۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۷:۴۱

ردیف اعتباری برای حفاظت از غارها اختصاص می یابد/ برگزاری مراسم روز غار پاک در غار نخجیر استان مرکزی

ردیف اعتباری برای حفاظت از غارها اختصاص می یابد/ برگزاری مراسم روز غار پاک در غار نخجیر استان مرکزی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آیین نامه دولت در زمینه حفاظت از غارها ملاک عمل کارگروه غارشناسی ایران قرار می گیرد، اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص ردیف مستقل اعتباری برای حفاظت از غار ها را پیگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارگروه غار شناسی ایران با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ، نماینده سازمان انرژی اتمی ، نماینده سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری، نماینده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، نماینده سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح، نماینده انجمن غار شناسی ایران پیش از ظهر امروز دوشنبه 17 شهریور ماه  در سالن اجتماعات معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با بیان اینکه آیین نامه هیات دولت در زمینه حفاظت از غارها ملاک عمل کارگروه غار شناسی ایران قرار می گیرد، اظهار داشت : سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال اختصاص ردیف مستقل اعتباری برای وظایف محوله حفاظت از غار ها است .

وی ادامه داد: گزارش توجیهی از اجرای آیین نامه هیات دولت برای معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور جهت اختصاص ردیف اعتباری برای حفاظت از غار ها ارسال می گردد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه انتظاری فراتر از آیین نامه دولت نداریم، گفت: هریک از دستگاه های عضو کارگروه غار شناسی ایران می بایست در چارچوب قانون به تکالیف خود عمل کنند.

کیخا با اشاره به کوتاهی های انجام شده در تدوین دستور العمل های لازم برای مدیریت غار های ایران ، گفت: بزودی این دستور العمل ها می بایست در کارگروه غار شناسی ایران تدوین شود.

فرشاد فتاحی مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با بیان اینکه شناسایی غار ها به صورت مقدماتی تاکنون انجام شده است، گفت: می بایست مطالعات غارشناسی در جهات مختلف انجام شود.تعریف سه پروژه غار شناسی در بخش اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست

همچنین در این جلسه محمد مدادی دبیر کارگروه غار شناسی ایران با بیان اقدامات دبیرخانه غار شناسی در سازمان حفاظت محیط زیست طی دو ماه گذشته گفت: ساماندهی سوابق ، ایجاد کارتابل اختصاصی، مقدمات ایجاد پورتال کارگروه، تعریف سه پروژه و درج در موافقت نامه سالجاری، برنامه ریزی جهت اجرای مناسب روز غار پاک، مکاتبه با استانداران و روز غار پاک از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به اینکه ساختار دبیرخانه غارشناسی در ساختار سازمان حفاظت محیط زیست تصویب می شود، گفت: در بخش اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست سه پروژه و درج در موافقت نامه های معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در سالجاری تعریف شده است.

مدادی با اشاره به تکالیف قانونی برای حفاظت از غار های ایران در آیین نامه  هیات دولت گفت: شناسایی، مطالعات، تهیه طرح جامع، ضوابط بهره برداری، حریم غار ها، ثبت غار ها، خرید حقوق غار ، ورود به غار ها  در آیین نامه آمده است  و تکالیف سایر دستگاه در نظر گرفته شده است.

وی تهیه بانک داده برای شناسایی غار ها و مطالعات غار ها ضروری خواند و گفت: تهیه داده های لازم برای برنامه ریزی ، یکپارچه سازی داده های موجود ، ممانعت از فعالیت های موازی ، اجرای تکالیف مقرر برای حفاظت از غار ها ضروری است.

برگزاری مراسم روز غار پاک در غار نخجیر استان مرکزی

بنابر این گزارش، نظام دوست نماینده انجمن غار شناسی ایران با اشاره به اهمیت حفاظت از غار های، گفت: غار های دنیا به تدریج در حال پر شدن از زباله است.

وی با بیان اینکه 4 مهرماه بعنوان روز ملی غار پاک نامگذاری شده است، افزود: در دنیا به غار ها نگاه فرامرزی دارند و حتی غار های خاص بعنوان ژئو سایت نگاه می شود و می بایست کل دنیا به آن اشراف داشته باشد.

به گفته نماینده انجمن غار شناسی ایران، یکی از مشکلات حفاظت از غارها، دید مسولین استانی است که تنها به استفاده توریستی از غار ها توجه می کنند و مسائل دیگر از جمله باستان شناسی، آب های زیرزمینی، اقلیمی و ... توجه نمی شود.

وی با اشاره به مشکلات غار ها از جمله آتش سوزی، آلودگی ، زباله ، گفت:  انجمن غار شناسی ایران در سال 89 ، 24 غار ، در سال 90 ، 30 غار ، در سال 91 ، 40 غار ، در سال 92 ، 54 غار پاکسازی شدند.

نظام دوست نماینده انجمن غار شناسی ایران با بیان اینکه برای پاک کردن نوشته روز غار هیچ طرحی انجام نشده است، گفت: سندروم خفاش در غارها در حال افزایش است که به دلیل میکروب های که انسانها وارد غار می کنند باعث سفید شدگی و از بین رفتن کلنی خفاش می شود.

وی در ادامه  از برگزاری مراسم روز غار پاک در غار نخجیر استان مرکزی خبر داد .

پاکسازی در غار ها با پاکسازی در طبیعت متفاوت است

بنابر این گزارش، مهدیه جعفری عضو انجمن غار شناسی ایران در این جلسه با اشاره به اینکه تعداد غار ها در استان های کشور متفاوت است، گفت: تخصیص اعتبارات پاکسازی غار ها در استان باید مدیریت شود.

وی تهیه دستور العمل اولیه پاکسازی غار ها ضروری است، گفت: پاکسازی در غار ها با پاکسازی در طبیعت کاملا متفاوت است.

جعفری با بیان اینکه زبالی که در غار می ماند ، جز زباله های خطرناک محسوب می شود، گفت: برای ایمنی افرادی که در پاکسازی غار ها مشارکت می کنند و نحوه دفن صحیح زباله های درون غار باید دستور العملی تهیه شود.

این گزارش می افزاید، بلورچی نماینده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این جلسه حضور نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  با توجه به نقش مهم این سازمان در مدیریت غار های کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید ردیف اعتباری خاصی در این زمینه تعریف کند.

وی در ادامه تاکید کرد: کارگروه غار شناسی باید مرجع تصمیم گیری در بهره برداری از غار های ایران باشد.

همچنین عباسی سمنانی در این جلسه با بیان اینکه بسیاری از غار های مرزی هنوز شناسایی نشده است، خواستار سازماندهی و شناسایی غار های مرزی شد.

کد خبر 2367392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha