۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۸

علما و روحانیون نقش اصلی روشنگری علیه نوسلفی ها را دارند/ استکبار می خواهد از درون اسلام بر علیه اسلام عمل کند 

علما و روحانیون نقش اصلی روشنگری علیه نوسلفی ها را دارند/ استکبار می خواهد از درون اسلام بر علیه اسلام عمل کند 

یک عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیةدر مورد نقش علما و روحانیون در مقابله فکری با نوسلفی ها گفت:بیشترین نقش را روحانیون و علما دارند. برای اینکه مردم تابع علمای خود هستند و علمای شیعه و سنی وقتی با یکدیگر جلسه داشته باشند و گفتگو کنند و منافع و مصالح کل جهان اسلام را در دنیای معاصر در نظر بگیرند مردم هم تابع آنها خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیة در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جریان نو سلفی گری در جهان اسلام اظهار داشت: جریان سلفی گری و نو سلفی گری همان نوعی از تفکر وهابیت است و بیشتر ریشه سیاسی تا عقیدتی و فکری دارد. استکبار جهانی نوعی اختلاف مذهبی را بهانه کرده و دامن می زند برای اینکه از نیروهای نوسلفی برای مقابله با تشیع و به ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

وی افزود: استکبار بیشتر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای اینکه بتوانند رشد ایران را در منطقه و خاورمیانه در میان کشورهای اسلامی بگیرند این جریان را تقویت می کند.

حجت الاسلام غرویان در مورد اینکه نوسلفی گراها چه اثری بر اتحاد مسلمانان دارند هم گفت:کاملا روشن است که می خواهند نوعی تفرقه اسلامی میان شیعه و سنی ایجاد کنند و حملاتی که بر ضد ائمه شیعه انجام می دهند نشان دهنده سوء استفاده ای است که از همین تفرقه های مذهبی در جهت تضعیف قدرت اسلام و اسلام ستیزی شکل می دهند. از همان باب "تفرقه بیانداز و حکومت کن" اینها این تفرقه دینی و مذهبی و جنگ مذهبی را تقویت می کنند. امریکا و صهیونیسم جهانی و استکبار برای اینکه نیروهای خودشان را تلف نکنند برای تضعیف اسلام خود مسلمانها را به جان هم می اندازند تا اینها هم یکدیدگر را تضعیف کنند و هم کشته ای اگر داده شود از نیروهای خود مسلمانان باشد.

وی با تاکید بر اینکه در مورد اینکه چگونه می توان با افکار نوسلفی های تکفیری مقابله فکری کرد هم بیان داشت: یک بخش کار، کار نرم افزاری است باید روشنگری شود و مبانی فکری آنها و مبانی وهابیت و سلفی گری و پایه های فکری آنها در سلفی گری مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. عقل و عقلانیت در آنها اصلا وجود ندارد و متأسفانه در تفکر وهابی جایگاهی برای تعقل وجود ندارد. این مسائل و مبانی باید مورد نقد و بررسی و تبیین علمی قرار بگیرد. یکسری اقدامات عملی هم در جهت وحدت دولت های اسلامی و فرق مختلف مسلمین باید صورت بگیرد که بیشتر مسئولیت بر دوش حکومت های اسلامی در کشورهای مختلف اسلامی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در مورد اینکه نقش علما و اندیشمندان جهان اسلام و به ویژه روحانیون در مقابله با آراء و اندیشه های نوسلفی گری چیست هم یادآور شد: بیشترین نقش را روحانیون و علما دارند. برای اینکه مردم تابع علمای خود هستند و علمای شیعه و سنی وقتی با یکدیگر جلسه داشته باشند و گفتگو کنند و منافع و مصالح کل جهان اسلام را در دنیای معاصر در نظر بگیرند مردم هم تابع آنها خواهند بود مهمترین نقش، در این خصوص نقش وحدت علما است.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة  در مورد اینکه راهکار و مکانیسم عملی و موثر برای از بین بردن نوسلفی های تکفیری چیست هم ابراز کرد: باید حوزه های علمیه و دانشگاه ها هر از چند گاهی جلسه بگذارند . اخیرا جامعه المصطفی العالمیه حرکت بسیار خوبی در قم انجام داد از مفتیان و علمای سوریه که تفکر سنی داشتند دعوت کرد تاحضور پیدا کردند ؛ آیت الله جعفر سبحانی هم به عنوان عالم و مرجع شیعه در  جلسه حضور داشت . هر دو طرف سخنرانی کردند و وحدت جهان اسلام را به عنوان یک حرکت استراتژیک مورد بحث و بررسی قرار دادند. خود این حضور کنار یکدیگر علما بهترین راهکار برای تقویت پایه های وحدت است. 

کد خبر 2316694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha