۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۶

در سالروز میلاد امام کاظم (ع)/

مهار خشم و خشنونت از نشانه‌های شیعه واقعی است

مهار خشم و خشنونت از نشانه‌های شیعه واقعی است

مشهد- یک مبلغ دینی گفت: شیعه واقعی امام كاظم(ع) و دیگر ائمه ضروری است در رفتارهای خانوادگی و اجتماعی، مهار نفس خود را در دست داشته و خشم را از خود دور کند.

حجت السلام عبدالله ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، به تشریح زندگانی و سیره امام كاظم(ع) پرداخت و اشاره داشت: ائمه اطهار شخصیت های ممتاز و بی نظیری هستند كه همانند خورشیدی فروزان دیدگان ناظران را خیره كرده و هر كدام وی‍ژگی هایی را دارا می باشند كه الگو و اسوه بی نظیر برای زندگی بشر به شمار می رود.

این مبلغ دینی افزود: در واقع هر یك از اهل بیت(ع) نماد كامل یك انسان ایده آل و پاك در موقعیت های سیاسی و اجتماعی متفاوت بودند تا زندگانی عزت مندانه را به بشر در هر شرایط و موقعیتی بیاموزند.

حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: مكارم و ویژگی های امام هفتم چنان چشمگیر بود كه نه تنها صحابه و شیعیان ایشان بلكه سر سخت ترین دشمنان این امام همام نیز به آن اعتراف داشته و در عظمت اخلاقی آن حضرت خود را كوچك می شمردند.

وی اظهار داشت: امام موسی كاظم(ع) سخی ترین شخصیت اسلام در عصر خود بودند، در تاریخ آمده است امام به اندازه ای انفاق و بخشش می كردند كه موجب حیرت و بهت مردم می شد، آن حضرت با همه مردم با مهربانی و عطوفت برخورد كرده و در رفع حوائج آنان تلاش فراوان می كردند.

مسئول آموزش سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی فعالیت های فرهنگی امام كاظم را نیز یكی از مهمترین فعالیت های ایشان دانست و گفت: امام هفتم نه تنها در زمان امامت خود بلكه در عصر پدر بزرگواترشان امام صادق(ع) نیز پاسخگوی بسیاری از معضلات و مشكلات علمی و فرهنگی مردم بودند، در سجایای اخلاقی و رفتاری آن حضرت به هر اندازه كنكاش كنیم متوجه می شویم كه شناخت ما از ایشان به چه اندازه محدود است و ما از این دریای بیكران چقدر كم نوشیدیم.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: امام هفتم ملقب به كاظم بودند و همچنین عبدالصالح، باب الحوائج از مشهور ترین القاب ایشان است، تمامی این القاب و صفات ما را به این مسئله معطوف می دارد كه امروز با ابن همه آسیب های رفتاری و اجتماعی چه اندازه نیازمند توجه و درس آموزی از سیره اهل بیت(ع) می باشیم.

كارشناس مسائل دینی ادامه داد: اگر بخواهیم شیعه واقعی آن حضرت باشیم ضروری است در رفتارهای خانوادگی و اجتماعی، مهار نفس خود را در دست داشته باشیم، زود عصبانی نشده و خشم و خشونت را از خود دور كنیم و مهربانی و عاطفه را در رفتارهای فردی و اجتماعی خانوادگی بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی، عصبانیت خشم و عدم تحمل یكدیگر است و افزایش آمار طلاق و ناهنجاری هایی مانند آن در واقع دوری از فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) است، لذا لازم است به سیره امام هفتم(ع) كه نماد مهربانی و عاطفه بودند توجه بیشتری داشته باشیم.

مسئول آموزش سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: یكی دیگر از برنامه های حضرت موسی ابن جعفر(ع) فعالیت های فرهنگی ایشان بود كه بعد از پدر خود امام صادق(ع) مسیر ایشان را ادامه دادند و صلاح را در این ندیدند كه اقدام سیاسی شدیدی بززند.

وی اظهار داشت: امام كاظم(ع) كار بزرگ پدر خود را دنبال كرده و فعالیت های فرهنگی ایشان را با آرا و نظریات علمی و فرهنگی خود دنبال نموده و در این مسیر شاگردان زیادی را تربیت كرده كه حاصل آن صدها رجال علمی و دانشمندان برجسته در حوزه فقه، حدیث، تفسیر، كلام و دیگر رشته های علمی بود.

 حجت السلام ابراهیمی ادامه داد: همچنین در این فعالیت های فرهنگی، مناظرات و گفتگوهای علمی آن حضرت از جمله روش های بود كه ایشان در توسعه فرهنگ دینی از آن بهره می بردند.

این پژوهشگر و محقق دینی الگوبرداری از سیره اهل بیت را یكی از الزامات شیعیان خواند و افزود: علاوه بر این امروز ما نیز رسالت داریم تا همچون امام خود در توسعه فرهنگ دینی تلاش داشته تا سیره اهل بیت (ع) و تلاش های تبلیغی آنان در جامعه حاكم شود و در این حوزه باید اقدام جدی كرد.

مسئول آموزش سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: برای اینکه فعالیت ما نتیجه بدهد اولا باید ائمه اطهار را شناخته و با تاریخ زندگانی آن بزرگواران، اهداف و رهنمودهای آن حضرات را بطور كامل مورد بررسی قرار دهیم.

حجت الاسلام ابراهیمی اضافه كرد: در مرحله دوم باید ارتباط قلبی و عاطفی خود را با اهل بیت(ع) بیشتر كنیم كه برگزاری عزاداری ها، جشن ها، ولادت ها و پاسداشت ایام مرتبط با ائمه اطهار(ع) از جمله راه های قوی كردن پیوند قلبی با آن بزرگواران است.

وی در پايان اظهار داشت: در مرحله بعد باید به نقش اطلاع رسانی خود توجه داشته و رفتار ها و سیره اهل بیت را ابتدا در خود سپس  خانواده و بعد از آن در اجتماع نهادینه سازیم و ضروری است كه روزهای ولادت ائمه اطهار را بهانه برای درس آموزی و بهره گیری از سجایای اخلاقی، رفتاری و فرهنگی ائمه(ع) قرار دهیم.

کد خبر 2432791