۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۱۰

حجت الاسلام نصوری:

فرهنگ مهدویت، فرهنگ دین و ارزشهاست/ موعودیت اسلامی به اصلاح سبک زندگی انسانها توجه دارد

فرهنگ مهدویت، فرهنگ دین و ارزشهاست/ موعودیت اسلامی به اصلاح سبک زندگی انسانها توجه دارد

شاهرود- خبرگزاری مهر: معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه فرهنگ مهدویت، فرهنگ دین و ارزشهاست، گفت: فرهنگ مهدويت قبل از اينکه به نجات و رستگاري بشر در آينده مربوط باشد، به زمان حال جامعۀ شيعه توجه داشته و تنها راه برای نجات بشر است.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام محمدرضا نصوری در کارگاه آموزشی سبک زندگی مهدوی که عصر سه شنبه در کانون بسیج جوانان شهرستان شاهرود برگزار شد ضمن اشاره به این که بدون شک، شيعه بودن يک فرد در زمان ما، در گرو اعتقاد و التزام به امامت امام زمان(عج) است افزود: در آموزه‏هاي شيعي آمده در هر عصري، امامي از طرف خداوند براي مردم تعيين شده و ايمان و اسلام فرد، جز به شناخت او و اقرار و التزام به امامتش، پذيرفته نخواهد بود و بدون اين امر، رهايي از پيامدهاي مرگ، ممکن نيست.

وی با تاکید بر این که قرآن به مثابه منبع اساسی فکر و ایمان دینی، تأمین کننده عقلانیت و سنت رسول خدا به عنوان کانون اصلی عمل و رفتار دینی، الهام بخش سبک زندگی اسلامی به شمار می رود خاطرنشان کرد: محتوای قرآن در بر گیرنده بینش های بنیادین در رابطه با موجودیت عالم و منشأ آن و همچنین زندگی انسان در دنیا و استمرار آن در آخرت است و تشکیل دهنده طرح کلی حیات  چه در وضعیت ثابت و از پیش فراهم شده و چه در سیمای متغیر و ظرفیت لایتناهی آن به حساب می آید.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر این که در قرآن به حوزه های گوناگون حیات انسان توجه و درباره آنها گزاره هایی بیان شده تصریح کرد: پیامبر(ص) نیز در بخش های مختلف زندگی بشری مشارکت داشته و با مسأله هایی که عموم انسان ها به طور معمول در زندگی خود با آنها مواجه می شوند، دست به گریبان بوده و از این رو نه تنها تأسی به پیامبر(ص) و الگوبرداری از او در زندگی امکان پذیر است بلکه حتی توجه به گفتار و رفتار پیامبر(ص) و سر سپردن به فرامین و احکام او برای مسلمین به عنوان الگوی نیک و أسوه حسنه انسانی لازم است.

بعضی انسان ها با تحولات شکل ظاهری زندگی از اجرای سبک زندگی دینی خودداری کرده اند

نصوری با اشاره به این که مواجهه دین با زندگی انسان ها که در قالب بعثت، نبوت و راهنمایی پیامبران واقع می شود، در گام نخست چهره ای آسیب شناسانه به خود می گیرد عنوان کرد: در گام دیگر ماهیتی راهبردی پیدا کرده و به وضعیت موعود و مطلوب زندگی مردمان ارتباط می یابد.

وی با تاکید بر این که انسان ها پس از آنکه نسبت به ناهنجاری ها و نارسایی های فکری، اخلاقی و رفتاری خود که پیامبر(ص) پرده از آنها برداشته آگاهی می یابند شیوه زندگی خود را تغییر داده و وضعیت جدیدی بر حیات آنها حاکم می شود اذعان داشت: بعضی از انسان ها نیز با در نظر گرفتن تحولات شکل ظاهری زندگی در زمانه خود نسبت به عصر ظهور دین، از در پیش گرفتن سبک زندگی دینی خودداری کرده اند.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان این جمعی زیادی از انسان ها با وجود علاقه و اشتیاق به دین و در عین تأکید بر هویت و پیشینه دینی خود، در فهم پیام دین و به کارگیری آموزه های دینی در زندگی دچار مشکل می شوند ابراز داشت: شمار اندکی نیز هستند که با وجود موانع و سختی های فراوان در پذیرش و به کارگیری محتوای دین در زندگی خود موفق بوده و میراث دار واقعی سبک زندگی دینی به شمار می روند.

نصوری با تاکید بر این که  بر خلاف دیگر ادیان که موعودیتی مبتنی بر نجات بخشی قومی یا رهایی معنوی یا حتی تحولات کیهانی به تصویر می کشند، موعود اسلام و نجات بخشی او جنبه ای اخلاقی دارد اظهار داشت: موعودیت اسلامی به اصلاح سبک زندگی و شیوه زیست انسان ها نظر دارد و در چنین زمینه ای است که نجات بخشی موعود واقع می شود.

وی با تاکید این که عاقلانه ترین واکنش در برابر مسأله زندگی در عصر غیبت پیام آوران وحی و غیبت موعود تلاش برای اصلاح اخلاقی و توسعه عقلانیت و سبک زندگی دینی است گفت: این امر باعث می شود علاوه بر حفظ هویت دینی، استقبال از موعود و قیام اخلاقی او نیز امکان پذیر شود.

فرهنگ مهدويت، فرهنگ ارزشها و همان فرهنگ دين است

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با یادآوری این نکته که انتقال فرهنگ مهدويت به نسل نو و کساني که آشنايي کمتري با امام عصر، حضرت مهدي(عج) دارند کار بسيار سخت و در عين حال، باظرافتي است و کمترين کج سليقگي در آن، باعث وازدگي از اين فرهنگ خواهد شد تاکید کرد: فرهنگ مهدويت، فرهنگ ارزشها و همان فرهنگ دين است و همانطور که انتقال ارزش هاي ديني بدون ظرافتهاي خاص خود، ممکن نيست، انتقال فرهنگ مهدويت به نسل نو و تربيت آنها به عنوان نومنتظران ظهور حضرت نيز، بدون شيوه ‏هاي خاص خود ممکن نخواهد بود.

نصوری با اشاره به این که دومين هدف تربيت زمينه سازان ظهور است افزود: بدون ترديد ظهور امام زمان(عج) مرهون زمينه سازي و آمادگي عمومي مردم برای پذيرش امر ظهور است و مردم معتقد به امام زمان(عج)، بايد زمينه را براي ظهور آن حضرت فراهم کنند و اين امر، به شناساندن وضعيت مطلوب و ايده آل، به جهانيان ممکن خواهد بود.

وی با تاکید بر این که يکي از اصلي‏ترين اهداف انتقال فرهنگ مهدويت به نسل نو، شناساندن کاستي‏ هاي وضعيت موجود به آنها و جلوگيري از رضايت به حال کنوني جامعه است تصریح کرد: نسل نو بعد از شناخت کاستي‏هاي وضعيت موجود، تلاش مي‏ کند تا وضعيت ايده آل بشري را براي جهانيان تبيين کرده و باعث پيدايش شوق و رغبت در آنها نسبت به تحقّق چنين وضعيت خواهد شد و پيدايش اين اشتياق جهاني، يکي از مقدّمات ظهور صاحب الزّمان، مهدي موعود(عج) است.

نسل نو با شناخت شاخص‏هاي انسان عصر مهدوي خود را با انسانهاي عصر ظهور همگون می کند

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت هدف ديگري که در انتقال فرهنگ مهدويت به نسل نو دنبال مي‏ شود، همسان سازي شخصيت آنها با ايده آل هاي جامعۀ آرمانی دانست و خاطر نشان کرد: نسل نو با شناخت شاخص‏هاي انسان عصر مهدوي، تلاش مي‏ کند خود را با اين شاخص‏ها هماهنگ و با انسانهاي عصر ظهور همگون کند و اين، همان چيزي است که امروزه از آن به عنوان تربيت مدير و نيروي انساني ياد مي‏ شود.

نصوری با تاکید بر این که بنابراين نخستين کاري که در انتقال فرهنگ مهدويت بايد انجام شود، فضاسازي است عنوان کرد: در غير اين صورت امر تربيت با موفقيّت کمتري همراه خواهد بود مسلما در امر تربيت، نمي توان براي يکايک افراد جامعه پروندۀ تربيتي تشکيل داد و بر فرض امکان چنين امري، تربيت آنها بدون فضاي مناسب تربيتي ممکن نخواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری این نکته که اگر جامعۀ بشري وضعيت مطلوب و حيات برتري را که در جامعۀ مهدوي به مردم وعده داده شده است، بشناسند، مشتاق تحقّق جامعۀ آرماني مهدوي مي ‏شود ابراز داشت: يکي ديگر از اهداف انتقال فرهنگ انتظار به نسل نو، در واقع آشنا کردن آنها با وضعيت ايده آل جامعۀ بشري، به منظور شناخت جايگاه وضعيت موجود، و سپس شناساندن وضعيت ايده آل به جامعۀ جهاني توسط آنهاست.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت سبک زندگي مهدوي را ناظر به زندگي يك فرد منتظر در يك نظام اجتماعي پرورش يافته و هدفمند در مسير موعودگرايي و موعودباوري دانست و اظهار داشت: بهترین راه کارعملی برای برقراری ارتباط با سرچشمه زندگی، ادب حضور ماست یعنی خودمان را در محضر حضرت ببینیم، مطیع محض در ولایت و امامت بشویم.

کد خبر 2295682

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha