۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۰۶

همزمان با روز جانباز/

نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی هنرمندان جانباز در همدان گشایش یافت

نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی هنرمندان جانباز در همدان گشایش یافت

همدان - خبرگزاری مهر: همزمان با بزرگداشت روز جانباز نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی در آرامگاه بوعلی سینا همدان گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر یکشنبه همزمان با بزرگداشت روز جانباز نمایشگاهی از آثار و هنر و صنایع دستی رزمندگان و جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی در محل آرامگاه بوعلی سینا همدان گشایش یافت.

این نمایشگاه شامل صنایع دستی مختلفی مانند، سفال، معرق کاری، منبت کاری و مینا کاری و فلز کاری و خطاطی و نقاشی و طراحی است که با حضور هنرمندان و استادان هنر های سنتی و صنایع دستی کشور در محل آرامگاه بوعلی سینا همدان بر پا شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، اظهار داشت: با توجه به اینکه ایام روز جانباز و میلاد امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و اعیاد شعبانیه در پیش است از سوی جانبازان پیشنهادی مبنی بر برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی توسط جانبازان داده شد.

علیرضا ایزدی با اشاره به اینکه آثار ارزشمندی در حوزه صنایع دستی از جانبازان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، ابراز داشت: این آثار شامل نقاشی رو شیشه، فلز کاری و سفالگری و معرق کاری و منبت کاری است.

وی ادامه داد: برخی از این جانبازان کسانی هستند که در منزل خود این کارها را انجام می دهند و می توان گفت که هر کدام به نوعی در حرفه های مختلف صنایع دستی استاد هستند و نوع نگاه به هنر متفاوت است و برخی از جانبازان هنرمند نیز شناخته شده نیستند.

یکی از آزادگان هنرمند در این نمایشگاه در جمع خبرنگاران افزود: مدت 20 سال است که در حوزه نقاشی فعالیت می کنم و تا کنون به بیش از 80 کشور دنیا آثار خود را فرستاده ام و در نمایشگاه کشور های چین، بلژیک و آلمان و ترکیه و فرانسه با آثار خود شرکت و موفق به کسب مقام برتر شدم.

عباس عباسی با اشاره به اینکه همراه جانبازان دیگر در نمایشگاه های خارجی شرکت کرده است، عنوان داشت: تمام فضای کاری جانبازان در مناسبت های ویژه است و کمیته صنایع دستی نیز  به مدت 40 سال است، فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه نخستین بار است که به همراه جانبازان نمایشگاهی را آرامگاه بوعلی سینا همدان برپا کرده است، ابراز داشت: در اینجا چهار روز برنامه داریم.

این جانباز هنرمند ادامه داد: در مجموع بیش از 180 آثار هنری در گروه های معرق، شیشه، فلز و بلور از 15 هنرمند رزمنده و جانباز برجسته کشور در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده و اخیرا هم این افراد برای برنامه شب های رمضان به ترکیه دعوت شدند.

عباسی گفت: بیشتر جانبازان خود کفا هستند و به دلیل حالات جسمانی و درد و رنجی که کشیدند سعی کردند رو پای خود بایستند و در کشور های خارجی هم مطرح هستند.

وی با اشاره به اینکه این کار از سوی جانبازان یک کار نوین و جدید بوده و تکراری نیست، بیان داشت: با توجه به اینکه مسئولین مداوم عوض می شوند متاسفانه فضای کار جانبازان گم می شود و هنوز از نظر اشتغالزایی از اینها حمایت نشده و بیشتر جانبازان به خرج و هزینه خود کار ها را انجام می دهند.

گفتنی است این نمایشگاه از امروز به مدت یک هفته در محل آرامگاه بوعلی سینا همدان برپا است و همچنین هنرمندان جانبازی با سابقه استادی در رشته هایی مانند سفالگری، نقاشی، خطاطی و معرق کاری و فلز کاری در این نمایشگاه حضور دارند.

 

کد خبر 2303931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha