" ايرج شافعي " - نقاش - كه اخيرا اقدام به برگزاري يك نمايشگاه گروهي به همراه هنرجويانش درگالري " سيحون " كرده است، در گفت وگو با خبرنگار تجسمي "مهر"، با اعلام اين مطلب گفت : دراين نوع سبك كه تلفيقي از رئال و سوررئاليسم است ، به موضوعات باستاني ايران پرداخته ام .
وي افزود: در واقع سعي كرده ام دراين آثار ، به تصويردرآوردن ابنيه هاي تاريخي و هم چنين اشياء قديمي ايران را دردوره هاي مختلف به معرض نمايش بگذارم . البته با اندكي مشاهده متوجه مي شويد كه من اين ابنيه ها واشياء قديمي را درفضاي امروزي نشان داده ام . يعني يك نوع نو آوري از طريق تركيب بندي و كمپوزسيون به وجودآورده ام .
اين نقاش در پاسخ به اين پرسش كه چقدراز نماد درآثارتان استفاده مي كنيد گفت : نماد اصلي من براي من دررشته نقاشي ، همواره براين مبنا بوده است كه گردو غبار فراموشي را ازافتخارات ايران كه شامل ابنيه ها و اشياء قديمي و باستاني مي شوند ، بزدايم . در برخي از اين تابلوها ، گنجشك هايي را مي بينيد كه اساسا نماد انسان هاي امروزي هستند .
" شافعي " دراين خصوص كه امروز پرداختن به سوژه ابنيه هاي تاريخي ايران روبه كهنگي رفته است يا نه خاطرنشان كرد : تصور غلطي در اجتماع ما دراين زمينه به وجود آمده است كه به تدريج به حيطه نقاشي آسيب مي رسانند . اغلب تصور مي كنند نقاشي مدرن را تنها مي توان درسبك هايي نظير آبستره جستجوكرد . اين درحالي است كه درهر سبكي مي توانيم به هنر مدرن روي بياوريم . البته به اين شرط كه بتوانيم خلاقيت هاي فكري وذهي خود را به اثر منتقل كنيم . دراروپا نيز وضع به همين ترتيب است . يعني نقاش گاه يك منظره شهري را به تصوير مي كشد و المان هاي نوتر وديدگاه مدرني در آنها تزريق مي كند كه باعث مي شود اثر مطابق با نقاشي مدرن امروز پيش رود . به بيان ساده تر ، نقاش مي تواند با چيرگي از سوژه هاي كهنه عناصر نوتري بسازد .
وي تصريح كرد : امروز بيشتر هنرجويان ودانشجويان نقاشي به سبك آبستره علاقه و گرايش دارند. شايد به اين خاطر كه اين سبك به شكل آساني در اذهان بچه ها جا افتاده است و دانشجويان فكر مي كنند ، بايد دنباله روي اين سبك باشند . در حالي كه بيشتر اين دانشجويان ، هنوز مباني و بيس هاي نقاشي را فرانگرفته اند به اين سبك روي مي آورند . متاسفانه سيستم آموزشي نادرستي كه درزمينه هنر به خصوص نقاشي در كشور ما جا افتاده است ، سبب ساز چنين مشكلاتي شده است . دانشجويان رشته نقاشي بايد دردرجه اول ، طراحي وساير مباني اين رشته را به شكل صحيح ياد بگيرند تا بتوانند مراحل بعدي را دربپيمايند .
" شافعي " ادامه داد : نه تنها دانشجويان وهنرجويان بلكه نقاشان ما نيز بايد با اطلاع كامل به سراغ اين سبك بيايند . مطالعه و اشراف داشتن به زندگي نامه نقاشان مطرح دنيا اين امر را ميسر مي كند .
اين نقاش درپاسخ به اين پرسش كه آيا درنقاشي انتزاعي مي توان ناظر القاء پيام نقاش باشيم گفت: صددرصد شما مي توانيد در نقاشي انتزاعي شاهد يك روايت باشيد. حالا به هر شكل فرقي نمي كند. اين روايت ها و پيام ها كه به وسيله نقاش دراثر گنجانده مي شود ، حسي است ومخاطب نمي تواند براي آن تعريف خاصي قائل شود . همان طور كه گفتم ، اين روايت ها بسته به نگاه نقاش دارد . در برخي مواقع هنرمند سعي مي كند اين حس را از طريق رنگ و تركيبات به مخاطب برساند . ولي چون نقاشي آبستره شكل ساده اي دارد ، بيشتر به فرم ونقطه وخط محدود مي شود و درنهايت از بازگو كردن وآن حس روايتگري بازمي ماند .
" شافعي " تاكيد كرد : بايد در زمينه شناخت سبك هايمان درنقاشي ، ريشه اي تر عمل كنيم وسعي كنيم از تقليد نادرست وكوركورانه از غربي ها ، پرهيز كنيم و هم چنان ميراث دار نقاشي خود باشيم .البته مشروط براين كه درنقاشي خودمان نيز ازارائه دادن آثار تكراري دوري كنيم .
" ايرج شافعي " از سال 1360 نقاشي را به شكل آكادميك نزد " آيدين آغداشلو " فراگرفت و به مدت دوازده سال به اداره كلاس هاي " آغداشلو " پرداخت . او تا كنون هفده نمايشگاه انفرادي و تعداد زيادي نمايشگاه گروهي داشته است .
در نمايشگاهي كه وي به همراه هنرجويانش در گالري "سيحون " افتتاح كرده است ، بيش از پانزده اثر رئال به چشم مي خورد. گفتني است نمايشگاه اين نقاش تا پنج شنبه داير خواهد بود .
نظر شما