۱۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹

بهروز دارش در گفتگو با مهر:

مجسمه‌های کوچک همچون کودک هستند/ آثاری مناسب برای زندگی آپارتمان‌نشینی

مجسمه‌های کوچک همچون کودک هستند/ آثاری مناسب برای زندگی آپارتمان‌نشینی

بهروز دارش هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی معتقد است که پرداختن به مجسمه‌های کوچک همچون تیغی دو لبه ای است که اگر چه برای بالندگی هنر مجسمه سازی ایران ضروری است اما نباید جای مجسمه سازی جامع را در ایران بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاهی از آثار هنرمندان عضو انجمن مجسمه‌سازان عصر روز گذشته 16 شهریور ماه در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.

اهمیت مجسمه های کوچک ضروری و هشداردهنده است

بهروز دارش هنرمند پیشکسوت مجسمه سازی ایران که در این نمایشگاه حضور یافته بود در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ضرورت ساخت مجسمه هایی در ابعاد کوچک نمایشگاهی گفت: مجسمه‌های کوچک برای هنر مجسمه‌سازی ضروری هستند چرا که هزینه ساخت مجسمه در ابعاد بزرگ بسیار زیاد است اما می توان با مجسمه های کوچک با صرف هزینه و زمان کمتری به خلق آثار پرداخت اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که نباید مجسمه سازی کوچک جای مجسمه سازی جامع را بگیرد.

او در توضیح این مسئله اظهار کرد: ما در این زمینه دچار سردرگمی هستیم. ما باید مجسمه سازی جامعی داشته باشیم که مجسمه سازی کوچک و مجسمه سازی شهری بخشی از آن باشد اما اکنون که مجسمه سازی جامعی نداریم، این نمایشگاه های مجسمه سازی کوچک اهمیت بسیاری پیدا می کند که اگر چه کمک کننده به این هنر است اما ممکن است تأکید و توجه بیش از اندازه بر آن در نهایت لطمه هایی را هم وارد کند.

این مجسمه ساز و استاد دانشگاه با هشدار نسبت به این موضوع یادآور شد: من در بیانیه ای که برای این نمایشگاه ارائه کرده ام، هشدار داده ام که برگزارکنندگان نمایشگاه مجسمه های کوچک باید مواظب این مسئله باشند که ما به مجسمه های کوچک اگر چه نیازمند هستیم اما این ها را نیابد جایگزین مجسمه سازی جامع کنیم.

ضرورت برپایی نمایشگاه مجسمه های کوچک به شکل بین المللی

او با تأکید بر بین المللی شدن نمایشگاه مجسمه های کوچک بیان کرد: مجسمه های کوچک چون امکان حمل و نقل آسان را دارند، باید به شکل بین المللی در ایران برگزار شود چرا که مجسمه سازی کوچک در دنیا معیارهای بین المللی دارد و تا زمانی که آثار هنرمندان ایرانی در قیاس با آثار هنرمندان خارجی قرار نگیرد نمی توان به ارزش واقعی آنها پی برد.

بهروز دارش بر ضرورت برپایی سمینارهای تخصصی در زمینه مجسمه سازی هم تأکید کرد و افزود: من معتقدم که باید سمیناری در کنار این نمایشگاه برگزار شود که صاحبنظران و هنرمندان مختلف نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کنند. این رخداد مهمی است و می تواند برای بالندگی هنر مجسمه سازی ما کمک‌کننده باشد اما از سوی دیگر مثل یک تیغ دو لبه است که ممکن است آن قدر توجهات ما به این سمت جلب شود که از اصل موضوع مجسمه سازی جامع غافل شویم.

این داور جشنواره های مجسمه سازی درباره آن چه در نمایشگاه مجسمه های کوچک ارائه شده است به عنوان برآیندی از هنر مجسمه سازی معاصر ایران چنین نظر داد: نمی توان گفت این نمایشگاه تمام هنر مجسمه سازی معاصر ماست مگر آن که برای ما به طور قطعی مشخص شود که معیارهای این نمایشگاه کاملاً صحیح بوده و هیئت داوران و کمیته نمایشگاهی تمام تلاش خود را کرده اند.

تفاوت مجسمه های کوچک و بزرگ در نوع ارتباط مخاطب

او با اشاره به کیفیت آثار این نمایشگاه و امکان اجرای آنها در ابعاد بزرگتر برای استفاده در شهر یادآور شد: در این نمایشگاه می توان نمونه های خوبی را دید که امکان اجرا در ابعاد بزرگتر را هم دارد اما ممکن است زمانی که در ابعاد بزرگ کار می شود، کیفیت آن متفاوت شود.

دارش به تفاوت اجرای آثار حجمی در ابعاد کوچک و بزرگ اشاره کرد و افزود: وقتی اثری را بزرگ اجرا می کنیم، مناسبات بصری فی مابین بیننده و اثر فرق می کند. اثر که بزرگ شود رابطه ما با آن متفاوت می شود. مجسمه های کوچک آثاری هستند که ما با قلب خودمان به آن نزدیک می شویم ولی مجسمه های بزرگ را با عقلانیت خودمان به سمت آن می رویم.

دارش ادامه داد: مجسمه های کوچک شاید بتوان گفت مثل یک کودک توجه شما را جلب می کند و شما از بالا به آنها نگاه می کنید اما مجسمه های بزرگ را از پایین به آن نگاه می کنید که این زوایه دید رابطه شما را با اثر تغییر می دهد.

مجسمه های کوچک به فروش آثار حجمی کمک می کند

او در بخش دیگری از سخنانش به قیمت گذاری این مجسمه ها هم اشاره کرد و تأکید کرد: باید هنرمندان را در قیمت گذاری مجسمه های کوچک آزاد بگذاریم که همه بتوانند این آثار را خریداری کنند. با قیمت های بالا امکان خرید را از خریداران سلب می کنیم. خریداران همیشه مشاور هنری دارند و کار 500 تومانی را یک میلیون تومان خریداری نمی کنند.

دارش تصریح کرد: باید امکانات خرید برای خریداران به وجود آوریم و مجسمه های کوچک یکی از این راه هاست، به خصوص برای قشر فرهنگی کشور و برای خانه ها و آپارتمان های کوچک امروزی بسیار مناسب است.

بهروز دارش با بیان این که اگر تبلیغات کافی برای برپایی این نمایشگاه صورت می گرفت تعداد شرکت کنندگان افزایش می یافت گفت: برای من قابل قبول نیست که فقط 80 نفر متقاضی شرکت در این نمایشگاه باشند حتما نیاز به تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتری دارد، همچنین تعیین جوایز هم می تواند به مشارکت بیشتر هنرمندان کمک کند ولی وقتی جوایزی وجود ندارد این اشکال به لحاظ کمی به وجود می آید.

این مجسمه ساز از برگزارکنندگان نمایشگاه خواست تا کاتالوگ نمایشگاه را نیز چاپ و منتشر کنند و در ادامه گفت: این تنها نمایشگاهی است که در انجمن تداوم داشته و تاکنون هشت دوره از آن اجرا شده است که به نظرم بهترین نمایشگاه انجمن تاکنون بوده است.

مجسمه هایی کوچک اما زاینده

بهروز دارش در پایان سخنانش بیان کرد: مجسمه های کوچک اگر چه کوچکند اما زاینده هستند و به آن نیازمند هستیم.

هشتمین نمایشگاه سالانه مجسمه‌ها کوچک تا 25 شهریور در گالری‌های ممیز، میرمیران، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران برپاست. در این نمایشگاه 35 اثر از مجموع 85 اثر رسیده به دبیرخانه به نمایش درآمده است.

سارا روحی صفت، فاطمه مجیدی، سید مجتبی موسوی، فرزین هدایت زاده و فخرالدین کاکاوند هیات انتخاب این نمایشگاه بوده‌اند و فرشید مثقالی، حمید شانس، کورش گلناری، هلیا دارابی و سعید شهلاپور کار داوری آثار را بر عهده داشته‌اند.

مراسم اختتامیه این نمایشگاه ساعت 16 سه‌شنبه 25 شهریور با معرفی سه برگزیده این سالانه برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به بازدید و خرید از این نمایشگاه می‌توانند 16 تا 25 شهریور از ساعت 14 تا 21 به گالری‌های ممیز، میرمیران، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند.
 

کد خبر 2366249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha