به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین جایزه هنر و ادبیات محتشم صبح امروز یکشنبه ۴ آبان با حضور دبیران و سرداوران بخشهای مختلف این جشنواره در محل معاونت هنری و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد.
در این کنفرانس مطبوعاتی ابوالفضل جلیلی فیلمساز و از اعضای هیئت داوری بخش فیلم این جایزه در سخنانی با اشاره به ارادات خود به اهل بیت و به ویژه امام حسین (ع) گفت: من از ۶ سالگی در خط عرفان و امام حسین (ع) بودهام و یادم میآید همان زمان به مادرم میگفتم که میخواهم اینقدر مومن بشوم که کسی نبود امام حسین را احساس نکند.
وی سپس با نقل خاطرهای، از تاثیر جملهای پشت یک اتوبوس با این مضمون که «تشنه لب تا لب آب، قربان وفایت عباس» روی خودش سخن گفت و به شوخی هم گفت: بعضیها به من میگویند سلیقهات شوفری است ولی به نظر خودم این سلیقه شوفری از بعضی سلیقههای علمایی بهتر است!
جلیلی سپس پیامکی را خواند که در آن ضمن اشاره به پاداشی که یزید برای مشارکت سربازانش در نبرد با یاران امام حسین (ع) تعیین کرده بود، این سکههای طلا به پول امروز محاسبه شده بود. بخش انتهایی این پیامک که خطاب به گیرنده آن، میگفت «اگر امروز به تو این پول ( ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) را میدادند، آیا باز هم وارد نبرد با امام حسین نمیشدی؟ » به شدت جلیلی را متاثر کرد و بُغض او در این لحظه ترکید.
در ادامه این نشست خبری محمدحسین اسماعیلی، معاون هنری و سینمایی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، در پاسخ به سوالی مبنی بر علت نبود بخش تئاتر و نمایشنامهنویسی در دومین جایزه هنر و ادبیات محتشم گفت: سال گذشته حرکتی را در قالب همایش سوگ خورشید شروع کردیم که شامل تئاتر و نقالی و تعزیه خوانی بود. امسال تصمیممان بر این است که همان حرکت را نه فقط در تهران بلکه در بقیه شهرهای استان تهران ادامه دهیم. ولی امسال در قالب جشنواره هنر و ادبیات محتشم، چنین بخشی دیده نشده و امیدواریم در سالهای آینده این بخش هم به جشنواره افزوده شود.
در این کنفرانس مطبوعاتی کیانوش غریب پور سرداور بخش تصویرسازی و رئیس انجمن تصویرگری کتاب کودک در ایران پاسخ به پرسشی در خصوص ملاکهای این جشنواره برای ارزیابی آثار تصویری و تمثالهایی که در در آنها تلاش خواهد شد چهره امام حسین (ع) ارائه شود، گفت: ممنوعیت ترسیم چهره اولیا به ۲ دلیل است؛ یکی اینکه واقعاً سندیتی در این خصوص (تصویر کردن چهره امام حسین) وجود ندارد و بجز یک سند که تصویری است از سر بریده ایشان که چندان هم موثق نیست، سند موثق دیگری در این خصوص وجود ندارد.
وی اضافه کرد: دلیل دوم این ممنوعیت، آن تصویر ذهنی است که بعد از شکلگیری یک تصویر در ذهن، دیگر به سختی میتوان تصاویر جدیدی را جایگزین آن کرد؛ به عنوان مثال شمایلی که از حضرت علی کشیده شده، با اینکه چندان هم مستند نیست و از چهره واقعی ایشان مطابق برخی مستندات دیگر، دور است، اما مردم او را به عنوان حضرت علی(ع) میشناسند. تصویرگران به عنوان هنرمند نمیتوانند این مرزها را بشکنند و در واقع این مسئله، یک مسئله فرهنگی است و اگر قرار است اتفاقی بیفتد، این یک اتفاق فرهنگی باید باشد.
غریبپور افزود: در ایران و به دلیل اینکه مذهب رسمی کشور، تشیع بوده، این اتفاق هم تا این حد رخ داده است در حالی که در کشورهای عربی تا همین حد هم اجازه تصویرگری در مورد چنین شخصیتهایی داده نشده است.
سرداور بخش تصویرسازی در ادامه با اشاره به تفاوتهای مخاطبان چنین آثاری گفت: شخصاً فکر میکنم برای گروه سنی کودک و نوجوان نمیتوان چهرهای فاقد چشم و بینی و دهان، تصویر کرد چون مخاطب این گروه سنی، نمیتواند با چنین اثری ارتباط برقرار کند و آن را جزو آثار ناشناخته قلمداد خواهد کرد. در عین حال اتفاقاً چنین تصاویری که تاکنون از ائمه ارائه (ع) شده است، به عنوان بخشی از قدسیت آنها در فرهنگ عمومی ما جاافتاده و اساساً به بخشی از زیباییشناسی تصویری ما هم تبدیل شده است.
در پایان این کنفرانس خبری فاطمه عاشوری مدیرکل روابط عمومی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تقدیر از ۳ رسانه یا ۳ خبرنگار فعال در دومین دوره جشنواره هنر و ادبیات محتشم در مراسم پایانی آن خبر داد.