به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد محرابی در کرسی نظریه پردازی که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در میان معجزات پیامبران معجزه پیامبر خاتم قرآن است که در واقع این معجزه، معجزه معرفت و شعور است.
کارشناس مرکز ملی مشاوره دینی کشور عدم هماهنگی مطالعه با فطرت انسان را مخالفت با علم و معرفت ندانست و گفت: در مبحث انسان شناسی از نظر بزرگانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری آدمی در ابتدا حائزی ذهن نیست بلکه تشکیل ذهن با ورود ذهنیات و علم از دنیای بیرون شروع می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه اولین ادراکات آدمی را ادراکات حسی از عالم بیرون خواند و افزود: این ادراکات در انسان طی مراتبی تبدیل ابتدا به خیال آدمی تبدیل می شوند و سپس با ورود به قوه عاقله تبدیل به علوم می شوند.
وی همچنین انسان را با تصاویر مانوس تر و آشناتر دانست و با اشاره به متاخر بودن خط و کتابت از تصاویر تصریح کرد: انسان دو مرکز اصلی در خود دارد عقل و قلب که علمای اسلامی قلب را مهمتر و ذهن آدمی را در خدمت قلب او می دانند و این در حالی است که زهن بیشتر با تصاویر مانوس است.
محرابی اساس روح انسان را قلب او خواند و ذهن را قوه درک انسان بر شمرد و گفت: رو ح و قلب انسان وجود اصلی اوست و زمینه های تعالی و سعادت آدمی را فراهم می کنند، هر چند معرفت مقدمه ضروری و فوق العاده مهمی برای این روند رشد و تکامل است ولی انسان به صرف مطالعه و خواندن به تعالی، تکامل و سعادت نمی رسد.
کارشناس مرکز مشاوره دینی کشور فکر قویتر و متعالی تر را باعث ذکر قویتر دانست و بیان داشت: آن چیزی که به بشر آرامش می دهد تنها ذکر خداست که قرآن صریحا به آن اشاره دارد و این آرامش و طمانینه فقط با مطالعه و کتاب خواندن به دست نمی آید.
وی سپس به ذکر بیانات امام خمینی (ره) پرداخت و ابراز داشت: امام(ره) عقاید انسان را مجموعه معلومات ذهنی می دانستند و معتقد بودند تا این معلومات از ذهن به قلب آدمی منتقل نشود اثر خویش را در زندگی بشر نشان نخواهد داد.
محرابی ادامه داد: در علم روانشناسی که علمی جدید و نو است نیز این ضمیر ناخودآگاه آدمی است که جهت دهنده رفتار انسان است و داشته ها برای اینکه اثرگذار شوند باید از ضمیر خودآگاه به ضمیر ناخودآگاه منتقل شوند و یکی از اوقاتی که این امکان برای آدم فراهم است زمان ما بین خواب و بیداری است زمانی مابین در آغاز و پایان خواب است طبیعی آدم که خلسه نامیده می شود و نکته این است که اسلام برای همین زمان نیز اذکار خاصی در نظر گرفته است.
وی در ادامه سخنان خود با گریزی به وضعیت کنونی ارتباطات جهانی، روان انسان را برای دریافت تصاویر مستعدتر خواند و اظهار کرد: به همین دلیل است در جنگ نرم تاکید خاص و فراوانی بر قصه، داستان و فیلم می شود چون این مقولات کمترین فاصله را با واقعیت دارند و بیشتر مورد قبول ذهن آدمی قرار می گیرند.
محرابی در ادامه صحبت های خود قصه گویی را یکی از راه های انتقال مفاهیم توسط قرآن کریم برشمرد و گفت: فیلم و پویانمایی می توانند با نقل قصه ها و رمان ها بیشترین تاثیر ممکن را در مخاطب خود بگذارند و این تاثیر به شکلی است که گاهی یک تصویر می تواند صفحه ها مطلب نوشته شده را به راحتی به ذهن آدمی منتقل کند.
وی در ادامه گریزی به نظر ابتدایی خود مبنی بر ناهماهنگی و ناسازگاری طبع بشر با موضوعات مصنوعی و غیر طبیعی زده و عنوان کرد: با این نتیجه گیری حفظ آرامش و مدارا باید سرلوحه فعالین حوزه کتاب باشد تا مردم به مطالعه رو بیاورند چون این موضوع غیر فطری آنهاست.
وی همچنین مهربانی، دور کردن ذهن از ذهنیات منفی، عدم تنش و تلقین منفی به مردم، عدم افراط در مطالعه که موجب حدر رفتن زندگی برای عمل می شود را از دیگر موارد لازم جهت ترویج فرهنگ مطالعه خواند و گفت: نباید حتی در اموری مثل حفظ قرآن مجید هم تخریب و نا آرامی به ذهن مردم منتقل شود و باید مطالعه را در علوم لازم، ضروری و مفید متمرکز کرد.
محرابی با گریزی به مبحث علوم در نظر بزرگان و همچنین علوم در آئینه روایات اضافه کرد: برخی علوم واجب هستند که یادگیری آنها واجب و توصیه شده اند و برخی دیگر علومی هستند که موجبات فضل شمرده می شوند یادگیری آنها نباید زمینه های کم شدن عمل را فراهم کند و تعادل علم و عمل را به هم بزند و برخی دیگر هم علوم ضاله ای هستند که یادگیری آنها نهی شده است.
وی در پایان صحبت های خود علم زیاد و متفرق را موجب تحیر آدمی خواند و فعالیت زیاد ذهن را موجب اختلال و مشکل برای آدمی دانست و تصریح کرد: تصویری و خلاصه کردن مطالب نیز راه حلی کاربردی بر همین اساس است.
نظر شما