۱۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴

عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با مهر:

مشارکت طالبان در ساختار سیاسی افغانستان مورد اقبال نخواهد بود/دلایل مذاکره آمریکا با طالبان

مشارکت طالبان در ساختار سیاسی افغانستان مورد اقبال نخواهد بود/دلایل مذاکره آمریکا با طالبان

"آندره باسویچ" عضو شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد که مقامات آمریکایی واقفند که مشارکت دادن طالبان در ساختار سیاسی افغانستان مورد اقبال مردم این کشور نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی  تبادل 5 زندانی طالبان افغانستان با یک سرباز آمریکایی از سوی گروه تروریستی طالبان و دولت آمریکا، این اقدام دولت آمریکا به واکنش های متفاوتی همراه بود.

بخشی از این انتقاد ها از آن جهت متوجه دولت آمریکا شد که حتی دولت افغانستان در جریان این تبادل اسیر بین آمریکا و گروه طالبان قرار نگرفته بود. بطوریکه، شکریا باراکزای نماینده پارلمان افغانستان با انتقاد از مخفی کاری آمریکا در این خصوص گفت: در این معامله حتی نقش کوچک چانه زنی دولت افغانستان هم نادیده گرفته شده است.

وی این اقدام آمریکا را اقدامی بسیار نادر خوانده و گفت: برای افکار عمومی افغان ها سوال بزرگی پیش آمده است که چرا نه دولت و نه هیچ یک از نهادهای کشورشان در جریان این تبادل قرار نگرفته اند.

این در حالی است که چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در افغانستان ضمن دفاع از این اقدام آمریکا ابراز امیدواری کرد که این اقدام موجب گشودن راهی برای مذاکره آمریکا و طالبان شود.

در همین خصوص " اندره باسویچ" استاد روابط بین الملل دانشگاه بوستون آمریکا و عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگویی کوتاه با خبرگزاری مهر به تشریح علت تلاش آمریکا برای مذاکره با طالبان پرداخت.

وی درباره این که چرا آمریکا بعد از یک دهه جنگ با طالبان و صدها میلیارد دلار هزینه تحت عنوان جنگ با تروریسم در افغانستان امروز علاقه زیادی برای مذاکره با این گروه تروریستی نشان می دهد گفت: آمریکا نگران است که بعد از خروج نیروهای آمریکا و متحدانش از افغانستان رهبران سیاسی و نیروهای امنیتی این کشور نتوانند بطور کارآمدی این کشور را اداره کنند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه بوستون آمریکا در ادامه افزود: لذا ایالات متحده آمریکا سعی می کند در صورتیکه ممکن باشد با طالبان به یک توافق برسد تا از بروز یک جنگ داخلی دیگر در این کشور جلوگیری کند.

وی در عین حال تصریح کرد که پذیرش چنین توافقی در حال حاضر و در مقطع کنونی جای سوال دارد.

این استاد روابط بین الملل در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تمایل آمریکا به مذاکره با طالبان به معنی این است که آمریکا می خواهد آنها را در ساختار سیاسی قدرت در افغانستان وارد کند و آنها را در قدرت در این کشور سهیم کند، گفت: به نظر من مقامات آمریکایی می دانند که چنین کاری با اقبال مواجه نخواهد شد و به نظر من آنها سعی می کنند تا به دولت افغانستان فضایی برای نفس کشیدن ایجاد کنند.

--------------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد خبر 2304872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha