۱۸ مهر ۱۳۸۴، ۱۳:۵۲

به همت مؤسسه فرهنگي هنري شهيد آويني منتشر شد

«كتاب شناسي اسارت»

«كتاب شناسي اسارت»

اولين كتاب از طرح تفصيلي مجموعه بيست جلدي فرهنگ نامه اسارت با عنوان «كتاب شناسي اسارت» توسط موسسه فرهنگي هنري شهيد آويني منتشر شد.

به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر؛ «كتاب شناسي اسارت» به كوشش مسعود ده نمكي و به همت مؤسسه فرهنگي هنري شهيد آويني در پانصد و هجده صفحه و در شمارگان 1500نسخه به چاپ رسيد.

بر اساس اين گزارش «كتاب شناسي اسارت» اولين عنوان از مجموعه بيست جلدي فرهنگ نامه اسارت است كه به مناسبت پانزدهمين سالگرد بازگشت آزادگان، توسط انتشاران آسمان دانش با قيمت 4هزار تومان منتشر شد.

مسعود ده نمكي در لزوم گردآوري اين مجموعه مي گويد: مجموعه هاي كتابشناسي اگرچه به تنهايي عملكردي ندارند اما مي توانند با توجه به هدف، راهنما و ارشاد پژوهشگران در زمينه هاي گوناگون باشند. در واقع كتابشناسي به خوانندگان و محققان اين امكان را مي دهد تا در اسرع وقت كتاب مورد نظر خود را شناسايي و تهيه كنند. ضرورت ياري پژوهشگران و نبود هيچگونه منابع و مأخذ جمع بندي شده در مورد كتاب شناسي اسارت انگيزه مناسب وكافي براي تهيه چنين كتابي بوده است.

شناساندن كتابهاي تهيه شده در مورد آزادگان بصورت يك جا و در يك مجموعه، آگاه شدن از محتويات كتاب از جنبه هاي مختلف (اطلاعات شناسنامه اي ، محتوايي و...)، آشنايي با شيوه نگارش نويسنده و نيز منابع ومأخذ مورد بهره برداري در كتاب را مي توان از ويژگي هاي «كتاب شناسي اسارت»عنوان كرد.

در اين كتاب شناسي سعي شده درباره هر كتاب شمايي كلي از اطلاعات شناسنامه اي، نوع منابع، فهرست مندرجات كتاب، خلاصه اي از محتوا، زمان در برگيرنده كتاب  بيان شود. از نظر محدوده زماني اثر نيز سعي گرديده كه كليه منابع ومأخذ پيرامون موضوع ، از آغاز جنگ تحميلي تا زمان تهيه آن(26مرداد 1384 سالگرد بازگشت آزادگان)كه بالغ بر 233عنوان كتاب مي باشد در اين مجموعه گردآوري وتدوين شود.

لازم به ذكر است كه نوزده عنوان ديگر از مجموعه بيست جلدي فرهنگ نامه اسارت به شرح ذيل در دست چاپ است: اسارت و آزادگان در جرايد، فيلم نگار اسارت، اسارت به روايت تصوير، اسارت و اسلام، بررسي نقش گروهك ها و منافقين در اسارت، تطور تاريخي مسئله اسارت و روند آن در جنگ تحميلي، از اسارت تا آزادگي(دفتر اول)، تبادل اخبار در اسارت(دفتر دوم از اسارت تا آزادگي)، اسارت تا آزادگي(دفتر سوم)،از اسارت تا آزادگي(دفتر چهارم)، بهداشت درمان و تغذيه در اسارت(دفتر پنجم)، هنر و ابتكارات و خلاقيت ها(دفتر ششم)، درسها و عبرتها(دفتر هفتم)، روز شمار اسارت(دفتر هشتم)، اردوگاههاي موصل، اردوگاههاي رماديه، اردوگاههاي تكريت، زندان هاي مخوف بعثي، كليدواژه(دسترسي به فرهنگ 20جلدي فرهنگ نامه اسارت).   

کد خبر 230155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha