمد علی نجفی افزود: فرهنگ سازی یکی از ابزارهای مهم برای توسعه معماری اسلامی - ایرانی به شمار می رود که در این ارتباط رسانه ها گروهی به ویژه صدا و سیما می توانند نقش مهمی را ایفا کند.
وی اظهارداشت: در بافت سنتی همگان شاهد معماری مطابق با ملاک ها و شاخصه های اسلامی و ایرانی هستند که مرتبط با اقلیم و شرایط آب و هوایی ساخته شده است.
استاندار گیلان گفت: در این نوع معماری علاوه بر رعایت اصول اسلامی و هویت ایرانی، خانه ها و بناها به گونه ای طراحی می شد که متناسب با شرایط آب و هوایی هر شهری باشد.
هویت ایرانی اسلامی در معماری ها نباید به فراموشی سپرده شود
وی افزود: هویت ایرانی اسلامی در معماری ها نباید به فراموشی سپرده شود بلکه معماران و پیمانکاران باید با توجه به اهمیت این مسئله و ضرورت حفظ فرهنگ بومی اسلامی در راستای ساخت و ساز فعالیت کنند.
نجفی تاکید کرد: در شهرسازی، احداث ابنیه مختلف و واحدهای مسکونی باید این مسئله را مورد توجه قرار داد.
وی اذعان داشت: دین مبین اسلام در کشور از ریشه های عمیقی برخوردار است بنابراین در راستای صیانت از این فرهنگ غنی و متعالی باید در همه زمینه ها اقدام کرد.
متاسفانه امروزه معماری سنتی گیلان درحال فراموشی است حال اینکه این نوع معماری همیشه از شکوه و زیبایی خاصی در ایران برخوردار بوده است.
امروزه دیگر معماری بومی و سنتی در این منطقه کمتر دیده می شود در عوض ساختمان های با سازه های فلزی یا بتونی جایگزین پوشش آجری و سقف های شیبدار با فرم های خاص هنرمندانه اقلیم گیلان شده بنابراین این رویه خود موجب از دست رفتن هویت برجسته و نادر معماری بومی گیلان است.
معماري در هر جامعه اي آئينه تمام نماي هويت اقوام است ماحصل برهم كنش عوامل خرد و كلان كه دربستر زمان به ثبات رسيده و تجسد يافته است شاكله ماهوي معماري را به وجود مي آورد در اين بين نقش محيط درشكل دهي كالبدي و كاركردي بناها از جايگاه ويژه اي برخوردار است كه تاثير این مهم را مي توان دربند بند معماري رويت کرد.
گونه ممتاز اين ارتباط رابطه كه مبتني براحترام متقابل ميان اين دو عامل است كه امروزه از این مهم با عنوان پايداري سخن گفته مي شود گيلان به عنوان خطه اي با هويت شناسنامه دار نمونه اي عالي از تعامل ميان محيط و معماري است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت و سازهای شهری نباید از معماری اسلامی و رعایت مسائل دینی و شرعی فاصله بگیرد، گفت: شوراهای شهر طلایه دار معماری و سبک زندگی اسلامی باشند.
مهرداد لاهوتی در ادامه اظهار امیدواری کرد: فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی با حساسیت همگانی، فرهنگ سازی و حمایت های ویژه در حوزه مهندسی و معماری نباید به ورطه فراموشی سپرده شود.
هدفمند باید به سمت معماری اسلامی حرکت کرد
وی اظهارداشت: هدفمند باید به سمت معماری اسلامی که جزئی از فرهنگ و تاریخ مردم این کشور است حرکت و در طراحی ها به این مهم اهمیت بیشتری داد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گسترش معماری ایرانی - اسلامی نیازمند طراحی نقشه راه است، گفت: مدیران باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
به گزارش خبرنگار مهر، جایگاه هویت اسلامی، بومی و سرزمینی در شهرسازی و معماری امروزه در کشور واجد اهمیت بسیار است و این مسئله در توسعه شهر و ساخت و سازهای آن اغلب مورد غفلت واقع شده و در بسیاری از ابنیه ساخته شده مسئله هویت اسلامی - ایرانی به عنوان یک امر بسیار مهم به چالش اساسی کشیده شده است.
رشد بیرویه و لجام گسیخته، دور ماندن از ارزش ها، اصول و دانش فنی غنی معماری و شهرسازی اسلامی و بومی ایران، نقصان سیاست ها و ضوابط کلان راهبردی در حوزه مدیریت شهری در گذشته و عدم آموزش صحیح شهروندان در اغلب موارد باعث چندگانگی و آشفتگی فضایی- کالبدی و در نهایت منجر به ناهمگونی سیما و منظر و اغتشاش هویتی و بصری محیط شهری به ویژه در کلان شهرها شده است.
باورها و ارزشهای مذهبی- ملی نقش انکارناپذیری چه در عرصه نظری و چه از جنبه عملی در ارتقای زیبایی عینی و ذهنی شهرها دارند.
تلاش برای خلق فضای شهری واجد هویت با تکیه بر فرهنگ و هویت معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی تلاش برای ارتقای کیفیت بصری سیما و منظر شهر ها است.
معماري آئينه تمام نماي هويت هر جامعه است
آري به راستي معماري ايراني اسلامي گنجينه اي از مفاهيمي است كه از روح جمعي اين سرزمين برخاسته است، از كاشيكاري و تركيب رنگ گرفته تا شكوه گلدسته ها و گنبد همگي براساس فرهنگي غني صورت گرفته است.
رسالت معمار امروز تنها مهندسي صرف نيست بلكه اتصال دوباره به ريشه هاي فرهنگي و خودآگاهي از گذشته هويتي است چرا كه تنها در اين صورت است كه مي توان اثري ماندگار خلق كرد.
نظر شما