۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۲۹

معرفی کتاب "ايران، سرزمين صلح اديان الهی"؛

همبستگی ملی جز از راه شناخت فرهنگ امکان‌پذیر نیست/ صابئینِ مندایی موحدند

همبستگی ملی جز از راه شناخت فرهنگ امکان‌پذیر نیست/ صابئینِ مندایی موحدند

در قرائت پیام موبد اردشير خورشيديان در مراسم معرفی «ايران، سرزمين صلح اديان الهی» گفته شد: پس از سال‌ها دانش‌اندوزی عميقاً به اين اعتقاد رسيده‌ام كه همبستگی ملی ايران و ايرانيان جز از راه شناخت فرهنگ اين كشور، شكست تمامی تعصبات و احترام به باورهای يكديگر امكان‌پذير نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم معرفی کتاب ایران، سرزمین صلح ادیان الهی، سه شنبه شب 15 مهر در فروشگاه مركزی شهر كتاب برگزار شد.

عباس تحویلدار عکاس کتاب «ایران، سرزمین صلح ادیان الهی» در اين مراسم گفت: اگرچه دل مشغولی من از ديرباز، گردآوری مراسم‌ها و آيين‌های اديان مختلف بوده است، اما پس از انتشار كتاب اولم كه بر روی مذاهب كشور هند بود، به اين نتيجه رسيدم كه اين ويژگی در سرزمين مادری هم وجود دارد و بنابراين تصميم گرفتم اديان توحيدی كشورم را به تصوير بكشم.

وی اضافه كرد: گردآوری عكس‌هاي اين كتاب، از سال 76 شروع شد و تا سال 90 طول كشيد؛ البته من از سال 88 تا 90 به صورت متمركز مشغول عكاسی آيين‌ها و مراسم 5 اقليت دينی بودم.

نماينده‌های اقليت‌های مذهبی كشور نیز در اين مراسم حضور داشتند و پيام جوامع مختلف را براي حضار قرائت كردند.

اردشير مانوكچی، به نيابت از موبد اردشير خورشيديان، پيامی را از سوی جامعه زردشتيان برای حضار خواند كه بخشی از آن در ادامه می‌آيد:

به نام خداوند جان و خرد

نخستين روزي را كه با فرزانه ارجمند، عباس تحويلدار آشنا شدم، به خوبي به ياد دارم كه ايشان به همراه كتاب وزين خود «ايران، سرزمين صلح اديان الهي» به مكان آدريان تهران آمد و آن را با شور و شوق فراوان به افراد آنجا معرفي كرد. آن روز مشاهده كردم كه اين مرد، چگونه با روحي سرشار از مهر و اميد با تصاوير پيروان اديان گوناگون ايران، در راستاي نزديك كردن دل‌هاي ايرانيان گام بلندي برمي‌دارد. پس از آن نيز شاهد بودم كه مهربانانه و در مراسم‌هاي آييني شركت مي‌كرد و به دنبال شكار لحظه‌ها بود.

پس از سال‌ها دانش‌اندوزی عميقاً به اين اعتقاد رسيده‌ام كه همبستگی ملی ايران و ايرانيان جز از راه شناخت فرهنگ اين كشور، شكست تمامی تعصبات و احترام به باورهای يكديگر امكان‌پذير نیست.

اين كتاب بر عمق خودآگاهی بصری افزوده است

عليرضا حسن زاده، رييس پژوهشكده مردم شناسی ميراث فرهنگی از دیگر سخنرانانی بود که در مراسم معرفی کتاب «ایران، سرزمین صلح ادیان الهی» حاضر شد و درباره کتاب سخن گفت.

 وی گفت: در جامعه ایران به دلیل اهمیتی که ادبیات دارد، ما با یک خودآگاهی کلامی روبرو هستیم که یکی از منابع آن شاهنامه است اما امروزه در کنار این خودآگاهی، به خودآگاهی بصری نیز نیاز داریم و آقای عباس تحویلدار، از جمله شخصیت‌ها و هنرمندانی است كه بر عمق خودآگاهی بصری پيرامون تنوع فرهنگی افزوده است.

حسن زاده، همچنين گفت: تحويلدار با سفر به هند و عكاسی از اديان مختلف اين كشور، تنوع فرهنگی در سطح جهان را نشان می‌دهد كه يك سفر درونی است و ما در مردم شناسی به آن آگاهی مضاعف می‌گوييم چون با عكس‌هايی كه از آيين‌های مختلف می‌بينيم، بر خودآگاهی ما افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: کاری که آقای تحویلدار کرده است، ارزش بسیار زیادی دارد چون مخاطبان عام را از طریق عکس و فیلم با تنوع فرهنگی آشنا می‌سازد. ارزش كار ايشان زمانی دو برابر مي‌شود كه بدانيم گروهی همانند داعش قد راست می‌كند تا تنوع فرهنگی دنيا را نابود و ريشه كن كند. حال آن‌كه تلاش اين عكاس در مسير تثبيت تنوع فرهنگی كه ايران، خواستگاه آن به حساب می‌آيد، دست كم از سوی مردم شناسان بسيار ستودنی است و ما پژوهشگران به كارهای ايشان مديونيم.

احترام به اديان آسماني، مودت و صلح و دوستي را به ارمغان می‌آورد

در ادامه اين برنامه، سالم چوهيلی رييس انجمن صابئين مندايی گفت: كلمات، نمی‌تواند حق كاری را كه آقای تحويلدار انجام داده، ادا كند چون كار ايشان آن‌قدر ارزشمند است كه همه اديان و اقوام تازه دارند با هم آشنا می‌شوند. به هر حال كسانی كه در اين مملكت عظيم زندگی می‌كنند، بايد بدانند چه زبان و مراسمی دارند.

وی افزود: مردم ايران زمين از طريق اين كتاب می‌توانند با طريقه زندگی اديان الهی آشنا شوند و يكديگر را بشناسند، به خصوص كه احترام به تمام اديان آسمانی توصيه شده است و اين احترام، مودت و صلح و دوستی را به ارمغان می‌آورد.

چوهيلی همچنين گفت: در كتاب مقدس ما آمده است آن‌چه برای خود می‌خواهيد، برای ديگران هم بخواهيد و هر آنچه راكه برای خود نمی‌خواهيد، برای ديگران نيز نخواهيد. به علاوه ما اعتقاد داريم ايرانيان با احترام به يكديگر و قانون الهی و مدنی و دوری از منكرات، راه ترقی را سريع‌تر می‌پيمايد.

رييس انجمن صابئين مندايي اضافه كرد: وظيفه خود مي‌دانم از جانب مردم مندائي از جناب آقاي فيروزان، مدير موسسه شهركتاب، آقاي فروزنده و آقاي تحويلدار تشكر ويژه كنم به خصوص كه اولين اثر آقاي تحويلدار با عنوان «صابئين ايران زمين» گام موثري در شناخت اين آيين به مردم به حساب مي‌آيد. در پايان از همه دست‌اندركاراني كه به برگزاري اين مراسم همت گماشتند، تشكر مي‌كنم و از خداوند مي‌خواهم مقام معظم رهبري، ايران، مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران را از شر بدخواهان حفظ كند.


كليساي حضرت مريم در اروميه مي‌تواند توريست جذب كند

كشيش آلدو، كشيش كليسای شرق آشوريان كه به نيابت از اسقف بنيامين، اسقف اعظم كليسای شرق آشوری در مراسم معرفی كتاب «ايران، سرزمين صلح اديان الهی» حاضر شده بود، پيامی را از سوی اسقف اعظم خواند كه بخشی از اين پيام، حاوی دو پيشنهاد این اسقف بود.

وی گفت: از آقاي تحويلدار، عكاس مشهور و نامی ايران بسيار سپاسگذارم كه اين حقير را در جرگه دعوت شدگان قرار دادند. كتاب از ديرباز وسيله‌ای برای آگاهی انسان و انتقال اطلاعات بوده است و كتاب «ايران، سرزمين صلح اديان الهی» اگرچه اثری ارزشمند در شناسايی اديان مختلف محسوب می‌شود و نگارش اين كتاب، بسيار ضروری بود ولی كافی نيست و در ابتدای اين راه هستيم. نگارنده كوشيده از مراسم مذهبي اديان مختلف بنگارد اما پيشنهاد اولم اين است كه می‌توان كتابی ديگر و با توضيحاتی كافی نوشت و در آن از تمام مراسم سالانه مذاهب ايرانيان نگاشت تا خواننده، اطلاعات بيشتری از آيين‌های اقليت‌های مذهبی داشته باشد.

این روحانی مسیحی ادامه داد: پيشنهاد دوم من نيز درباره كليساهای اروميه و اطراف آن است. همان طور كه مستحضر هستيد در اروميه بيش از 80 باب كليسا وجود دارد و كليسای حضرت مريم (س) با قدمت 2 هزار سال كليسای آشوری شرق ايران و ميراث ماندگار كشور عزيزمان ايران و يكی از ميراث‌های تاريخی است. پيشنهاد می‌كنم كتابی مصور از اين كليساها كه به يقين، وسيله‌ای است برای جذب توريست و شناساندن ميراث تاريخی و فرهنگی كشورمان.

صابئين نيز در زمره موحدان قرار دارند

مسعود فروزنده پژوهشگر و استاد تاريخ که آخرين سخنران اين مراسم بود گفت: زمانی كه در اهواز دانشجو بودم با پيروان آيين صابئين آشنا شدم. كشيشی بود كه من را با اين آيين و آقاي شعيبی آشنا كرد و گفت صابئین، پيروان حضرت يحيی (ع) هستند. آن زمان، تازه دين مندايی مطرح شده بود و كسی از آيين و دين آن‌ها خبر نداشت و حتی عده‌ای فكر می‌كردند صابئين، ستاره پرست هستند!

اين استاد دانشگاه گفت: حتي در قرآن نيز با ترجمه استاد الهي قمشه‌اي، در ترجمه واژه «صابئين» ستاره پرست آمده در حالي كه صابئين، ستاره‌ای را كه در شمال است، برای نماز خواندن انتخاب كرده بودند و اصلاً مساله، پرستش ستاره نبوده و نيست. همانگونه كه ما مسلمانان، به سوی كعبه در عربستان، نماز می‌خوانيم.

وي اضافه كرد: در آن زمان من به اين دين علاقه مند شدم و ادبيات مندايي را ياد گرفتم و بعد هم زبان عبري را در انجمن كليميان ياد گرفتم و چون به تاريخ علاقه داشتم، تز دكترای خود را پيرامون پژوهش در دين مندايی انتخاب كردم.

فروزنده ادامه داد: 4 دين اصلي در قانون اساسی كشور وجود دارد اما ما با تلاش‌هايی كه در سال‌های گذشته انجام داده‌ايم، سعي كرديم اين موضوع را جا بيندازيم كه صابئين نيز در زمره موحدان قرار دارند كه خوشبختانه موفق به گرفتن استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری نيز شديم. به هر حال كتاب «ايران، سرزمين صلح اديان الهی»، متن و تصاويری از پنج دين در ايران زمين است كه پيرامون آيين‌ها و مراسم مذهبی آنان نوشته شده است.

کد خبر 2385334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha