۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۳۲

اختتامیه جشنواره عکس «رژان»

داوران قاطعانه رای دادند/ عکس‌های دلخراش اتاق عمل نمایش داده نشد

داوران قاطعانه رای دادند/ عکس‌های دلخراش اتاق عمل نمایش داده نشد

اختتامیه سومین جشنواره عکس «رژان» در حالی دیشب برگزار شد که دو داور این رقابت به سخنرانی پرداخته و همچنین پوستر دوره بعدی جشنواره که توسط طراح برزیلی اجرا شده است، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه سومین جشنواره عکس رژان عصر جمعه 14 شهریورماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
در آغاز برنامه فیلم کوتاهی درباره این دوره از جشنواره و چگونگی داوری آثار به نمایش درآمد و پس از آن خسرو سینایی فیلمساز و عضو هیأت داوران این جشنواره پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: من سعی کرده ام که در این جشنواره و در کنار هیأت داوران مسائل را کلی تر نگاه کنم و به عکاسان بگویم که چه حرفه و کار مهمی را در دست دارند و  چقدر این حرفه می‌تواند در فرهنگ امروز جهان موثر باشد.
 
 
وی تأکید کرد: فرهنگ کیفیت زندگی را ارتقا می دهد که اگر چنین نبود انسان می توانست همچون انسان های عصر حجر در غارها زندگی کند اما مغز انسان این امکان را دارد که چون جانوران وحشی نباشد و خود را اشرف مخلوقات به حساب آورد، گر چه در این کره زمین شاهد کارهای مشمئزکننده برخی انسان ها هستیم.
 
این فیلمساز با بیان این که تشخیص زیبایی و زشتی کیفیت زندگی انسان را تغییر داده است، گفت: تشخیص زیبایی و زشتی متکی به ثروت و فقر نیست و اهمیت برگزاری جشنواره هایی از این دست این جا معلوم می شود.
 
او با اشاره با ارسال بیش از 20 هزار عکس به این جشنواره یادآور شد: این نشان می دهد که عکاسان بسیاری کوشیده اند که زیبایی و زشتی اطرافشان را ببینند و برای ما ارسال کنند، یعنی نه تنها چشم و ذهن آنها درگیر این زشتی و زیبایی شده بلکه سعی کرده اند که ذهن و چشم مخاطبان خود را نیز درگیر این زیبایی و زشتی اطرافشان کنند.
 
سینایی با تأکید بر این نکته که نباید اهمیت عکس را نادیده گرفت، تصریح کرد: تأثیر عکس در تبادل فرهنگی را نباید فراموش کنیم همان طور که از نسل من تا نسل امروز شاهد تحولاتی در تزئین خانه ها و شکل دادن به خانه ها هستیم.
 
او با بیان این که ما به عنوان فیلمساز باید چشم و ذهن خود را برای دیدن زیبایی ها و زشتی های دنیا تربیت کنیم، ادامه داد: عکاسان پیشاهنگانی هستند که با چشم و ذهن تربیت شده زشتی و زیبایی جوامع انسانی را کشف و ضبط می کنند و آن را مقابل دید کسانی قرار می دهند که خود را درگیر دغدغه های فرهنگی نمی کنند.
 
خسرو سینایی در پایان سخنانش اظهار کرد: باور کنیم که اقتصاد، هنر و فرهنگ دست در دست هم می توانند جوامعی شکوفاتر و انسانی تر را که مناسب اشرف مخلوقات باشند، شکل دهند.
 
 
اجرای موسیقی بخش بعدی این مراسم بود و در ادامه مهدی مقیم نژاد یکی دیگر از اعضای هیئت داوران درباره این جشنواره سخن گفت.
 
مقیم نژاد با اشاره به موضوع «رنگ» برای این جشنواره متذکر شد: جشنواره های بسیاری با موضوعات مختلف برگزار می شوند که هدف هایی غیر از «آرت» را تعقیب می کنند اما در این جشنواره موضوع رنگ مورد توجه قرار گرفته است که به لحاظ موضوعی بحث مفصلی در آموزش عکاسی است و در میان جشنواره‌های عکس بسیاری که با موضوعات بی ربط برگزار می شوند، این جشنواره موضوع مرتبطی با عکاسی و هنر را انتخاب کرد و به شکل تخصصی تری به این موضوع پرداخت.
 
این عکاس و عضو هیأت داوران جشنواره درباره شیوه انتخاب عکس ها توضیح داد: ما تلاش کردیم آثاری انتخاب کنیم که حضور رنگ در آن پرمعنی باشد و از آثار رنگی بی دلیل طفره رفتیم.
 
وی افزود: آثاری انتخاب شد که رنگ عنصر  ساختاری عکس بود و بدون رنگ بار حسی آن عکس از بین می رفت.
 
مقیم نژاد درباره انتخاب عکس های بخش ویژه با موضوع رنگ سفید هم یادآور شد: در این بخش نیز در انتخاب عکس ها به این موضوع توجه داشتیم که سیاه و سفید بودن چه اندازه در خدمت بیان موضوع است و چقدر به عکس معنا می بخشد.
 
او در خاتمه خاطرنشان کرد: هیأت داوران سعی کرد قاطعانه رأی دهد، حتی به مجموعه عکسی که به دلیل دلخراش بودن امکان نمایش آن در این نمایشگاه وجود نداشت.
 
در خاتمه این مراسم با حضور هیأت داوران و مدیران شرکت تجاری «رژان» از پوستر چهارمین جشنواره عکس رژان که شهریورماه سال 94 برگزار خواهد می شود، رونمایی شد.
 
این پوستر اثر کیکو فارکاس طراح برزیلی است که هر ساله پوسترهای جشنواره عکس رژان را طراحی می کند.
 
در خاتمه این مراسم نیز به 10 برگزیده این دوره جوایزی شامل تندیس خورشید زرین، 500 یورو وجه نقد و حق التصویر اهدا شد.
 
 
سه عکاس خبرگزاری مهر شامل مجید حامد حق دوست، آذین حقیقی و میلاد علائی از جمله برگزیدگان این جشنواره بودند.
 
در این جشنواره مجموعه عکس های احسان قنبری فرد یکی از برگزیدگان این دوره به نمایش گذاشته نشد که دلیل آن دلخراش بودن تصاویر این مجموعه عکس با موضوع اتاق عمل ذکر شد.
کد خبر 2364519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha