۲۰ شهریور ۱۳۸۴، ۱۵:۳۶

در نخستين هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس مطرح شد؛

رستگار: جلوه هاي ويژه سينماي ايران بسيار فقير است/ وزارت ارشاد، فارابي و انجمن سينماي دفاع مقدس مقصرند

يكي از ابزارهاي مهم در سينماي جنگي، جلوه هاي ويژه است كه تاكنون كم كاري شده است و بودجه اي براي خريد اين ابزار صرف نشده است و وزارت ارشاد، فارابي و انجمن سينماي دفاع مقدس در اين كم كاري مقصر اند.

رضا رستگار، طراح جلوه هاي ويژه فيلم هاي "از كرخه تا راين"، "بازمانده" و "پرواز در شب"، درگفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر "مهر"، درباره مقوله جلوه هاي ويژه در سينماي جنگي گفت: سينماي دفاع مقدس با مولفه هاي خاص خودش است، البته تافته جدا باقته نيست. ما در اين سينما به ابزار و امكانات نياز داريم. در واقع يك عده از بچه ها كه از سينما اطلاعاتي نداشتند، با تكيه بر توانايي هاي فردي شان، كار خود را در جلوه هاي ويژه شروع كردند و اين رشته را به جايي رسانند كه اين جا است. در كل سطح جلوه هاي ويژه در ايران خيلي پايين است، درحالي كه يكي از ابزارهاي سينماي جنگي، جلوه هاي ويژه است و اگر اين ابزار نبود،  فيلم هايي همچون افق و پرواز در شب ساخته نمي شد.

وي افزود: ما نياز به ابزار و امكانات داريم، چرا كه  تكيه بر قابليت هاي فردي جواب نمي دهد. به عنوان نمونه در اروپا وقتي يك پمپ باد را 50 تومان مي خرند، 150 تومان بابت اين فيلم دستمزد مي گيرند، اما در ايران به دليل بومي بودن سينما به جاي 150 تومان بايد 20 تومان دستمزد بگيريم و براي خريد اين پمپ هم با پرداخت عوارض با 100 تومان وارد كنيم. اين مساله اصلاً توجيه اقتصادي ندارد. درحالي كه نهادهاي حمايت كننده همچون وزارت ارشاد و انجمن سينماي دفاع مقدس با پرداخت سوبسيد مي توانند به بخش جلوه هاي ويژه كمك كنند، ولي تاكنون در اين كشور، بودجه اي صرف جلوه هاي ويژه نشده است.

وي با اشاره به اين كه در اين كم كاري، وزارت ارشاد، انجمن سينماي دفاع مقدس و فارابي مقصر است، گفت: زماني كه آقاي "داد" مسوول سينما بود، به ما گفتند اين كار را شروع كنيم. ما هم  تقاضاي وام خود را به فارابي داديم، اما مسوولان فارابي به ما گفتند كه سينما براي خريد نگاتيو بودجه ندارد، چه برسد به اين كه براي جلوه هاي ويژه هزينه كند،  درحالي كه اين حرف دروغ بود، چرا كه ما شاهد سفرهاي پر هزينه بوديم،  درحالي كه در اين سفرها يكي از متخصصان را براي خريد اين ابزار نبردند.

طراح جلوه هاي ويژه فيلم هاي "هيوا"، "عمليات كركوك"، "بربال فرشتگان" و "گذرگاه"  افزود: حفظ جان و امنيت آدم هايي كه در كار جلوه هاي ويژه هستند، به اين ابزار بستگي دارد. چرا افرادي مثل "سجاد حسيني" يا "دهقان" بايد كشته شوند، يا بقيه بچه ها مجروح شوند؟ در واقع اين ابزار ناقص در جلوه هاي ويژه بارها صدمات زيادي به بچه ها زده است، حتي ديگر قابليت هاي فردي به لحاظ اجرايي در جلوه هاي ويژه جوابگو نيست. بيشترين مقصر هم فارابي بوده، چرا كه بودجه دست فارابي بوده است.

وي در ادامه اشاره كرد: تجهيزات كشورهاي اروپايي در ارتباط با جلوه هاي ويژه قابل مقايسه با ايران نيست. در واقع كار براي آن ها لذت بخش است، چرا كه تمام امكانات را در اختيار قرار مي دهند. من كاري را براي يك كارگردان خانم فرانسوي در لبنان انجام دادم. تجهيزات كار خيلي مناسب بود. البته نبايد بعد از آوردن تجهيزات در اين زمينه به ايران انتظار داشته باشيم كه كار ما مثل آن ها شود، چرا كه آن ها ساليان زيادي است كه كار كردند. 

کد خبر 228409

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha