۱ آذر ۱۳۹۳، ۹:۴۳

ادامه درسگفتارهای پاییز مؤسسه پرسش اعلام شد

ادامه درسگفتارهای پاییز مؤسسه پرسش اعلام شد

در ادامه درسگفتارهای پاییز مؤسسه سیاسی اقتصادی پرسش سه درسگفتار جدید با تدریس پرویز صداقت، محمدرضایی راد، محسن رنانی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، درسگفتارها و مدرسان به شرح زیر است.

فضاهای امید: همراه با دیوید هاروی

با تدریس: پرویز صداقت، شروع دوره: دوشنبه 3 آذر ماه ساعت 17-19

طرح درس

آنتونیو گرامشی در جایی به نقل از رومن رولان از «بدبینی اندیشه و خوش‌بینی اراده» سخن گفت. این نقل‌قول بارها و بارها تکرار شده است. دیوید هاروی در مقابل بر خوش‌بینی مصمم اندیشه تأکید می‌کند.

در این چارچوب، او در برابر فضاهای سرمایه، فضاهای نومیدی، تلاش می‌کند فضاهای امید را ترسیم کند. اما فضاهای امید چه ویژگی‌های دارد و چه‌گونه می‌توان به آن دست یافت. بدیل از دل نقد زاده می‌شود و اتوپیا از منظر هاروی اشاره به ناکجا نیست، در مقابل آن چیزی را تصویر می‌کند که در جهان امروز، در واقعیت تلخ و نومیدانه‌ای که با آن مواجهیم، از دل نقد سرمایه حاصل می‌شود و باید برای دست‌یابی به آن قدم برداشت. از همین رو، به نقل از اسکار وایلد می‌نویسد نقشه‌ای از جهان که جایی برای اتوپیا نداشته باشد، حتی ارزش نگاه کردن هم ندارد. اما چنان‌که تأکید هاروی بر فشردگی فضا ـ زمان بر آن دلالت دارد، اتوپیا حاصل فرایند و پراکسیسی حک‌شده در فضا است.

دراین درس‌گفتار، تلاش می‌کنیم دیدگاه هاروی را در این مورد بازخوانی کنیم که چرا می‌توان خوش‌بین بود، و چرا اتوپیا ضرورتاً ناکجا نیست بلکه فضایی است که در جهان امروز تحقق آن دشوار، اما امکان‌پذیر است

سِنکا: پیش درآمد تئاتر شقاوت

با تدریس:محمدرضایی راد

شروع دوره: سه شنبه 4 آذر ماه ساعت 17-19

طرح درس:

سنکا درامنویس رومی آنچنان که باید نزد ما شناخته شده نیست. اما بی شک او را باید یکی از چند درام نویس تأثیرگذار در تاریخ ادبیات نمایشی دانست. او به عنوان یک فیلسوف رواقی در یکی از ظلمانی ترین ادوار تاریخ زیست، عهد امپراطور کالیگولا و امپراطور نرون. دو امپراطور خودکامه ای که به تنهایی می توانستند یک سرزمین را به دوزخ تباهی بدل کنند. از همین رو نمایشنامه های سنکا اگرچه برگرفته از اسطوره های یونانی و یا بازنویسی تراژدیهای آتنی ست، اما چیزی در آنها وجود دارد که درامهای او را یکسر از مآخذ یونانی شان جدا می کند و آن نوعی توحش و عریان کردن روابط انسانی و خشونتی ست که بر جسم و جان انسان رواداشته می شود. همین نگاه بی پروای سنکا بود که موجب شد آنتونن آرتو او را پیشاتاریخ تئاتر شقاوت بداند.

سنکا از حیث دیگری هم در تاریخ تئاتر اهمیت دارد و آن تأثیر ژرفیست که او بر تئاتر بعد از خود، به ویژه بر شکسپیر و درام الیزابتی نهاد. به جرأت می توان گفت تاریخ تئاتر تا دوره رمانتیکها زیر سایه سنکا قرار داشت. سنکا حلقه رابطی بود که تراژدی آتنی را به درام قرن کلاسیک پیوند داد.

پیش شرط های فکری و نهادی توسعه: مورد ایران

با تدریس:محسن رنانی

شروع دوره: چهارشنبه 12 آذر ماه ساعت 17-19

این درسگفتار در طی دوهفته متوالی و در روزهای چهارشنبه 12 و 19 آذر ماه ساعت 17-19 و روزهای پنجشنبه 13 و 20 آذر ماه 14-16 برگزار خواهد گردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در درسگفتارهای پاییز1393 با روابط عمومی موسسه "پرسش" 88822010-88829104تماس بگیرید

 

کد خبر 2425841