۲۵ شهریور ۱۳۸۴، ۹:۱۷

مهدويت و انتظار (10)

غيبت امام زمان و دلايل آن

غيبت امام زمان و دلايل آن

خبرگزاري "مهر" - گروه دين و انديشه: از ويژگيهاى امام دوازدهم (عج) كه در روايات اهل بيت (ع)مورد تأكيد قرار گرفته غيبت آن حضرت است ، اما راز اين غيبت چيست .

معناى غيبت و چگونگى آن

به گزارش گروه دين و انديشه "مهر"، نخستين معني غيبت اين است كه آن حضرت در درون جوامع بشرى زندگى نمى كند و در دسترس مردم نيست  تا مانند ديگر انسانهاى عادى هر كس خواست او را ببيند و آشنا و بيگانه و دوست و دشمن او را ملاقات كنند .

 دومين معناى غيبت اين است كه حضرت مهدى در ميان همين جامعه و همين انسانهاست اما به قدرت خدا هرگاه اراده كند از برابر ديدگان آنان غايب مى شود و ديدگان مردم  او را نمى بينند ، همانگونه كه موجودات ديگرى چون فرشتگان و ارواح  را  با اينكه به نص قرآن شريف همه در ميان ما هستند و در اين جهان موجودند، ديده نمي شوند.

سومين معناى غيبت اين است كه آن حضرت در ميان مردم و جامعه زندگى مى كنند و حتى بنا بر رواياتى افراد جامعه آن حضرت را رؤيت مى كنند در حالىكه وى را نمى شناسند.

آنچه بديهى ست و بنا بر احاديث ضرورى است اينكه معناى نخست بطور كلى و عمومى قابل پذيرش نيست. چه آنكه او ولى خدا و هادى و راهنماى حق خواهان است در نتيجه مى بايست به هنگام بروز ضرورتها و مصلحتها در جامعه مؤثر باشد، زيرا او براى انسان و هدايت او مأموريت يافته است. لذا آنچه از احاديث ائمه (ع) استفاده مى شود، آميزه اى از معناى دوم و سوم است. هم هست ( براى مشتاقان سالك ) و هم نيست، ( در نظر ظالمان و بد خواهان) .

خداوند در قرآن مى فرمايد "وجعلنا من بين أيديهم سدا ومن خلفهم سدا فأغشيناهم فهم لا يبصرون" ، وما در برابر آنان ديوارى كشيديم و در پشت سرشان (نيز) ديوارى و بر ديدگانشان نيز پرده اى افكنديم تا نتوانند بنگرند و ببينند.

(اى پيامبر!) هنگامى كه تو قرآن تلاوت نمايى، ما ميان تو و آنانى كه به قيامت ايمان ندارند، پرده اى ستبر قرار مى دهيم.

فلسفه غيبت

آنچه از منابع حديثى و تاريخى بدست مى آيد اين است كه خداوند در طول تاريخ بر سنتى استوارهميشه اصرار داشته است و در ميان هر قوم و ملتى آنرا به حركت آورده و به گونه اى عينيت بخشيده است و آن پنهان سازى معلمان و مربيان راستين بشريت از ديده ها بوده است. از اين قانون ژرف امت اسلام نيز استثنا نبوده و به غيبت آخرين امام خود گرفتار آمده است.

حفظ جان امام 

هرگاه گروهى از شيعيان اطراف يكى از امامان معصوم (ع) گرد آمده، از خرمن علمش خوشه اى چيده اند، بر ستمگران زمان سخت آمده، آتش حسد و كينه آنها شعله ور شده، با تمام نيرو براى خاموش كردن آن مشعل هدايت همت گماشته اند.

هنگامى كه به روايات پيامبر و اهل بيت (ع) در مورد امام عصر مى نگريم ، به اين نكته تصريح شده است كه حكمت غيبت طولانى آن وجود گرانمايه به فرمان خدا، صيانت از جان گرامى و حيات پر بركت او براى تحقق يافتن نويدها و بشارتهاست.

چرا كه ما مى دانيم دو رژيم سياهكار عثمانى و عباسى و ديگر حكمرانان خودكامه اى كه طى قرون و اعصار در كشورهاى اسلامى بويژه خاورميانه حكومت مى كردند، همواره تمامى تلاش و كوشش ارتجاعى خود را در راه از ميان برداشتن آن مصلح بزرگ جهانى بكار گرفتند، بويژه پس از دريافت اين حقيقت كه او طبق آيات و روايات همان اصلاحگر پر شكوهى است كه پايه هاى قدرت ظالمانه آنان را به لرزه در خواهد آورد و كاخ بيداد ايشان را منهدم مى سازد و آنان را از تسلط ظالمانه بر سرنوشت بندگان خدا و سرزمين آنان باز خواهد داشت.

هجوم و پيگيرى در پيدا كردن مهدى ايجاب مى كرد تا براى نگهدارى جان باقيمانده سلسله امامت ، سلاله نبوت، و مصلح بزرگ بشريت اقدامى بس جدى به عمل آيد.

به گزارش "مهر"، در امر غيبت امام دوازدهم و علل آن مسائل بسيارى وجود دارد. يكى از علتهاى ظاهرى و ملموس آن همين چگونگى و پيشامد بود، كه از سوى دشمنان طراحى شد، و امر عظيم «غيبت» را در پى داشت. در احوالى كه ياد شد ضمن مقارناتى زمينه ناپديدى امام از نظرها فراهم آمد و دوازدهمين هادى، به فرمان الهى و به قدرت و حكمت خدائى از نظرها پنهان شد.

قدرشناسى

ديگر از راز و رمزهاى پيچيده نهان زيستى امام مهدى بازشناسى ارزش و اهميت حضور امام معصوم در عرصه هاى مختلف جامعه بشرى است. چرا كه قدر عافيت كسى داند كه به مصيبتى گرفتار آيد، از اين روست كه بازگشت اين نعمت  به هنگام ظهور به خورشيدى كه از كرانه غروب خود سر بر آورد، تشبيه شده است .

و اين بدان معناست كه ناپديد شدن اين خورشيد هدايت نشأت گرفته از امور اجتماعى بسيارى است كه يكى از مهمترين آنها بى توجهى و قدرنشناسى از مقام ولايت، امام معصوم زمان وكناره گيرى از درياى بى كران دانش ، حكمت و معارف او و روى آورى به مظاهر پوچى و تباهى است و بدين علت است كه چنين گوهرى از كفها ربوده شده و تا هنگام خواهش صادقانه انسانها باز نمي گردد.

آزمايش مردم

امتحان و آزمايش يكى از حكمتهاى غيبت ولى زمان است كه خود از سنتهاى الهي است. خداوند، بندگان خويش را با آزمايشهاى مختلفي به بوته امتحان مى سپارد، از اين رو كسانى كه به خدا و پيام آورش و هر آنچه آن حضرت در مورد حضرت مهدى  آورده است، ايمان بياورند، ديگر طولاني شدن غيبت آن گرانمايه،  از ثبات قدم و ايمان عميق و تزلزل ناپذير آنان نمى كاهد .

تغييرات فرهنگى و روانى در دوران غيبت

به گزارش "مهر"، از جمله اسرار غيبت امام آن است كه در دوران غيبت ملل جهان به تدريج براى ظهور آن مصلح حقيقى و سامان دهنده وضع بشر آمادگى علمى و اخلاقى و عملى پيدا كنند، زيرا ظهور آن حضرت مانند ظهور پيامبران و ديگر حجتهاى خداوند نيست كه بر پايه اسباب و علل عادى باشد، چرا كه روش آن بزرگوار در رهبرى جهان مبنى بر حقايق ، حكم به واقعيات ، ترك تقيه و شدت در امر به معروف و نهى از منكر، مؤاخذه سخت از كارگزاران و صاحب منصبان ، رسيدگى به كارهاى آنها است، كه انجام اين امور نياز به تكامل علوم ، معارف، رشد فكرى و اخلاقى بشر دارد، بطورىكه زمينه عالمگير شدن تعاليم اسلام و جهانى شدن حكومت قرآن فراهم باشد.

بازشناسى مؤمن از كافر

يكى ديگر از رازهاى غيبت امتحان مردم در مصائب و مشكلات زندگى است تا ظرفيت و يا تحمل هر كس بر خود آشكار شود كه تا چه حد در راه دين ، مذهب، آئين و كيش خود استقامت و پافشارى مى توانند كرد تا بدين امتحان خوب و بد ممتاز شوند، با امتحان بايد خوب از بد، كافر از مؤمن و منافق از مسلم و فاسق از عادل و زشت از زيبا جدا، ايمان مؤمنين محكم شود و شك و شبهه اي باقى نماند و حجت الهى بر خلق تمام شود.

* اقتباس از پايگاه امام مهدي(عج)

کد خبر 230255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha