۱۹ شهریور ۱۳۸۴، ۱۷:۳۳

آيت الله تسخيري در گفتگوي اختصاصي با "مهر" : همه اديان الهي و در رأس آنها اسلام و مسيحيت هر گونه خشونت و ترور را محكوم مي كنند

آيت الله تسخيري در گفتگوي اختصاصي با "مهر" : همه اديان الهي و در رأس آنها اسلام و مسيحيت هر گونه خشونت و ترور را محكوم مي كنند

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در مورد پيامدهاي حوادث تروريستي در آمريكا و موضع گيري مناسب در برابر آن گفت : خطري كه امروز با آن روبرو هستيم ، چالشي در برابر انسانيت است ، بايد توجه داشت كه همه اديان الهي و در رأس آنها اسلام و مسيحيت با هر گونه تجاوز ، خشونت و ترور مخالف بوده ، آنرا محكوم مي كنند .

آيت الله محمد علي تسخيري دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در گفتگو با خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" در مورد تاريخچه رابطه اسلام و غرب گفت : ديدگاه غرب نسبت به اسلام طي دوره هاي زماني درازي ، تجلي يافته و ديدگاههاي خاورشناسان ، انديشمندان ، پژوهشگران و سياستمداران غربي ، بسته به زمينه ها و نگرشهاي متدلوژيك ، ديني ، فكري و سياسي ، هريك چند گانگي يافته است .

وي افزود : عليرغم تغييرات فوق و به رغم تعدد و چندگانگي ديدگاهها ، اغلب همه آنها بر يك سلسله اصول و بنيادهايي كه بتدريج شكل گرفته ، تكامل يافته و بخشي از خودآگاهي غرب را تشكيل داده است ، اتفاق نظر دارند .

آيت الله تسخيري با اشاره به اينكه در چارچوب همين آگاهي است كه غرب ، حقيقت ، قدرت ، خردمندي و پيشرفت را براي خود در نظر گرفته است ، گفت : به موازات اين تقسيم بندي ، فرمانبري ، ضعف ، افراط ، جنون و عقب ماندگي را براي ديگران رقم زده است ، از همين رهگذر است كه غرب اين روش و آگاهيهاي خود را در عرصه واقعيت نيز به اشكال مختلفي چون اشغال نظامي ، سيطره اقتصادي و سلطه فرهنگي و سياسي و همچنين جنگ رواني و تبليغاتي اعمال كرده است .

وي يادآورشد : از جمله ديدگاهها و نظريه هاي مهمي كه در دهه نود (قرن بيستم ) درغرب مطرح شد ، ديدگاه انديشمند انگليسي بيدهام برايان است كه طي سلسله مقالاتي كه در مجله اكونوميست لندن طي سال 1994 به چاپ رسيد ، آنرا مطرح كرد كه البته و به رغم اينكه حاوي نظرات قابل توجهي در مورد رابطه غرب با اسلام است ، با همان استقبالي كه نظريه برخورد تمدنهاي هانتينگتون و نظريه پايان تاريخ فوكوياما با آن مواجه شدند روبرو نشد .

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در مورد رابطه بين اسلام و مسيحيت اظهار داشت : بسياري از جوانب و زمينه هاي گفتگو بين اديان ابراهيمي و اديان توحيدي تاكنون ، بدليل تنگ نظري ها و تعصب ادعا كنندگان و همچنين محتكران حقيقت ، مجهول مانده است .

وي با اشاره به اينكه اسلام انسان را خليقه الهي و دين را عطيه الهي در نظر گرفته ، آنرا ثمره لطف الهي دانست و گفت : خداوند خالق انسان بوده و از ضماير او آگاه است و مي داند چه چيزي او را اصلاحگر كرده و چه چيزي نيز او را به هدف خلقتش نزديك مي كند .

آيت الله تسخيري با تأكيد بر مطلق بودن خداوند و اينكه كمال انسان قرب الهي است ، افزود : همه انبياء آمده اند تا دو هدف مهم را دنبال كنند ، عبادي كردن حيات انساني و عميق كردن معالم فردي و اجتماعي دين و مبارزه با مظاهر طاغوت و طغيان ، دو هدف مهم  تمام انبياء است .

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي تصريح كرد : آيا پيامبري را سراغ داريد كه از اين اهداف دور شده باشد و يا يك مصلح ديني اين هدف را دنبال نكند ، همه پيامبران براي اين حقيقت آمده اند و همه آنچه را كه آورده اند هديه اي است براي قرار گرفتن در اين راه ، در نتيجه هر گونه نزديكي بين اديان موجب رشد فكري انسان شده و نيرو و ثباتي به انسان عطا مي كند تا به هدف دست يابد .

وي در ادامه ، احترام قرآن كريم براي تعاليم انبياء ، بويژه حضرت مسيح را يادآور شد و گفت : بسياري از تعاليم ديني اسلام بصورت مستقيم به بيان حضرت مسيح استناد مي كند تا به پيروان خود بگويد اين تعاليم آسماني است و اسلام آمده تا به اين تعاليم عمق ببخشد ، چه بسا اگر علما جمع شوند و اين بيانات حضرت مسيح را از متون ديني اسلامي استخراج كنند متوجه خواهيم شد كه عمق تأثير آنها در فرهنگ اسلامي ، كه از يك منبع وحي نشأت گرفته ، چقدر فراوان است .

آيت الله  تسخيري در مورد شرايط گفتگو بين اسلام و مسيحيت يادآورشد : بحثهاي بين اسلام و مسيحيت نبايد بدون برنامه باشد ، زيرا بارها ديده شده كه گفتگوها از جايي آغاز مي شود كه در گذشته شروع شده است .

وي با اعلام اينكه مسئولان مؤسسات ديني مي بايست اينكار را دنبال كنند ، افزود : انجام اينكار يك موضوع مهم را مي طلبد و آن كنار گذاشتن رسوبات فكري گذشته است ، البته اينكار به يكباره امكان پذير نيست ، اما اگر گام به گام آغاز شود انسان مي تواند حداقل در لحظات گفتگو ، خارج از اين رسوبات فكري بحث كند .

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در مورد پيامدهاي حوادث تروريستي در آمريكا و موضع گيري مناسب در برابر آن نيز گفت : خطري كه امروز با آن روبرو هستيم ، چالشي در برابر انسانيت است و موضوعي كه در باره آن بحث مي شود ، مسئله اي انساني است كه مورد اهتمام همه ساكنان كره خاكي است .

آيت الله تسخيري افزود : ساكنان كره زمين با گرايش به اديان ، مذاهب و جهت گيري هاي مختلف فكري و سياسي ، همه داراي يك سرنوشت و هدف نهايي هستند اين امر مسئوليت مشتركي را بر عهده آنان گذاشته كه هر گونه كوتاهي و تجاهل در برابر آن ناروا است و بدون استثنا آنها را دچار فاجعه اي جبران ناپذير خواهد كرد .

وي با اشاره به اينكه ، اين مسئوليت ، سنتي الهي ، ثابت و لايتغير است ، گفت : تاريخ نشان داده ، جوامعي كه در برابر مسئوليت مشترك خود كوتاهي كرده ، تعاليم الهي را ناديده گرفته اند ، به چه سرنوشت بدي گرفتار مي شوند .

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در ادامه تأكيد كرد : همه اديان الهي و در رأس آنها اسلام و مسيحيت ، با هر گونه تجاوز ، خشونت و ترور مخالف بوده و آنرا محكوم مي كنند و شرايع آسماني اين امور را حرام مي دانند زيرا همه شرايع آسماني با فطرت انساني كه بر دوستي، عدالت، صلح و نيكي سرشته شده هماهنگ هستند، بنابراين خشونت و ترور نامشروع، در هر كجا و از سوي هر شخص، گروه و يا دولتي كه انجام شود، از ديدگاه ديني انساني محكوم است .

آيت الله تسخيري با اعلام اينكه ، همانگونه كه ترور و خشونت فردي محكوم است ، ترور و خشونتي كه سازمانها و جمعيتها و نيز دولتها و رژيمها به آن دست بزنند نيز محكوم است ، گفت : صرفنظر از اينكه از سوي پيروان كدام دين يا گرايش فكري و سياسي باشد ، مسيحي ، مسلمان ، يهودي ، شيعه و يا سني ، هر گونه اقدام تروريسيت محكوم است زيرا همه اين موارد از يك منشأ هستند و در هدفي زشت ، كه ترساندن مردم و كشتن بي گناهان و نابودي مناطق شهري است ، شريك هستند .

وي در ادامه بر ضرورت جدا كردن ترور نامشروع و مقاومت مشروع تأكيد كرد و يادآورشد : آميختگي اين دو به وارونه كردن حقايق و ناديده گرفتن واقعيتها مي انجامد .

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت : استمرار گفتگو بين متفكران بشر و پيروان اديان و تمدنها و مذاهب مختلف و افزايش و عميق كردن آن با هدف ايجاد فضاي فكري عمومي و جهاني تأثيرگذار بر نشر عدالت، صلح، محبت بين همه ملتهاي جهان امري است كه مي بايست مورد توجه رهبران ديني كشورهاي اسلامي قرار داشته باشد .

وي تأكيد كرد: بدون شك صلحي كه ما در پي آن هستيم ، صلحي عادلانه است كه مي تواند خشونت و ترور را ريشه كن كند ، اما صلح تحميلي و غيرعادلانه فقط پوششي است بر مشكلي كه همچون آتش زير خاكستر بر جاي مي ماند، زيرا در اينگونه صلح، جنايت كار و قرباني مساوي هستند و در پرتو آن حقها پايمال مي شود و سياست " تسليم وضع موجود" شدن حاكم خواهد شد . در نتيجه خشونت همچنان بر جاي مي ماند و اين چيزي است كه صلح ناعادلانه را سبب ادامه مشكلات و مراكز ناآرامي قرار مي دهد، هماهنگونه كه امروزه در بسياري از نقاط عالم ، شاهد آن هستيم .

آيت الله تسخيري در مورد اينكه در جهان اسلام چه رويكردهايي نسبت به تعامل اسلام و غرب وجود دارد ، گفت : وقتي ما از غرب سخن مي گوئيم ، هرگز منظورمان يك منطقه جغرافيايي نيست ، بلكه تمدن معين با ويژگي هاي مشخص را در نظر داريم كه نام غرب را از موقعيت جغرافيايي خود كسب كرده اند .

وي با اشاره به اينكه دين اسلام به رغم حوادث ايام ، در اين گستره جغرافيايي ريشه دوانده و امروزه و به مرور زمان ، تبديل به دومين دين منطقه ، پس از مسيحيت شده است ، افزود : اين حقيقتي است كه بسياري نمي توانند آنرا هضم و يا حتي تصور هم بكنند ، اما به هر حال اين يك حقيقت انكارناپذير است .

دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي مسلمانان را بخشي جدايي ناپذير از جامعه اروپايي معرفي كرد و گفت : مسلمانان از همان خون ، ذهن و مسائلي كه ديگر شهروندان اروپايي دارند ، برخوردار هستند ، تفاوت آنها با ديگران در باورشان به اسلام با ويژگي هايي متفاوت با ديگر اديان و جريانهاي فكري است . اين دين تمامي مسائل و امور زندگي را بررسي مي كند و گونه هاي مختلف رفتار انساني را سامان مي بخشد .

وي تصريح كرد : شهروندان اروپايي و دولتهاي حاكم تمايلي به تحمل حضور اسلام حتي به شكل صوري آن نيز ندارند ، پس سعي مي كنند چنين پديده اي را به صورت پديده هاي بنياد گرايانه اي كه با اصول سكولاريسم حاكم بر غرب تناقض دارد ، جلوه دهند و بدين ترتيب حتي با آنچه خود به منزله اصول دموكراسي و آزادي فردي در رفتار و عبادت و انديشه و نظر پذيرفته اند ، دچار تناقض مي شوند .

آيت الله تسخيري يادآورشد : اروپايي ها تأكيد مسلمانان بر هويت متمايز خود را توهيني به هويت ملي و حتي هويت اروپايي قلمداد مي كنند و چنانچه روزي مسلمانان خواستار برخورد انساني و منصفانه دولتهاي خود با مسائل اسلامي از جمله مسئله فلسطين و يا  لبنان باشند ، آنرا نوعي همبستگي با تروريسم قلمداد مي كنند و نيز برخي از متعصبان اروپايي وجود اسلام و مسلمانان را با طبيعت اروپا بيگانه دانسته ، به همين دليل عليه آنان و مساجد آنها يورشهاي تروريستي را سازمان مي دهند و چه بسا جهل و تعصب ، برخي را بر آن دارد تا به كشتار جمعي و نسل كشي ، اقدام كنند .

کد خبر 228212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha