۱۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۹

منشا نامشخص گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت

منشا نامشخص گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت

سرپرست دفتر هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه هم معادن شن و ماسه و هم بیابانهای اطراف تهران منشاء گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت هستند، گفت: هنوز ابزاری برای این که دقیقاً مشخص کنیم منشاء گرد و غبار و ذرات معلق در پایتخت چیست، نداریم.

دکتر یوسف رشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: ساعاتی قبل از ورود گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت میزان ذرات معلق حدود PFI90 بود و ظرف نیم ساعت همین میزان گرد و غبار و ذرات معلق به هوای پایتخت اضافه شد که ناشی از عوامل مختلفی است که نمی توان دقیقاً آنها را مشخص کرد.

به گفته وی، البته به دلیل افزایش دمای هوا و کاهش رطوبت خاک پتانسیل برای ایجاد گرد و خاک و بلند شدن ذرات معلق از بیابانهای اطراف تهران و همچنین معادن شن و ماسه فراهم شده بود ولی دقیقاً نمی توان گفت که نقش کدام عامل مهمتر بوده است.

رشیدی با بیان اینکه البته خودروها نیز در ایجاد ذرات معلق نقش دارند، اظهار داشت: میزان نقش این عامل را هم به طور دقیق و مشخص نمی توانیم اعلام کنیم.

وی در پاسخ به اینکه هم بیابانها و هم معادن شن و ماسه و هم خودروها همواره در پایتخت وجود دارند و از نظر هواشناسی دوشنبه شب شرایط خاصی مانند باد شدید و یا گرمای بی سابقه رخ نداده بود بنابراین چرا به طرز ناگهانی میزان گرد و غبار در پایتخت به دو برابر حالت معمول رسید گفت: برای پاسخ دادن به این پرسش باید ماهواره هایی با رزولوشن و کانونهای دید قوی داشته باشیم که متاسفانه هنوز چنین امکاناتی وجود ندارد.

سرپرست دفتر هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست افزود: پس از مشاهده تصاویر ماهواره ای لازم است که آزمایشات تفکیک عناصر ذرات معلق انجام شود تا به طور دقیق بتوان گفت که منشاء ایجاد آنها چیست.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری بتوان تجهیزاتی برای تصویربرداری ماهواره ای از ذرات معلق و تفکیک عناصر آن فراهم کرد.

کد خبر 2323890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha