۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۷

مودیانو در اولین کنفرانس خبری:

حس می‌کنم هیچ وقت کارم به پایان نمی‌رسد

حس می‌کنم هیچ وقت کارم به پایان نمی‌رسد

پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی دیروز از سوی کمیته نوبل به عنوان برنده جایزه ادبی انتخاب شد. او که خیلی کم به مصاحبه تن می دهد، سرانجام در دفتر انتشارات گالیمار، ناشر آثارش در برابر خبرنگاران قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، آکادمی نوبل موفق نشد تا پیش از اعلام نام مودیانو، به وی دست یابد و ناشر او آنتون گالیمار اولین کسی بود که با او صحبت کرد. او گفت با مودیانو تلفنی صحبت کردم. به او تبریک گفتم و او به من گفت این خیلی غیرعادی است. اما او خیلی خوشحال بود.

ساعتی بعد و سرانجام در یک کنفرانس خبری که در انتشارت گالیمار در پاریس برگزار شد و نزدیک به یک ساعت طول کشید، مودیانو گفت وقتی این خبر را شنید که در خیابان داشت قدم می زد.

او گفت: یک کم شگفت زده شدم، و بعد باز به راه رفتنم ادامه دادم. او گفت معتقد است در انتظار بردن جایزه نوبل بودن، غیرواقعی است و به خاطر می آورد که کامو این جایزه را در سال 1957 برد (در حالی که سارتر در سال 1964 آن را برده بود).

او همچنین تعجب خود به خاطر برنده شدنش را نیز اظهار کرد و گفت دوست دارد بداند چطور آن‌ها این انتخاب خود را توضیح می‌دهند.

مودیانو در ماه جولای سال 1945 در یکی از منطقه‌های حومه شهر پاریس به دنیا آمد. او معمولا انسان خبرسازی نبوده و از رسانه‌ها دوری می‌کرده است.

مودیانو در مصاحبه سال 2012 اش با فیگارو گفته بود که طی سال‌ها احساس بهتری نسبت به صحبت کردن درباره خود و کتاب‌هایش پیدا کرده است. او گفت: ابتدا من نویسندگی را به عنوان یک نوع محدودیت تجربه کردم. شروع به نویسندگی کردن از سنی به آن پایینی رقت‌انگیز است، از قدرت‌هایتان فراتر است و باید چیزهایی که بسیار سنگین هستند را در معرض دید قرار دهید و نحوه انجام آن را بلد نبودم. وقتی که اخیرا به دست‌نوشته‌های اولیه‌ام نگاه می‌کردم، از کمبود فضا و جای نفس‌کشیدن شدیدا تعجب کردم.

وقتی از او پرسیدند که طی سال‌ها به عنوان یک نویسنده متحول شده است یا خیر او پاسخ داد: نه، واقعا نه. همان احساس ناراضی‌بودن از تک تک کتاب‌ها هنوز هم زنده است. من یک رویای تکرار شونده دارم که خیلی وقت است آن را می‌بینم: خواب می بینم که دیگر هیچ چیز برای نوشتن ندارم و بالاخره آزاد شده‌ام. اما افسوس که نه، هنوز هم دارم سعی می‌کنم کمی جا باز کنم و حس می‌کنم هیچ وقت کارم به پایان نمی‌رسد.

جایزه نوبل مسلما به فروش کتاب‌های مودیانو کمک خواهد کرد. ناشر فرانسوی او اعلام کرده که 100 هزار نسخه اضافه از کتاب‌های او را چاپ خواهد کرد و در ایالات‌متحده نیز دیوید آر گادین یک ناشر کوچک مستقل تصمیم به چاپ سه کتاب مودیانو گرفته و قصد دارد 15 هزار نسخه از کتاب‌های دیگرش را نیز دوباره چاپ کند.

بعد از اینکه مشخص شد مودیانو برنده جایزه نوبل شده است، انتشارات دانشگاه ییل که قصد داشت 2000 عدد از مجموعه‌ای از سه رمان کوتاه او را که سال‌ها پیش منتشر کرده بود، در ماه فوریه چاپ کند، تاریخ چاپ را به ماه نوامبر منتقل کرد و شمار کتاب‌های چاپی را نیز به 20 هزار عدد افزایش داد.

مودیانو در کنفرانس خبری خود گفت که کسب میزان بالای توجهی در این حد، بعد از چندین دهه نویسندگی انفرادی تا حدودی به نظر غیر واقعی می‌رسد و اضافه کرد: من همیشه احساس کرده‌ام که دارم یک کتاب را بارها و بارها به مدت 45 سال می‌نویسم. 

کد خبر 2386480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha