۲۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۴۲

حجت الاسلام میرعمادی مطرح کرد؛

تعابیر قرآن از "شجره طیبه"/ توحید، ایمان و ولایت ریشه در عمق جان انسانها دارد

تعابیر قرآن از "شجره طیبه"/ توحید، ایمان و ولایت ریشه در عمق جان انسانها دارد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به تعابیر قرآن از "شجره طیبه"، گفت: از پنج تعبیر صورت گرفته برای کلمه "طیبه" سه احتمال توحید، ایمان و ولایت بسیار قوی تر است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی صبح شنبه در جلسه تفسیر قرآن با تفسیر آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: در این آیه در مورد شجره طیبه و شجره خبیثه بحث شده است.

وی با بیان اینکه در حقیقت این آیه تجسم حق و باطل و تجسم نور و ظلمت و تجسم کفر و ایمان است، عنوان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در قرآن فراوان آیه داریم در مورد تقابل حق و باطل و جبهه حق و جبهه باطل است.

حجت الاسلام میرعمادی ادامه داد: خداوند برای تبیین حق و باطل در قرآن مثال هایی آورده مانند همین آیه و در آیه 17 سوره رعد نیز حق را به آب و باطل را به کف روی آب تشبیه کرده است که هدف از این تعابیر این است که باطل جلوه گری و نمود دارد ولی حق اصالت و پایداری دارد.

وی با طرح این سوال که هدف قرآن از مثال زدن چیست؟ افزود: خداوند می فرماید هدف از مثال زدن سه چیز بوده که درست فهمیدن، تذکر دادن و عبرت گرفتن و تفکر سه هدف مد نظر است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود با اشاره به پنج تعبیر صورت گرفته از کلمه "طیبه" در این آیه مبارکه اظهار داشت: توحید و کلمه لا اله الا الله، رهبران آسمانی، اعتقاد به ولایت و ایمان از جمله تعابیر مطرح شده در این زمینه است.

وی ادامه داد: همچنین کلمه شجره طیبه به معنی ریشه درخت و بدنه اصلی آن که رسول خدا(ص) و شاخه اصلی آن امیرالمومنین(ع) و شاخه های فرعی آن اهل بیت و برگ های آن شیعیان هستند نیز مورد تعبیر قرارگرفته است.

حجت الاسلام میرعمادی عنوان کرد: از پنج تعبیر صورت گرفته برای کلمه "طیبه" سه احتمال توحید، ایمان و ولایت بسیار قوی تر است.

وی با طرح این سوال که درخت پاکیزه چه درختی است؟ بیان داشت: در قرآن ویژگی هایی برای شجره طیبه ذکر شده است به طوریکه این شجره دارای رشد و نمو بوده و پویا و در حال حرکت است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه شجره طیبه پاک و پاکیزه است، افزود: ریشه این درخت نیز ثابت و مستحکم و شاخه های آن در آسمان است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه شجره طیبه میوه پرباری دارد، افزود: خداوند در آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم این مثال را می زند تا پند و اندرز بگیریم.

وی در مورد احتمالات مربوط به کلمه طیبه نیز گفت: توحید و ایمان و ولایت ریشه مستحکم دارد و ریشه آن ها در عمق جان و درون انسان ها و شاخه های این درخت نیز در آسمان هاست.

این مفسر قرآن ادامه داد: صبر، توکل، اخلاص، تواضع و رضای خدا به گفته قرآن شاخه های این شجره طیبه است.

حجت الاسلام میرعمادی یادآور شد: این درخت ثمر می دهد و میوه آن در فکر و عمل و اندیشه انسان اثر می گذارد و اثرش این است که مومن در برابر سختی ها و تهدید مستکبران استقامت، هنگام تصمیم گیری توکل بر خدا و در هنگام خشم کظم غیظ می کند و در عبادت خود اخلاص دارد.

کد خبر 2334089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha