۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۴۳

همتی به مهر خبر داد:

مناطق شکار ممنوع در استان کرمانشاه به دو برابر افزایش می یابد

 مناطق شکار ممنوع  در استان کرمانشاه به دو برابر افزایش می یابد

کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر: مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: هم اکنون 6.7 درصد مساحت استان کرمانشاه با مساحت تقریبی 300 هزار هکتار مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع محسوب می شود که با اجرای برنامه های این سازمان این میزان در سال جاری به دو برابر افزایش خواهد یافت.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون 6.7 درصد مساحت استان کرمانشاه با مساحت تقریبی  300 هزار هکتار مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع محسوب می شود که با اجرای برنامه های این سازمان این میزان در سال جاری به دو برابر افزایش خواهد یافت.

تورج همتی گفت: با توجه به تضاد اقلیمی استان و وجود 18 رودخانه، 10 سراب، 880 گونه متنوع پرنده، 46 گونه پستاندار، 33 گونه آبزی و خزنده و بیش ازهزار و 200 گونه گیاهی از تنوع خوبی برخوردار هستیم که این مناطق زیستگاهی نیازمند ارتقاء کمی و کیفی حفاظتی و معرفی مناطق جدید حفاظت شده و شکار ممنوع می باشد.

وی افزود: در راستای حفاظت از گونه های در معرض خطر، ذخایر غنی زیستی این سازمان برنامه ایجاد بانک ژن را در دستور کار دارد و همچنین برای ایجاد مناطق گردشگری در مناطق سه گانه قلاجه، بیستون و تالاب هشیلان، زیر ساخت مناسب را با مدیریت هدفمند در راستای اقتصاد سبز ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت سنجی زیستگاه ها و تعیین محدودیت شکار برای مناطق زیست محیطی استان بیان داشت: امسال بر خلاف سال های گذشته به منظور حفاظت از گونه های در معرض خطر با در نظر گرفتن ظرفیت مناطق و بر اساس منطق علمی و فنی و توازن زیستگاهی مجوز شکار صادر خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: این سازمان معرفی ذخیره گاه لاله واژگون از توابع پاوه را به عنوان اثر طبیعی ملی و ذخیره گاه لاله واژگون در دستور کار دارد وعلاوه بر آن در مناطق سه گانه شیاکوه، شاهو و لشگرگاه، مناطق شکار ممنوع ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان استقرار بالای مناطق و وسعت زیاد زیست گاه ها، ضمن اشاره به کمبود نیرو در این سازمان اظهار داشت: هم اکنون هر کدام ازمحیط بانان استان منطقه ای 5هزار هکتاری را تحت پوشش قرار می دهند که با توجه به استاندارد پوشش 2 هزار هکتاری آنٰ برنامه افزایش محیط بانان و تامین و تجهیز آنان در دستور کار خواهد بود و در این راستا  محیط بانان را به سیستم ناوبری و مکانیزه و سیستم های الکترونیکی و مجازی به منظور رصد شکار در مناطق حفاظت شده، تجهیز خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: تلاش می کنیم مدیریت گونه های در معرض خطر نظیر "شوکا" یا "گوزن مینیاتوری" در پاوه و "بوزین" مره خیل را در دستور کار قرار داده و حفاظت بیشتری از این گونه ها به عمل آوریم.

همتی در پایان از مناطق طبیعی و زیستگاه ها به عنوان سرمایه های عظیم ملی و زمینه ساز توسعه علوم پزشکی و پژوهشی یاد کرد و افزود: با توجه به وسعت این زیستگاه ها و اهمیت گونه های جانوری و در معرض خطر از همه مردم استان می خواهیم تا با حفظ و حراست از محیط طبیعی و حیات جانوری  و پرهیز از شکار غیر مجاز و تخریب زیستگاه جانوران، ضمن حفاظت از سرمایه های عظیم طبیعی و ملی محیط بانان این اداره را در انجام وظایف خود یاری دهند.

کد خبر 2290286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha