۳ آذر ۱۳۹۳، ۹:۳۸

عبدالحمید قدیریان در گفتگو با مهر:

«ملک سلیمان» ماکتی از ملک آخرالزمان است/ سه‌گانه‌ای به پشتوانه قرآن

«ملک سلیمان» ماکتی از ملک آخرالزمان است/ سه‌گانه‌ای به پشتوانه قرآن

نویسنده فیلمنامه «ملک سلیمان 2» با تبیین جایگاه فعالیت‌های فرهنگی بر اساس قرآن، درباره قسمت‌های دوم و سوم این سه‌گانه توضیح داد.

عبدالحمید قدیریان نویسنده فیلمنامه «ملک سلیمان 2» در گفتگو با خبرنگار مهر از پایان نگارش فیلمنامه خبر داد و گفت: نگارش فیلمنامه «ملک سلیمان 2» به پایان رسیده و با توجه به اینکه این فیلمنامه یک داستان قرآنی است، جدای داستان یک خطی آن و با توجه به اینکه تا امروز شرایط برای ساخت این فیلم فراهم نشده است، می توانیم از فرصت استفاده کرده و براساس تحقیق و پژوهش در قرآن فیلمنامه را ارتقا دهیم.

به گفته وی، تا زمانی که یک فیلمنامه شرایط ساخت پیدا نکرده تا 100 سال دیگر هم می توان آن را تکمیل و مسایل مختلف را به آن اضافه کرد.

قدیریان ادامه داد: در حال حاضر امکانات نرم افزاری مانند سناریو آماده است و تحقیقات بسیاری همزمان با نگارش فیلمنامه انجام شده است. زمانی که فیلمنامه ای با موضوع داستان های قرآنی در دست داریم باید نگاه کاملا مفهومی به آن داشته باشیم و هرچه زمان بیشتری داشته باشیم با تحقیقات بیشتر می توانیم به لایه های مختلفی برای داستان برسیم و به این نتیجه برسیم که فیلمنامه چه باری داشته باشد و چه موضوعاتی را می توان در آن مطرح کرد.

فیلم ملک سلیمان

این فیلمنامه نویس با اشاره به اینکه فیلم «ملک سلیمان 2» برای ساخت نیاز به پشتوانه مالی دارد، توضیح داد: حمایت مالی برای ساخت این فیلم یک بخش از پشتوانه مورد نیاز ما است. فیلم سینمایی «ملک سلیمان 2» زمانی ساخته می شود که مدیران فرهنگی نسبت به ساخت این فیلم احساس نیاز کنند. چنین فیلم هایی زمانی می تواند جلوی دوربین برود که مدیران فرهنگی باور کنند که قرآن برای مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه راهکار دارد.

قدیریان گفت: اگر به «ملک سلیمان» به عنوان یک فیلم با داستان قرآنی نگاه کنند، بی شک هزینه کردن برای ساخت آن هم یک سرمایه گذاری فرهنگی می‌شود اما اگر نگاه تفننی به این فیلم داشته باشند در این صورت هزینه کردن برای ساخت آن بسیار سخت می‌شود. زمانی که یک فیلم فاخر ساخته می شود که جامعه و به ویژه حوزه فرهنگ نیاز واقعی به آن را درک کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از راهکارهای قرآن برای مشکلات امروز جامعه ضروری است در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: قرآن نباید تنها برای مجالس ترحیم مورد استفاده قرار گیرد و باید باور کنیم این کتاب آسمانی می تواند راهکارهای بسیاری را برای مشکلات روزمره جامعه ارائه کند. زمانی که به چنین اندیشه ای در بین جامعه و به خصوص در سطح مدیران برسیم بی شک شرایط برای ساخت چنین فیلم هایی را فراهم و نسبت به ساخت چنین فیلم هایی احساس نیاز می کنند. اما متاسفانه چنین نیازی از سوی مدیران احساس نمی شود.

این نویسنده در پاسخ به این پرسش که شاید مدیران سینمایی تا 10 سال دیگر هم به طور رسمی مطلع نشوند که فیلمنامه «ملک سلیمان 2» آماده است آیا نمی خواهید برای ساخت این فیلم درخواست پشتوانه کنید؟ توضیح داد: زمانی که «ملک سلیمان 1» ساخته شد، یعنی این فیلم قسمت های 2 و 3 هم دارد که البته ما همان زمان اعلام کردیم این فیلم قرار است در چند قسمت ساخته شود. مدیران فرهنگی بی شک می دانند که فیلمنامه «ملک سلیمان 2» آماده است. زمانی این فیلم می تواند ساخته شود که احساس نیاز برای تولید آن به وجود آید، در این شرایط است که این فیلم جلوی دوربین می رود. در واقع زمانی «ملک سلیمان 2» جلوی دوربین می رود که مدیران بیایند و بگویند ما به ساخت چنین فیلمی نیاز داریم.

مدیران نسبت به فرهنگ نگران نیستند

وی بیان کرد: البته در این زمانی که زمان ساخت این فیلم هنوز مشخص نشده است، با چند تن از دوستان تحقیقات مختلفی را روی قرآن انجام می دهیم و از این طریق فهم خود را از قرآن بالا می بریم. در این میان حسرت بسیاری می خوریم که چرا نباید از چنین گنج عظیمی در سینما استفاده نکنیم. گرچه مقام معظم رهبری بارها نگرانی خود را از مساله فرهنگ در جامعه بیان کرده اند، اما متاسفانه چنین نگرانی در سطح مدیران دیده نمی شود. نباید چارچوب فرهنگی را تنها در چارچوب گشت ارشاد ببینیم زیرا فرهنگ سطح گسترده ای در جامعه دارد.

فیلم ملک سلیمان

نویسنده فیلمنامه «ملک سلیمان 2» در واکنش به اینکه شاید به دلیل هزینه بالای فیلم‌های تاریخی و فروشی که نسبت به هزینه کمترست تمایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه کمتر است، بیان کرد: برای فیلم هایی مانند «ملک سلیمان» و «مریم مقدس» نباید نگاه اقتصادی داشت. گرچه این فیلم ها در زمان خود فروش خوبی داشتند و بازتاب فرهنگی آنها هم خوب بود. به عنوان مثال برای «ملک سلیمان 1» نزدیک به 80 جلسه نقد و بررسی دانشگاهی برگزار شد. همچنین با این فیلم تغییر نگرش قابل توجهی در بحث ظهور در جامعه به وجود آمد. تا قبل از اکران این فیلم سینمایی، نگاه متفکران به بحث ظهور یک چیز بود و بعد از آن نگاه ها تغییر کرد و جنس دیالوگ های مورد استفاده متفکران عوض شد. در این میان اهل تفکر به مقایسه ملک سلیمان و ملک مهدی پرداختند و یک خیزش و یک حرکت در این مسیر به وجود آمد.

وی بیان کرد: باید برای فرهنگ در جامعه هزینه کرد تا موج مناسبی ایجاد شود و نباید فراموش کرد که کار در فضای مذهبی به دلیل خطراتی که دارد بسیار سخت است. برای ساخت فیلم هایی از این دست باید هزینه کرد چرا که تولید فکر در جامعه هزینه‌بر است.

قدیریان در پایان گفت: داستان «ملک سلیمان» یک ماکت از ملک آخر الزمان است. ما در قسمت اول این فیلم شاهد آن بودیم که شرایط به گونه ای تغییر کرد که شیاطین قابل دیدن شدند. قسمت دوم مربوط به غلبه بر نفس و در واقع جهاد اکبر است و در قست سوم شاهد این خواهیم بود که سلیمان به اقتدار نهایی خود رسیده و برقدرت های خود مسلط می شود و یک ملک ایده آل را به تصویر می کشد.

فیلم «ملک سلیمان» را شهریار بحرانی کارگردانی کرده بود و قسمت دوم آن را هم قرارست بحرانی بسازد.

کد خبر 2423525