به گزارش گروه فرهنگ و ادب مهر ، به نقل از روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم ، امير سعادت روشن، مسئول كانون داستان نويسي و نقد داستان معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم در اين كارگاه به بررسي مكتب ادبي رمانتيسم پرداخت وگفت : رمانتيسم ،مكتبي است در ادبيات كه در ربع قرن آخر قرن هجدهم و سي سال اول قرن نوزدهم در ادبيات غرب به وجود آمد و نخستين وجه مشخصه آن ، تضاد و مخالفتش با كلاسيسيسم و اصول و مبادي آن بود.
وي در ادامه به تشريح خصوصيات و ويژگي هاي آثار پيروان مكتب رمانتيسم پرداخته و گفت: توجه به احساسات و هيجانات فردي و نيازهاي او براي بيان آزادتر و شخصي تر، پيش از تفكر ، تعقل و درك منطقي ، توجه به طبيعت بشر و بشر طبيعي ، خيال انگيزي ، گريز از اجتماع و طغيان بر ضد قواعد شعري از عمده ترين ويژگي هاي اين مكتب ادبي است."
روشن در ادامه به تشريح شيوه و سبك آثار پيروان مكتب رمانتيسم پرداخت و گفت: شاعر پيرو مكتب رمانتيسم ،دنياي درون را به دنياي بيرون ترجيح مي دهد و احساسات او از طريق تجربه هاي شخصي بيان مي شود و نماينگر شخصيت اوست."
وي در ادامه گفت : به اعتقاد هنرمندان اين مكتب ، بشر تنها در موقعيت هاي طبيعي ، خصايص بشري خود را حفظ مي كند و تمدن و اجتماع مايه فساد روح طبيعي بشر مي شود. از اين رو شخصيت ، موضوعها و قهرمانهاي خود را از ميان مردم ساده دل روستايي ، چوپانان و كودكان كه هنوز از عوالم طبيعي دور نشده اند ، انتخاب مي كنند.
مسئول كانون داستان نويسي و نقد داستان معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم در ادامه با بيان اينكه خيال پردازي ، نيروي شكل دهنده و هلاقه آثار رمانتيسم است، گفت: از نظر آنها ، شعر ، بيان تخيل به وسيله كلمات است و در اين مكتب ، دور شدن از واقعيت و رو كردن به اميد و آرزو و معجزه و عوالم دور از واقع كه حاصل خيال پردازي ذهن است. امري عادي و متداول است .
سعادت روشن با اشاره به اينكه گريز از اجتماع و ظالم و بيگانه دانستن اجتماع از خصايص پيروان اين مكتب ادبي است خاطرنشان كرد: به همين خاطر ، رمانتيستها از مقابل چنين اجتماعي به دنياي مالخوليايي و تاثرات دردناك افراطي و عوالم حزن انگيز پناه مي برند.
وي طغيان بر ضد قواعد شعري را از ديگر خصايص پيروان اين مكتب ادبي دانسته و گفت : شاعران مكتب رمانتيسم ، شعر را جريان سيال خود به خود احساسات مي دانستند و براي اين احساسات به قواعد و اصول اصلي كلاسيسيسم پايبند نبودند و همين اصل بود كه توجه شاعران اين مكتب را به زشتي ها و زيبايي روح بشر جلب كرد و يكي از قواعد اصلي كلاسيسيسم را كه اعتقاد به زيبايي مطلق بود ، در هم شكست.
وي در ادامه با اشاره به تحولات اجتماعي زمينه ساز ظهور مكتب رمانتيسم گفت: عوامل اجتماعي ظهور مكتب رمانتيسم،تحولاتي است كه دراروپاي اواخر قرن هجدهم به وجود آمده بود، اشرافيت و حكومتهاي مقتدر وابسته به آن در اين دوره رو به ضعف گذاشته بود، نابسامانيهاي جامعه ، در فرانسه كار را به انقلاب كبير كشاند و در چنين اوضاع و احوالي ، رمانتيسم در مراحل اوليه خود ، نهضتي آزادي خواهانه و مترفي و نشانه اي از تفكر انقلابي بود و طغيان عليه قواعد كلاسيسيسم و همين جنبه رمانتيسم است كه باعث شده ، امروز بعضي منتقدان ، دموكراسي و آزادي خواهي را نتيجه رمانيسم در ادبيات و هنر بدانند .
وي در ادامه گفت: از طرف ديگر، شكست انقلاب فرانسه و عوارض نوميد كننده آن ، هنرمندان را از اجتماعي و محيط اطراف خود دلزده كرد و به همين خاطر است كه بخش بزرگي از ادبيات و آثار مكتب رمانتيسم به توصيف ملال و تنهايي و بيزاري از اجتماع، مردم و وصف طبيعت به عنوان تنها پناهگاه انسان ، اختصاص يافته است.
روشن در پايان گفت: مبدا شروع نهضت رمانتيسم از انگلستان بود و بعد از آن به فرانسه ، آلمان و روسيه نفوذ پيدا كرد و بعد ها با اصول و قواعد خود راهگشاي ظهور مكتب ادبي سمبوليسم يا نمادگرايي در ادبيات دنيا شد.
نظر شما