۲۰ تیر ۱۳۹۳، ۹:۳۸

فتاحی:

5500 هکتار از اراضی اسدآباد تحت پوشش زنبورهای مفید هستند

5500 هکتار از اراضی اسدآباد تحت پوشش زنبورهای مفید هستند

اسدآباد – خبرگزاری مهر: مدیر سازمان جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد گفت: پنج هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان اسدآباد تحت پوشش زنبورهای مفید هستند.

ناصر فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر هدف از این کار را مبارزه بیولوژیکی با آفات بیان کرد و گفت: با این کار تعداد سم‌پاشی‌ها در مزارع کشاورزی کاهش و محصول سالم و ارگانیک به دست مصرف‌کنندگان می رسد.

فتاحی عنوان کرد: دو نوع زنبور، کار آفت زدایی را انجام می‌دهند که زنبور تریکوگراما حشرات آفت را کنترل می‌کند و زنبور براکون نیز تخم حشرات افت را در  کنترل خود درمی‌آورد.

وی اذعان کرد: با اجرای این طرح کمک شایانی به کشاورزان و خریداران محصول می شود چراکه با اجرای این طرح وجود مواد شیمیایی حاصل از سم‌پاشی به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد اظهار کرد: بعد از رهاسازی حشرات در زمین‌های گوجه‌فرنگی سم‌پاشی قطع می‌شود و یا به حداقل می‌رسد و در ذرت نیز دیگری نیازی به سم‌پاشی نیست که این باعث سالم بودن محصول می‌شود.

فتاحی ادامه داد: دو هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان اسدآباد به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص‌ یافته که پیش‌بینی می‌شود 80 هزار تن محصول تولید شود.

وی میانگین عملکرد در هر هکتار را 50 تن دانست و اظهار داشت: اگر با آفات جالیز مزرعه مبارزه کنیم، میانگین عملکرد در شهرستان اسدآباد به 100 تن نیز خواهد رسید.

وی همچنین از اختصاص چهار هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان به کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای خبر داد و گفت: سه هزار و 600 هکتار از این رقم به کشت ذرت دانه‌ای و 600 هکتار به ذرت علوفه‌ای اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه پنج هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان اسدآباد تحت پوشش زنبورهای مفید هستند، افزود: سه هزار و 600 هکتار از اراضی ذرت دانه‌ای و دو هزار و 500 هکتار از اراضی گوجه‌فرنگی را زنبورهای مفید تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد بابیان اینکه سطح اراضی که از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند، 10 تا 15 هکتار است، افزود: با پیگیری‌ها، برنامه‌ها و آموزش‌های ترویجی جهاد کشاورزی و همچنین با اعتبارات دولتی این سطح اضافه می‌شود.

وی در ادامه به اجرای طرح نشاکاری مکانیزه محصول گوجه‌فرنگی در استان همدان اشاره کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار به‌صورت مکانیزه در شهرستان اسدآباد اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود 80 هزار تن محصول از سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی تولید شود.

فتاحی به مزایای این طرح مکانیزه اشاره کرد و گفت: زمانی که آب‌وهوای نامساعد به کشاورز اجازه نشاکاری را نمی‌دهد و او نیاز به اتمام سریع آن دارد، این روش می‌تواند کمک فراوانی در این زمینه باشد.

وی با اشاره به اینکه اسدآباد ظرفیت تولید گوجه‌فرنگی را دارد، بیان کرد: می‌توان باوجود دستگاه مکانیزه نشاء سطح کشت را از دو هزار و 500 هکتار به 10 هزار هکتار افزایش داد.

کد خبر 2328774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha