۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۲

گزارش مهر/

عصاره گل دشتهای کرمان در راه اروپا/ تلاشهایی که به ثمر نشست

عصاره گل دشتهای کرمان در راه اروپا/ تلاشهایی که به ثمر نشست

کرمان – در حالی توسعه کشت گل محمدی در کرمان به عنوان دومین استان تولید گلاب کشور در دستور کار قرار دارد که کیفیت و خلوص اسانس گل محمدی موجب افزایش مشتریهای اروپایی و آمریکایی این محصول شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کشت گل محمدی در استان کرمان سابقه ای طولانی ندارد بلکه ورود و کشت این گل به کرمان داستانی زیبا و همراه با کار و تلاش شبانه روزی و گاه اشک و آه از یک زوج تاثیر گذار در کرمان است.

همایون صنعتی و همسرش شهیندخت افرادی هستند که به جرات می توان گفت از تاثیر گذار ترین افراد در استان کرمان در دوران معاصر محسوب می شوند و در زمینه توسعه فرهنگ و کارآفرینی از جمله افراد انگشت شمار ایران هستند که هیچ برای خود نخواستند و در عوض تغییر رویه زندگی مردم از سیاه بختی به روزگاری پر از گل و زیبایی تنها هدفشان بود.

بانوی گل سرخ زندگی مردم را سرشار از گل و زیبایی کرد

این دو که پایه گذار انتشارات فراکلین و چاپ افست و کاغذ سازی پارس نیز به شمار می روند در سال 56 پس از اسکان در منطقه لاله زار بردسیر و مشاهده محرومیتهای موجود در این منطقه به فکر تحول در زندگی مردم افتادند و پس از مطالعات فراوان گل محمدی را برای کشت در این منطقه مناسب دیدند، روزهای اول که کشت گل را در ارتفاعات لاله زار آغاز کردند مورد بی توجهی و حتی تمسخر مردم و مسئولان نیز قرار گرفتند اما با تلاش شبانه روی و توجیه مردم در مدت کوتاهی کشت گل راگسترش دادند و همین امر سبب شد هم اکنون کرمان بعد از استان فارس به عنوان دومین تولید کننده گل محمدی نام گیرد و دشتهای گسترده لاله زار و بخشهای مختلف بردسیر و حتی سایر شهرستانهای استان کرمان به کشت این گل اختصاص یابد و درنهایت کارخانه گل محدی الزهرا نیز در لاله زار تاسیس شد و مرحوم همایون صنعتی و همسر مرحومه اش که به بانوی گل سرخ در منطقه شهرت یافته است این روزها الگوی مردم محروم لاله زار شده اند و صنعتی نو در کرمان شکل گرفته است.

گل محمدی در روستای گنبرف

مسئولان دولتی به فکر ادامه راه صنعتی افتادند/ تحریمها نیز نتوانست جلوی صنعت گل را بگیرد

هم اکنون پس از گذشت سالها از این ابتکار و کارآفرینی که همچنان نیز ادامه دارد مسئولان استان کرمان با توجه به خشکسالی و شرایط خاص اقلیمی کرمان به فکر توسعه این صنعت به سایر شهرستانهای کرمان افتاده اند و دلیل این امر نیز در درجه اول کم اب بودن گل محمدی و از سوی دیگر سود بالای این محصول است.

تولید گلاب ناب با خلوص بسیار بالا و ارگانیک بودن محصول سبب شده است هر سال بر حجم مشتریان این محصول افزوده شود و در زمان برداشت گل محمدی قراردادهای متعددی با کارخانه های ادکلن سازی اروپایی و آمریکایی بسته می شود و حتی تحریمها نیز نتوانسته است جلوی رشد بین المللی این صنعت را بگیرد.

امروز بسیاری از مردم کرمان به فکر احداث باغهای گل و توسعه این صنعت هستند و هر سال بر حجم گلزارهای کرمان افزوده می شود.

توسعه هزار هکتاری باغهای گل محمدی

پیش بینی می شود در سال جاری هزار هکتار بر وسعت گلزارها افزوده شود و سازمان جهاد کشاورزی نیز از این طرح پشتیبانی می کند.

این درحالی است که هم اکنون نیز دو هزار و 623 هکتار از زمینهای کشاورزی کرمان به کشت این محصول اختصاص یافته است این درحالی است که بردسیر دو هزار و 335 هکتار، سیرجان 125 هکتار و بافت 61 هکتار باغ را به خود اختصاص داده اند و هم اکنون نام سایر شهرستانهای کرمان از جمله ارزوئیه، کرمان و زرند و سیرجان نیز در لیست شهرستانهای داوطلب توسعه باغهای گل قرار گرفته اند.

توزیع 180 هزار پاجوش نیمه یارانه ای

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به شرایط خشکسالی در استان کرمان تغییر الگوی کشت از اهمیت بالایی برخوردار است و در این چارچوب محصولاتی مانند گل محمدی که شرایط خاصی برای تطبیق با شرایط آب و هوایی را دارد به کشاورزان توصیه می شود.

محمدرضا پور خاتون افزود: امسال با تخصیص اعتبار لازم 180 هزار اصله پاجوش گل محمدی بین کشاورزان توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: این پاجوشها به صورت نیمه یارانه ای بین کشاورزان توزیع می شود و از هم اکنون پیش بینیهای لازم برای تامین این پاجوشها در نظر گرفته شده و 50 هکتار باغ گل محمدی در بردسیر برای این امر در نظر گرفته شده که از با کیفیت ترین باغهای منطقه است.

گل محمدی در روستای گنبرف

وی گفت: این نهالها در فصل پاییز کشت می شود و پیش بینی میکنیم در سال اول با افزایش بازدهی محصول مواجه خواهیم بود.

وی افزود: کیفیت تولید این محصول در مقایسه با سایر استانها کشور بسیار بهتر است و به همین دلیل مشتریهای پر و پا قرص را به خود اختصاص داده است. بطوریکه پس از تولید گل محمدی و درنهایت تولید گلاب این گلابها در کارخانه های استان کرمان به اسانس تبدیل می شود و این اسانس با قیمتهای بالایی صادر می شود و ارزآوری بالایی دارد.

احداث کارخانه نوین گلابگیری در بافت

شهرستان بافت در نزدیکی شهرستان بردسیر و شرایط آب و هوایی مطلوب یکی از کاندیدهای گسترش باغهای گل محمدی است و نخستین طرح بزرگ صنعتی پس از بردسیر قرار است در این شهرستان اجرا شود و در نهایت در منطقه گوغر این شهرستان به بهره برداری برسد.

جهاد کشاورزی بافت در گفتگو با مهر اظهارداشت: طرحهای توسعه ای گل محمدی در گوغر در حال انجام است و به نظر می رسد با اورده های پایین شاهد سود نهایی مطلوب برای کشاورزان خواهیم بود.

علی پور افزود: طرح صنعتی بزرگ گل محمدی گوغر طی دو ماه آینده به بهره برداری می رسد و با تلاشهای صورت گرفته 50 هکتار از مزارع منطقه زیر کشت این محصول قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این طرح یک کارخانه صنعتی گلاب نیز احداث خواهد شد و زمین برای توسعه کشت در سالهای بعد عملا مهیا می شود و همچنین در کنار اشتغال در باغهای گل زمینه اشتغال در کارخانه نیز برای مردم محلی فراهم می شود.

وی به استفاده از ابزار آلات و تکنولوژی مدرن روز در این کارخانه اشاره کرد و گفت: 21 میلیارد ریال برای احداث این کارخانه هزینه شده و پیش بینی ما تولید روزانه 15 هزار بطری گلاب است.

علی پور گفت: این کارخانه در دو فاز احداث می شود و درنهایت توان اشتغال مستقیم 100 نفر را مهیا می کند که جزو محدود کارخانه های صنعتی در منطقه است و می تواند اقتصاد این بخش از استان را توسعه دهد.

...............................................

گزارش: اسما محمودی

 

 

 

 

کد خبر 2439299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha