به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای سخنگوی هیأت مدیره خانه تئاتر روز دوشنبه 30 تیرماه در محل خانه تئاتر برگزار شد. در این نشست خبری ایرج راد مدیرعامل و علیرضا نادری سخنگوی هیأت مدیره خانه تئاتر حضور داشتند. در ابتدای این نشست راد با اشاره به جلساتی که با مدیران مختلف در ارتباط با مشکلات اهالی تئاتر برگزار کرده، توضیح داد: بعد از انتخابات دوره جدید برنامه هایی مطرح شد و ما بر این اساس تقسیم بندیها و کارگروههایی تشکیل دادیم. همچنین پیش جلساتی با معاونت هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی داشتیم که در این نشست ها کمبودها و مشکلات تئاتر مطرح شدند. قرار است این مسائل مورد کارشناسی و تفکیک قرار گیرند.
نادری نیز در این زمینه عنوان کرد: پس از ورود هیأت مدیره جدید هیأت مدیره قبلی با آغوش باز از ما استقبال کرده و آمادگی خودشان را برای شنیدن نظرات ما اعلام کردند. یکی از اتفاقات قابل توجهی که در سال های گذشته توسط خانه تئاتر عملی شده، ساخت بنای جدید خانه تئاتر است که بنای بسیار باشکوهی شده و نتیجه تلاش های ایرج راد و دیگر هیأت مدیره های قبلی است.
ایرج راد در ادامه درباره عملی شدن دوباره قرارداد تیپ عنوان کرد: ما همواره پیگیر عملی شدن این قرارداد بوده و هستیم اما در گذشته با مشکلات متعددی روبرو شدیم. در زمان معاونت هنری گذشته با حمید شاه آبادی کارگروهی در این زمینه تشکیل شد و به نتایجی هم رسیدیم. اما جایی که باید این برنامه شکل نهایی خودش را پیدا می کرد و تصویب می شد، دولت تغییر کرد و علی مرادخانی جایگزین شاه آبادی شد. ما در چندین جلسه که با علی مرادخانی داشتیم در مورد قرارداد تیپ صحبت کرده و وی نیز موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده بود. اما به خاطر مشکلات عدیده مالی و بدهی هایی که تئاتر دارد هنوز کارگروه مشخصی در این زمینه تشکیل نشده است.
وی درباره بیمه هنرمندان نیز توضیح داد: طبق آخرین خبر مشکلات بیمه ای هنرمندان تئاتر حل شده چون متاسفانه در مقطعی عضوهای جدید نمی توانستند بیمه شوند و برای برخی از اعضای قدیمی مشکلاتی به وجود آمده بود. اما خوشبختانه همه این مشکلات برطرف شدهاند.
علیرضا نادری نیز در ادامه این نشست رسانه ای درباره طرح اعزام اساتید به شهرستان ها متذکر شد: طراح این کار علی اصغر دشتی است و به غلط هم طرح اعزام 31 استاد به شهرستان ها نام گرفته است چون این طرح گسترده تر از این حرفاست و نام اصلی اش هم طرح گسترش فضاهای نمایشی نام دارد که در مرحله آخر به آموزش 31 استاد می رسد. اولین مرحله، شناسایی فضاهای آموزشی برای تئاتر است. این طرح در حال حاضر در مرحله گفتگو قرار دارد و در کارگروه ها مطرح شده و در حال پیگیری است.
سپس ایرج راد درباره فعالیت های خانه تئاتر یادآور شد: کار خانه تئاتر اجرایی نیست و ما تنها می توانیم نمایندگانی در شورای نظارت و ارزشیابی و یا شورای انتخاب آثار در سالن های نمایشی داشته باشیم. بنابراین ما مستقیما نمی توانیم در امور اجرایی دخالت کنیم، اما می توانیم پیشنهاد و راهکار ارائه بدهیم.
وی ادامه داد: تلاش خانه تئاتر این است که از حقوق اعضا دفاع کرده و مسأله امنیت شغلی را مورد پیگیری قرار دهد. اما ویژگیای که دولت می تواند در اختیار خانه تئاتر قرار دهد، مبحث آموزش است چون با این شیوه ما می توانیم به آموزش و گسترش تئاتر کمک کنیم.
نادری نیز درباره فعالیت های صنفی خانه تئاتر بیان کرد: متاسفانه در طول یک سال گذشته با توجه به اینکه از طرف رهبری امسال سال فرهنگ نامیده شده چیزی جز تبدیل سخن ایشان به گرافیک و شعار شاهد نبودیم و هنوز عمل خلاقانه ای در این زمینه انجام نشده است. ما مخالف رفتارهای روبنایی در عرصه تئاتر هستیم. متاسفانه طی یک سال گذشته تنها حرفی که درباره وزارت ارشاد می توان به زبان آورد این است که این وزارتخانه دچار چندپارگی و بی هدفی شده است و در مورد تئاتر نیز ما شاهد عدم استفاده از کارشناسی در طول این 33 سال بوده ایم. تئاتر نیاز به مخاطب دارد و این مخاطب از مدارس، دانشگاه ها و کارخانه ها بیرون می آید. متاسفانه در 5 ماه اخیر اتفاقات در زمینه فرهنگ بسیار مأیوس کننده بوده است.
وی متذکر شد: در خانه تئاتر هزاران نفر افراد پیوسته و غیر پیوسته وجود دارند که فعالیت فرهنگی انجام می دهند. باید دید هدف فعالیت های فرهنگی در حوزه تئاتر چیست. من این حرف را نه به عنوان سخنگوی خانه تئاتر بلکه به عنوان کسی که 37 سال است در مدارس مشغول به کار هستم عنوان می کنم که فعالیت های فرهنگی در کشور ما کاملا بی هدف دنبال می شوند.
این کارگردان و نویسنده تئاتر ادامه داد: از نظر ما فعالیت ما در خانه تئاتر صرفا اجرای نمایش نیست اما مدیران تئاتری فقط به فکر تولید و اجرا هستند. ما مکررا برای مدیران توضیح می دهیم که تئاتر صرفا سیاسی نیست و وظیفه خانه تئاتر نقد رفتار و شناسایی مبنای علمی رفتارها است.
نادری یادآور شد: ما طبق این اصول آماده همکاری با مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری هستیم. چرا فعالیت ما را به حضور یک نماینده در شوراهای مختلف محدود می کنند؟ باید بپذیریم که کشور در اهداف فرهنگی اش به بن بست رسیده است چون گماردن بسیاری از افراد بی لیاقت در پست هایی که نیازمند لیاقت بوده است کشور را به بن بست رسانده اما پذیرفتن وجود بن بست خودش نشان دهنده تلاش برای برون رفت از آن است.
وی درباره تشکیل کارگروه بهینه سازی سیستم در خانه تئاتر توضیح داد: ما با همکارانمان در خانه تئاتر تلاش کردیم کارگروه بهینه سازی سیستم را راه اندازی کنیم چون تلاشمان این است که اعضای خانه تئاتر به روز شوند. در ابتدای امر در این کارگروه به مسأله اخلاق توجه می کنیم و پس از آن برنامه هایی در جهت آموزش و آگاهی اعضا برگزار می کنیم. چون معلوم نیست هنرمندان ما تا چه اندازه تئاترهای روز دنیا را می شناسند و از شیوه های مدرن بازیگری و کارگردانی اطلاع دارند در نهایت این رفتارها باعث می شوند که ما دانش اعضایمان را بالاتر برده و آن ها را به روز کنیم.
کارگردان «کوکوی کبوتران حرم» در بخش دیگری از صبحت هایش یادآور شد: من همین جا از مخالفین خانه تئاتر دعوت می کنم که نظراتشان را به کارگروه های ما اعلام کنند،چون به خانه تئاتر آمدیم برای حفظ تئاتر کشور. همچنین به دنبال این هستیم که در سال های آینده فضاهایی را ایجاد کنیم تا سالن های پرتابل را بسازیم و همچنین با جوانان و افراد با استعداد به شکل مطلوب در ارتباط باشیم.
نادری در پایان صحبت هایش گفت: متاسفانه بسیاری از اعضای ما نسبت به سرنوشت صنفشان بی اهمیت هستند و یکی از مهمترین کارهای ما در خانه تئاتر اصلاح اعضا است.
ایرج راد نیز در پایان این نشست متذکر شد: خیلی از مسئولان ما تعریفی از تئاتر ندارند چون هیچگونه آشنایی و شناختی از این هنر کسب نکرده اند و حتی فرق تئاتر خوب و بد را هم نمی دانند. بنابراین هیچ تصوری هم از مشکلات تئاتر ندارند همه تلاش ما این است که این تعاریف را برای مدیران جا بیندازیم و گوش شنوایی برای بیان مشکلاتمان پیدا کنیم.
نظر شما