۱۱ مهر ۱۳۸۴، ۱۳:۰۵

در گزارش خبري "مهر" به مناسبت آغازمذاكرات عضويت آنكارا در اتحاديه اروپايي بررسي شد؛

3 اكتبر روز سرنوشت ساز براي تركيه

3 اكتبر روز سرنوشت ساز براي تركيه

خبرگزاري "مهر" - گروه بين الملل : پس از گذشت ساليان متمادي از روند پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا كه هربار به دلايلي به عقب مي افتد ، سرانجام در اواخر سال 2004 اروپائيان با اعلام پيش شرط هايي براي شروع مذاكرات روزنه هاي اميد دراين خصوص بروز دادند.

مقامات 25 كشور عضو اتحاديه اروپا به رغم باقي ماندن پاره اي اختلاف نظرها در نظردارند در نشست امروز خود در بروكسل مذاكرات جدي خود را درباره پيوستن آنكارا به اين اتحاديه آغاز كنند . 

اما انگيزه ها و اهداف تركيه از پيوستن به اتحاديه اروپا چيست ؟

                         

- علل تلاش هاي تركيه جهت عضويت در اتحاديه اروپايي :

 تركيه همواره بلوك غرب را بر بلوك شرق ترجيح مي داد وبا اين عمل در صدد اروپايي جلوه دادن كشور خود بود .از ديگر عواملي كه آنكارا را براي عضويت در اتحاديه اروپايي ترغيب مي نمود، استفاده ازوام ها و تسهيلات كشورهاي عضو جامعه اروپا است . رقابت با يونان پس از اعلام درخواست عضويت اين كشور در اتحاديه اروپايي سومين دليل پافشاري تركيه براي پيوستن به اين اتحاديه است .

تركيه در تاريخ 31 ژانويه 1959 ميلادي در خواست خود را مبني بر عضويت در جامعه اروپا اعلام كرد . پس از انجام پاره اي مذاكرات در سال 1963 ميلادي با امضاي موافقتنامه آنكارا جامعه اروپا اعلام كرد كه اين كشور را به عنوان "عضو مشترك " مي پذيرد اما براي عضويت قطعي زمان لازم است .

تصميم اتحاديه اروپا :

پارلمان اروپا در نشست خود در تاريخ 15 دسامبر 2004  ( 25 آذر ) در استراسبورگ با اكثريت آراء به اروپايي شدن تركيه راي مثبت داد . نمايندگان پارلمان اروپا با 407 راي مثبت در برابر 262 راي منفي و 29 راي ممتنع به آغاز مذاكرات جدي پيرامون اروپايي شدن تركيه راي دادند . 

 اين در حالي است كه نمايندگان آلماني عضو حزب دمكرات مسيحي و نمايندگان فرانسوي حزب حاكم ( اتحاديه جنبش مردمي  ) به شدت با عضويت تركيه در اتحاديه اروپايي مخالفت كردند .

سران و مقامات اتحاديه اروپايي همچنين در نشست ديگر خود در 17 دسامبر 2004  ( 27 آذر ) با مثبت ارزيابي كردن عضويت تركيه در اين اتحاديه خاطر نشان كردند كه زمينه براي انجام مذاكرات و گفتگوهاي جدي و مستمر در خصوص پيوستن آنكارا به اتحاديه اروپايي فراهم است .

به گزارش مهر، سران اتحاديه اروپا در نهايت 3 اكتبر را زمان مناسبي براي آغاز مذاكرات جدي خود درباره پيوستن تركيه به اين اتحاديه اعلام كرده بودند. در همين راستا وزراي امورخارجه 25 كشور عضو اتحاديه اروپا روز گذشته در لوكزامبورگ گرد هم آمدند تا آخرين گفتگوهاي خود را در خصوص بحث پيوستن تركيه به اين اتحاديه انجام دهند .

گزارش هاي رسيده از لوكزامبورگ همگي حاكي از آن است كه در نشست روز گذشته هيچگونه توافقي ميان وزراي امورخارجه اتحاديه اروپا بدست نيامده است . در ميان شركت كنندگان در نشست لوكزامبورگ مقامات اتريشي همچنان بر موضع خود در قبال عضويت تركيه در اتحاديه اروپا پافشاري كرده و مخالفت جدي خود را با تحقق اين امر ابراز داشتند .

مقامات تركيه و اتحاديه اروپا چه مي گويند ؟

اتريشي ها بار ديگر اعلام كردند كه تركيه تنها مي تواند به عنوان يكي از شركاي مهم اتحاديه اروپا بشمار آمده و به طور موقت و مشروط به عضويت اين اتحاديه در آيد .

" جك استراو " وزير امورخارجه انگليس كه كشورش هم اينك رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد در سخناني با اشاره به اين مطلب كه احتمال تعويق مذاكرات به هيچ وجه وجود ندارد، تصريح كرد : اميدواريم نشست امروز نتيجه مثبتي به همراه داشته و در نهايت شاهد تصميم واحدي از سوي 25 كشور عضو اتحاديه اروپا باشيم .

" يوشكا فيشر " وزير امورخارجه آلمان نيز در سخناني خاطر نشان كرد : زمينه هاي لازم براي آغاز مذاكرات جدي اتحاديه اروپا درباره تركيه فراهم شده است .

" خاوير سولانا " مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در آستانه آغاز مذاكرات امروز بروكسل تصريح كرد: به عقيده من در نشست امروز شاهد دستيابي به توافق ميان اعضاي اتحاديه اروپا در قبال تركيه هستيم .

از سوي ديگر" رجب طيب اردوغان " نخست وزير تركيه در ميان اعضاي حزب توسعه و اعتدال اين كشور اظهار داشت : تركيه براي تحقق هدف از پيش تعيين شده خود از پاي نخواهد نشست و همچنان به تلاش هاي خود در اين زمينه ادامه مي دهد .

" عبدالله گل " وزير امورخارجه تركيه نيز در همين راستا گفت : دليلي براي توقف مذاكرات اتحاديه اروپا در راستاي عضويت تركيه وجود ندارد .

" خوزه مانوئل باروسو " رئيس كميسيون اتحاديه اروپايي در نشست اخير اين اتحاديه اعلام كرد : اتحاديه اروپايي درهاي خود را بسوي تركيه گشوده است .

" توني بلر " نخست وزيرانگليس با اشاره به مسلمان بودن كشور تركيه اذعان داشت : به عقيده من مبارزه ميان فرهنگهاي مسيحيت و اسلام امري اشتباه بوده و بايد در حد امكان از اين امر خودداري كرد .

" ژاك شيراك " رئيس جمهوري فرانسه در مورد روند گفتگو پيرامون پيوستن تركيه به اتحاديه اروپايي تصريح كرد : راه گفتگو در خصوص عضويت تركيه در اتحاديه اروپايي بسيار طولاني و بسيار دشوار خواهد بود .

ارزيابي مطبوعات غربي از عضويت تركيه در اتحاديه اروپا ؛

روزنامه آلماني زود دويچه سايتونگ  در يكي از شماره هاي خود با اين تيتر كه آيا روياي تركيه به تحقق خواهد پيوست ، نوشت : فضاي سياسي آنكارا مدتي است كه متوجه اروپايي شدن است به همين منظور در راستاي جلب نظر و حمايت جامعه اروپايي اقداماتي را انجام داده است .

روزنامه حريت چاپ تركيه نيز با درج مطلبي در همين خصوص و با بيان اينكه تا اروپايي شدن تركيه زمان زيادي باقي نمانده است ، اسلامي بودن تركيه را يكي از فاكتورهاي مهم در اروپايي شدن اين كشور قلمداد نموده و خاطر نشان كرد اتحاديه اروپايي با پذيرش تركيه به عنوان يك كشور مسلمان در جهان ارتباط نزديك برقرار مي كند .

روزنامه پرتيراژ استاندارد در يكي از شماره هاي خود نوشت : اتريش در ميان كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي يكي از كشورهايي است كه با تامل به اروپايي شدن تركيه نگاه مي كند و تصميم گيري در اين زمينه را يكي از مهمترين مسائل آتي اتحاديه اروپايي مي داند . 

به نوشته اين روزنامه اتريشي هم سياستمداران راستگرا و هم چپگرا در كشورهاي اروپايي نظرات متفاوتي در خصوص اروپايي شدن تركيه دارند . برخي از آنها معتقدند كه با توجه به مسلمان بودن كشور تركيه اين كشور نمي تواند جايي در اتحاديه اروپايي داشته باشد ، زيرا مسيحيت دين غالب در اتحاديه اروپايي است و گمان مي رود اين امر وضعيت دين مسيحيت را به مخاطره اندازد .

روزنامه آلماني دي ولت با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادي در اروپا افزود : موقعيت مناسب اقتصادي تركيه مي تواند اين نويد را نه تنها به مقامات آلمان بلكه به تمامي كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي بدهد كه پس از عضويت تركيه در اين اتحاديه تحول عظيمي در اقتصاد اروپا ايجاد شود .

مدتهاست كه كشورهاي اروپايي با مشكلات عديده اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند و تمام نشست هاي انجام شده آنان نتيجه مثبتي به دنبال نداشته است .

اروپا در انتظار نتيجه ؛

تمامي مردم اروپا به ويژه مردم تركيه در انتظار پايان نشست امروز 25 وزير امورخارجه اتحاديه اروپا و تعداد ديگري از مقامات اين اتحاديه هستند .

بررسي ها نشان مي دهد به اعتقاد مقامات اتحاديه اروپا مانعي بر سر راه عضويت تركيه وجود ندارد اما آنچه كه مشخص است اينكه پيوستن تركيه به اين اتحاديه نياز به زمان طولاني دارد .  

کد خبر 236931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha