۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۴۴

سهم آب استان قزوین از سد طالقان تامین شود

سهم آب استان قزوین از سد طالقان تامین شود

قزوین- خبرگزاری مهر: نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه وزیر نیرو در تخصیص سهم آب استان از سد طالقان، انتقال آب از ارتفاعات دوهزار و سه هزار برای تامین نیازهای آب شرب و کشاورزی منطقه شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی در مراسم بهره برداری از نیروگاه بادی کهک که ظهر دوشنبه با حضور وزیر نیرو در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد، خواستار توجه جدی وزیر به حل مشلات کم آبی در منطقه تاکستان، قزوین و بوئین زهرا شدند.

حسینی: نگذارید دشت قزوین خشک شود

حجت الاسلام مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: در حوزه انرژی های فسیلی، گازی، نفتی و زغال سنگ و هسته ای تغییرات زیادی در حال وقوع است که این روند در کشورهای پیشرفته روبه رشد اما در خاور میانه ضعیف است.

وی افزود: انرژی های نو و تجدیدپذیر از پاک ترین انرژی های عصر کنونی است که دوستدار محیط زیست است که در زمینه های بادی و خورشیدی می توانیم بخوبی از ظرفیت های کشور استفاده کنیم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از منجیل تا بوئین زهرا مسیر بادی و تونل بادی در کشور محسوب می شود که با توجه بیشتر قادریم استفاده مطلوبی داشته باشیم که آثار ارزشمندی خواهد داشت.

حسینی یادآورشد: در شرایط کنونی باید در حوزه نیروگاه خورشیدی و بادی سرمایه گذاری بیشتری کنیم زیرا هم اکنون نیروگاه شهید رجایی با تولید دو هزار مگاواتی خود مشکلات زیست محیطی فراوانی دارد که تداوم این روند به سلامت مردم آسیب می زند.

وی بیان کرد: صرفه جویی در سوخت نیروگاههای فسیلی میتواند زمینه تامین سوخت گاز و نفت شهرهای متعددی را فراهم کند به همین دلیل باید با حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی توسعه انرژی های نو در استان را جدی بگیریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در حوزه تامین برق در کشور و استان مشکل خاصی نداریم اما بخش آب استان قزوین با بحران جدی روبروست که از وزیر انتظار داریم برای حل این مسئله با جدیت بیشتری عمل کند.


این نماینده بیان کرد: نگذارید دشت قزوین که صیانت از آن مورد تاکید مقام معظم رهبری است به علت بی آبی و کم آبی خشک شود و این سرمایه ارزشمند آسیب بیند.

وی افزود: در بخش آب متاسفانه قزوین تصمیم گیرنده نیست و سهم 283 میلیون مترمکعبی از سد طالقان به 30 میلیون مترمکعب رسیده و امروز دشت قزوین تشنه است و باید آب مورد نیاز آن را تامین کنیم.

حسینی یادآورشد: برای آب منطقه شاهرود هم استان گیلان تصمیم می گیرد و ما هیچ تقشی نداریم و در برق منطقه ای هم تصمیمات در زنجان گرفته می شود که زیبنده استان نیست.

این نماینده افزود: در شهر قزوین هم کمبود آب شرب شدید است و در حالی که طرح احداث سد الموت رود با اختصاص یک میلیارد و 200 میلیون تومان آغاز شد و موافقت های لازم گرفته شد امروز باید استانهای گیلان، مازندران و البرز هم سهیم شوند و سد مشترک بسازیم که اعتقاد داریم این کار برای ما مناسب نیست و آب به استان ما نخواهد رسید.

وی گفت: امروز یک سد هم در استان نداریم و روستاهای ما از کم آبی در رنج هستند که باید تدبیر کنیم و اگر بتوانیم حداقل 10 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کنیم از این شرایط خارج خواهیم شد.

محمدی: یک جلسه شورای عالی آب به قزوین اختصاص یابد

در ادامه داود محمدی دیگر نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت کم آبی در استان به حدی جدی است که از وزیر تقاضا داریم یک جلسه شورای عالی آب کشور را که با حضور رئیس جمهور تشکیل می شود را به استان قزوین اختصاص دهند تا بتوانیم راهکاری برای برون رفت از وضعیت فعلی پیدا کنیم.


وی افزود: کاهش سفره آبهای زیرزمینی در استان قزوین بویژه در برخی مناطق مانند بوئین زهرا نگران کننده است در حالی که اگر از ظرفیت 880 میلیون مترمکعبی شاهرود بتوانیم برخوردار شویم نیازهای استان را تامین خواهیم کرد.

رحمانی: پیگیری 18 ساله مشکلات آبی استان نتیجه نداده است

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بیش از 18 سال است پیگیر مسائل آبی استان هستیم و در شرایطی که غرب استان با کمبود آب مواجه است و بیش از 30 هزار هکتار از بهترین باغات انگور تاکستان به دلیل کم آبی در حال خشک شدن است هنوز قادر به تامین این نیاز مردم نبوده ایم.

وی افزود: از وزیر نیرو انتظار داریم در توزیع آب عادلانه رفتار کنند و امروز شما می توانید آب ارتفاعات دو هزار و سه هزار را به تهران ببرید و آب سد طالقان را به استان قزوین اختصاص دهید و یا اجازه دهید سهم آب خود را از رودخانه های منطقه تامین کنیم.

رحمانی بیان کرد: قرار بود 25 درصد آب سد طالقان به تاکستان داده شود که 120 میلیون مترمکعب نیاز کشاورزی ما را تامین می کرد اما با قطع این سهم باغات انگور در حال خشک شدن است که باید چاره اندیشی کرد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر هکتار باغ انگور دو شغل به صورت مستقیم و چهار شغل غیر مستقیم ایجاد می کند که تامین آب باغات به اشتغالزایی منطقه نیز کمک خواهد کرد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی بهترین تعامل را با وزارت نیرو دارد و با ذاختصاص اعتبارات بند دال تبصره 21 ناشی از حامل های انرژی که 100 درصد آن اختصاص داده شد بالغ بر سه هزار و 500 میلیارد تومان به وزارت نیرو داده می شود که می تواند مشکلات فعلی را برطرف کند.

رحمانی اظهارداشت: از وزیر انتظار داریم دستور تسریع در ساخت سد نهب داده شود زیرا امسال 18 میلیارد تومان اعتبار گرفته شده و برای سد بالاخانلو و نهب هم اوراق مشارکت فروخته ایم و درخواست می کنیم در خصوص عملیات خاکی سد نهب نظارت جدی شود.

وی گفت: روستاهای تاکستان نیز از بی آبی در رنج هستند که امیدواریم اقدام شود و پیگیری نتیجه مطالعات زهکشی دشت تاکستان هم در دستور کار وزارتخانه قرار گیرد تا جوابگوی سرمایه گذاری انجام شده باشیم.  

کد خبر 2347923

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha