۲۱ شهریور ۱۳۸۴، ۱۵:۱۸

درحاشيه نخستين هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس مطرح شد؛

كلهر: فيلم هاي دفاع مقدس بايد قابل عرضه به دنيا باشند

كلهر: فيلم هاي دفاع مقدس بايد قابل عرضه به دنيا باشند

افق نگاه ما در حوزه سينماي دفاع مقدس بايد به گونه اي باشد كه فيلم هاي اين حوزه به دنيا عرضه شود. از سوي ديگر خاورميانه و آسياي ميانه، بازار خوبي براي ارائه فيلم هاي دفاع مقدس است.

"مهدي كلهر"، كارشناس فرهنگي در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگ وهنر "مهر"، درباره چرايي افراط و تفريط در سنيماي دفاع مقدس گفت: اين مساله به مخاطبان آثار هنري و هنرمنداني كه اين آثار را توليد مي كنند، برمي گردد. البته اين مساله مختص به سينماي دفاع مقدس نيست و در ديگر ژانرهاي سينمايي نيز به چشم مي خورد. از سوي ديگر يك بخش از اين قضيه در دنيا طبيعي است. همان طور كه تنوع طلبي درجوامع ديگر وجود دارد ، درمخاطبان آثار هنري جامعه ما هم ديده مي شوند.

وي در ادامه افزود: دفاع مقدس ما جان مايه بازيابي ما است. ما ملتي بوديم كه از900 سال پيش معمولا درجنگ ها بخشي از سرزمين خود را از دست داده بوديم، ولي دراين هشت سال جنگ تحميلي، دفاع مقدس ما به گونه اي بود كه هيچ چيزي از سرزمين خود را به دشمن تحويل نداديم. بنابراين از اين جهت بايد دفاع مقدس مورد كنكاش  و بررسي قرار بگيرد. از سوي ديگر ما بايد به گونه اي عمل كنيم كه فيلم هاي دفاع مقدس بازيابي يك ملت باشد. در دولت جديد سينماي دفاع مقدس بايد جدي تر قلمداد شود و حوزه دفاع مقدس بايد به ژانرهاي مختلف تفكيك شود. به عنوان نمونه ما در ژانر دفاع مقدس بايد بخش فيلم هاي موزيكال، سينماي زن، كودك و... را داشته باشيم و از هر منظر به اين حوزه نگاه كنيم. همچنين انجمن سينماي انقلاب ودفاع مقدس مي تواند در اين زمينه ها سرمايه گذاري كند.

وي اشاره كرد: اروپا 4 سال جنگ جهاني دوم داشت و با توجه به اين كه الان شصت سال ازعبور جنگ در غرب مي گذرد، ولي با اين حال جذاب ترين فيلم و سريال ها در ارتباط با جنگ جهاني دوم در غرب ساخته مي شود. در حالي كه فيلمنامه هايي ما در حوزه دفاع مقدس مدت ها بدون اين كه جواب مشخصي داده شود، راكد مي ماند. مسوولان موظف هستند كه ديد خود را تصحيح كنند و طرح هايي كه در ليست انتظار قرار دارد، مي تواند با بازنگري ساخته شوند.

وي با اشاره به اين كه فيلمسازان حوزه دفاع مقدس بايد سه پروسه را طي كنند، خاطرنشان كرد: ما سه كلاس در سينما داريم. سينماي آماتور، سينماي نيمه حرفه اي يا تجربي و سينماي حرفه اي. وارد شدن به سينماي دفاع مقدس مستلزم اين است كه اين پروسه را رد كنيد و بعد وارد سينماي دفاع مقدس شويد. اين بحث در حوزه تئوري و مديريتي و به لحاظ اجرايي بايد تفكيلك شود. چرا كه سينماگر دفاع مقدس حتما بايد از اين گذرگاه عبور كند.

وي افزود:  در سنيماي دفاع مقدس ، متاسفانه اين ترتيب رشد ناديده گرفته شده است. افق نگاه ما درحوزه سينماي دفاع مقدس، بايد به گونه اي باشد كه فيلم هاي دفاع مقدس را به دنيا عرضه كنيم. از سوي ديگر منطقه خاورميانه و آسياي ميانه، بازارخوبي براي سنيماي دفاع مقدس است. اما تاكنون از سوي مديران و برنامه ريزان به اين مهم توجه نشده است.

کد خبر 228808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha