۸ مهر ۱۳۸۴، ۱۴:۰۰

نگاهي به اجراي اركستر سمفونيك تهران

سمفوني 9 بتهوون با اندكي تصرف و تلخيص

سمفوني 9 بتهوون با اندكي تصرف و تلخيص

اگرچه به صحنه بردن سمفوني 9 بتهوون در موسيقي ايران، يك اتفاق محسوب مي شود، اما قطعا چگونگي اين اجرا را نيز نبايد از نظر دور كرد.

به گزارش خبرنگار موسيقي "مهر"، اركستر سمفونيك تهران، شب گذشته، آخرين اجراي خود را از سمفوني شماره 9 بتهوون به صحنه برد. سمفوني كه به گفته كامبيز روشن روان، يكي از سخت ترين سمفوني هاي آوازي دنيا لقب گرفته است.

بي شك به صحنه بردن اين سمفوني در مهرماه امسال و در خلل برنامه هاي خانه موسيقي نقطعه عطفي در موسيقي ايران  و همچنين اركستر سمفونيك تهران به شمار مي رود، اركستري كه در طول اين سالها - از ابتداي تاسيس تا امروز- نتوانسته بود اين سمفوني را به صحنه ببرد و امروز با رهبري "علي رهبري" رهبر پرتوان ايراني كه سالها در بزرگترين اركسترهاي جهان به اجراي برنامه پرداخته بود،اجرا شد.

در اين ميان آنچه شنونده جدي موسيقي را وادار به انديشيدن مي كند، چگونگي به صحنه بردن اين موسيقي است. سمفوني شماره 9 بتهوون از آن دست موسيقي هاي است كه اغلب شنوندگان آثار كلاسيك غربي ان را بارها و بارها شنيده اند و اين شايد از آن مواردي باشد كه خيلي به سود اركستر سمفونيك نبود چون حتي نواختن يك نت اشتباه گوش همه را مي آزرد.اتفاقي كه براي اركستر سمفونيك تهران نيز افتاد.

اگرچه پيش از اين علاقمندان موسيقي كلاسيك، شنوندگان، نوازندگان و حتي رهبران اين اركستر از نواختن اين قطعات به كل نا اميد شده بودند و به شنيدن اين سمفوني از همان راه هاي معمول سي دي و نوار دلشان را خوش كرده بودند، اجراي اركستر بي شك برايشان به ياد ماندني بود، اما متاسفانه بسياري از اين شنوندگان با دل پر تالار وحدت را ترك كردند، چون معتقد بودند كه كاستي ها در اجراي اين قطعه خيلي زياد يود.

ما در طول اين سالها با وجود حضور نوازنده هاي دست اول و فرهيخته و البته با استعداد در اركستر سمفونيك تهران، ظرفيت اين اركستر را شناخته ايم و بي شك حضور رهبران جديد مي تواند راهگشا و آغازگر فصلي نو براي اين اركستر قديمي و پر توان باشد، اما قرار نيست كه تنها به دليل اجراي يك قطعه، آن را به هر شيوه اي روي صحنه ببريم.

در اجراي اركستر، صداي سازهاي بادي بسيار كم بود و هورن ها و فرنچ هورن ها كارايي لازم را نداشتند. ويولن ها نيز در شك و ابهام مي نواختند.

ابتداي موومان چهارم با دست كم 10 نت كم تر آغاز شد و پايان موومان سوم، انطور كه بايد نواخته نشد.

در اين ميان گروه كر كه با آمدن رهبر جديد براي آن شور و هيجان ديگري را داشت، بسيار خوب بود و همچنين خوانندگان سلو به خصوص خانم پري زنگنه، خواننده روشندل و خواننده مر صواي تنور اجراي خوب را رقم زدند.

علي رهبري ، رهبري است بسيار خوب و براي اركستر سمفونيك تهران تا به حال عليرغم حضور چند ماهه اش بسيار مثمر ثمر بوده است. بي شك او نيز بهتر از هر شنونده اي نقاط ضعف و قوت اركستر را مي شناسد و در صدد رفع و يا ارتقاي آنها خواهد كوشيد.

کد خبر 235530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha