۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۵

گزارش مهر/

دلالان آفت مزارع گوجه فرنگی همدان/ بهانه های بی اساس پایان ندارد

دلالان آفت مزارع گوجه فرنگی همدان/ بهانه های بی اساس پایان ندارد

همدان - خبرگزاری مهر: همدان از ظرفیتها و پتانسیل بالایی در تولید صیفی جات و سبزیجات با کیفیت برتر برخوردار است اما با این وجود به نظر می رسد وجود مشکلات متعدد موجب غفلت از ظرفیت استان در بخش صادرات این محصولات شده به طوری که دلالان مزارع گوجه فرنگی را در دست گرفته اند که باید برای این امر چاره ای اندیشید.

به گزارش خبرنگار مهر، گوجه فرنگی یکی از محصولات کشاورزی است که امسال در استان همدان مساحت زیر کشت این محصول سه هزار و 500 هکتار و با برآورد محصول 150 هزار تن در مزارع کشاورزی پیش بینی شده است.

اما در این میان با وجود زحمات زیادی که کشاورزان در زمان کاشت تا برداشت این محصول متحمل می شوند در هنگام فروش پولی عایدشان نمی شود به طوری که هزینه خرج هایی که برای کاشت محصول داشته اند بیش از سودی است که نصیب آنها می گردد و در این بین سود اصلی را دلالان و واسطه ها می برند.

در این رابطه یکی از کشاورزان شهرستان اسدآباد در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه عمده تولید گوجه فرنگی استان همدان، از شهرستان اسدآباد تامین می شود در خصوص مشکلات کشاورزان گوجه کار گفت: کشاورز با دست خالی کار را شروع می کند، نشا، سم و کود را نسیه می حرند و در موقع برداشت محصول به دلیل مشکلات و از طرفی فسادپذیر بودن این محصول مجبورند گوجه را به هر قیمت که از سوی خریدار تعیین می شود بفروشد.

احمد غلامعلی با بیان این موضوع که برای به بار نشستن این محصول، کشاورز زحمات فراوانی را متحمل می شود گفت: هزینه خرید آب برای آبیاری مزارع و ساعتی بودن آبیاری، هزینه های خرید کود و سم های کشاورزی، همچنین هزینه کرایه زمین برای آن دسته از کشاورزانی که زمین زراعی متعلق به دیگری است در مقایسه با قیمت نهایی فروش محصول بسیار سنگین تر است.

وی با بیان اینکه سود این زحمات را دلال می برد نه کشاورز، ادامه داد: کشاورز شش ماه با تمام مشکلات بر روی زمین کشاورزی کار می کند و محصول گوجه فرنگی را می فروشد و دلال و واسطه در عرض یک ساعت محصول را حداقل با دو برابر قیمت بابت هر کیلو می فروشد و سود حاصل از فروش چند ساعته اش برابر با مبلغی است که کشاورز شش ماه بابت آن بر سر مزرعه عرق ریخته است.

غلامعلی افزود: بهترین راه برای پایان دادن به این اوضاع شکل گیری اتحادیه و تشکل هایی برای واحد کشاورزی است.

وی عنوان کرد: این تشکل ها می توانند با کنترل میزان سطح زیر کشت، کنترل نوع محصول کاشته شده، توزیع کود شیمیایی و سموم به نرخ دولتی و نظارت بر کشاورزان و واحدهای فروش محصولات، مشکلات کشاورزان را کاهش دهند.

این کشاورز ادامه داد: اتحادیه و تعاونی ها باید تعیین کنند که کشاورز برای همه محصولات کشاورزی چه میزان محصول کشت کند تا یک سال باعث گرانی و قحطی آن محصول و یک سال ارزانی و نابودی محصول نشود.

در همین زمینه رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات عمده در بخش کشاورزی نبود تشکل های قوی در این بخش است.

داریوش سرحدی عنوان کرد: در بحث گوجه فرنگی مسائل و مشکلات زیادی در شهرستان اسدآباد که عمده گوجه فرنگی استان را تامین می کند وجود دارد که نبود تشکل های قوی که وظیفه اصلی آن تعیین بازار فروش محصولات کشاورزی در خود شهرستان هاست از مشکلاتی است که به عدم فروش مطلوب محصولات کشاورزی دامن می زند.

سرحدی همچنین به عدم وجود صنایع فرآوری مورد نیاز محصول گوجه فرنگی دراستان اشاره کرد و گفت: با توجه به کشتی که از این محصول در استان صورت می گیرد صنایع فرآوری در حد نیازی که محصول را از کشاورز بخرد و محصول نهایی را وارد بازار کند وجود ندارد.

وی با بیان اینکه واسطه های فراوانی در استان در ارتباط با محصول گوجه فرنگی وجود دارند که قیمت گذاری از سوی آنها انجام می گیرد، گفت: این قیمت گذاری ها از سوی واسطه ها باعث می شود که سود به واسطه ها برسد نه به تولیدکنندگان.

رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در کلان شهرهایی مانند تهران و کرج جایگاه های ویژه ای برای فروش محصولات کشاورزی  تولیدکنندگان و عرضه مستقیم محصولات این بخش بدون واسطه وجود دارد که طی آن سازمان میادین میوه و تره بار با ارائه فراخوانی به شرکت های مرتبط خواستار عرضه مستقیم محصول با حداقل قیمت به دست مصرف کننده است.

سرحدی افزود: برای تحقق این امر باید رایزنی هایی از سوی شهرداری با تعاون های روستایی که اعضای آن خود کشاورزان هستند صورت گیرد که نه تنها در داخل استان بلکه مصرف کنندگانی از استان های دیگر برای خرید محصولات کشاورزی از این طریق اقدام کنند و با حذف واسطه ها سود اصلی به تولید کننده برسد و مصرف کننده نیز با قیمت مناسب محصول کشاورزی را خریداری کند.

وی عنوان کرد: با حذف واسطه ها و عرضه محصول با قیمت مناسب خریدار نیز تمایل بیشتری به خرید دارد و این امر باعث افزایش مصرف سرانه کشور نیز می شود.

رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از آنجایی که گوجه فرنگی از محصولات فسادپذیر است، قابلیت نگهداری در انبار را ندارد و برای نگهداری این محصول باید از سردخانه های مناسب با درجه نگهداری مطلوب استفاده کرد.

سرحدی با اعلام اینکه در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا بورس کالا برای همه نوع کالا و محصولی وجود دارد گفت: اگر بورس کالا در داخل استان فعال شود و جایگاه های نگهداری متناسب با محصول گوجه فرنگی به خصوص سردخانه ها شرایط مناسب داشته باشند تولید کننده می تواند محصول را به بورس عرضه کند و با وارد کردن مشخصات محصول در بورس توسط کارشناس مربوطه این محصول به هرجای ایران صادر می شود و یکی از راه های کاهش واسطه گری است که هم تولید کننده و هم مصرف کننده سود می برند.

کارشناس تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در رابطه با موضوع واسطه گری محصولات کشاورزی گفت: واسطه ها را عملا نمی توان از این چرخه حذف کرد چرا که واسطه ها به دلیل داشتن شناخت کافی از نوع محصولات، کیفیت و مرغوبیت آنها و حاصلخیزی زمین های کشاورزی در هر منطقه عمده فروش ها به خرید از واسطه رضایت دارند.

اسماعیل محمدی افزود: عمده فروش ها، محصول خریداری شده از تولیدکنندگان را با افزایش قیمت هشت تا 10 درصدی به خرده فروشها می فروشند و سپس با هزینه بارگیری، حمل و نقل و جابجایی قیمت محصول باز افزایش می یابد و در نهایت در بازار با جدا کردن نوع خوب و درشت محصول از نوع نامرغوب قیمت ها افزایش چشمگیری می یابد.

وی به میانگین قیمت ها در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: گوجه فرنگی بوته ای و گوجه گلخانه ای به ترتیب با میانگین قیمت 260 و 450 تومان برای هر کیلو در زمین های کشاورزی از کشاورز خریداری می شود و عمده فروش ها با میانگین قیمت 500 تا 800 تومان برای گوجه بوته ای و یک هزار تا 1500 تومان برای گوجه گلخانه ای بابت هر کیلو به فروش می رسانند و نهایتا خرده فروش ها گوجه بوته ای را به قیمت هر کیلو 900 تا 1300 تومان و گوجه گلخانه ای را 1200 تا دو هزار تومان به فروش می رسانند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف بارفروشان میدان میوه و تره بار همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کشاورزان به چند طریق می توانند محصولات خود را به فروش برسانند، از جمله اینکه به صورت مستقیم با آوردن بار به میدان میوه و تره بار و فروش آن از طریق این مرکز و کسر حق العمل هفت یا هشت درصدی از سوی میدان میوه و تره بار پول محصول را دریافت کند که در حال حاضر بیشتر کشاورزان علاوه بر گوجه فرنگی، دیگر محصولات خود از قبیل سیب زمینی و سیر را اینگونه به فروش می رسانند.

محمد رضا هدایتی افزود: در صورتی که فروش محصولات در بازار به صرفه باشد و از طرفی بار مرغوبیت و کیفیت لازم را دارا باشد با کسر حق العمل این محصول را برای کشاورز به فروش می رسانیم.

کد خبر 2355933

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha